Neděle 26. března. Svátek má Emanuel.

Robo 3.0

Robo-poradci nepochybně rozsáhlou měrou narušují trh finančního poradenství. Nikoli však takovým způsobem, jak mnoho lidí očekává.

Mnozí komentátoři a analytici se stále soustředí na snahu o odhalení „Uber momentu“, kdy robotické služby vymažou starý svět tím, že vytvoří nové podmínky na trhu. To se však prostě nestane. Robotické služby nenarušují trh takovým způsobem, jako Uber, Google nebo Apple – nepředstavují nové paradigma.

Robotické služby působí rušivě, neboť mění rychlost, přesnost a poskytování procesů finančního poradenství – právě tak jako člunkový stav změnil rychlost, přesnost a procesy dodávek tkanin. Najít kvalitní tkanou látku již nebylo těžké. Těžké bylo najít zákazníky, kteří by všechny látky koupili. Jedno je jisté – robo-revoluce je skutečná a děje se právě teď.

Současně však je prostor robotických služeb nevyhnutelně matoucí, protože se rozvíjí tak rychle a dramaticky. Živočišný druh „robo“ nabývá na takové rozmanitosti, že již potřebujeme názvy pro množství různých poddruhů robo-poradců. Čivava i německá doga jsou psi, vykazují však velmi výrazné rozdíly. Ve světě robo-poradenství mohou být rozdíly mezi podnikovou a podnikatelskou robotickou službou právě tak zjevné. Podniková robo-služba je nástroj k udržení zákazníků, zatímco podnikatelská robo-služba musí být mechanismus určený k získávání klientů.

V naší poslední zprávě nazvané „Robo 3.0“ jsme uvedli objasnění a pokyny týkající se podniků finančních služeb, které se snaží začlenit automatizované poradenství do své činnosti.

Zjednodušeně řečeno, lidé se do robo-poradenství zapojují dvěma způsoby:

  1. Jako subjekty, které zajišťují přezkoumání a „nápravu“ poradenství u lidí, kteří byli vyloučeni z platforem robo-poradenství, neboť nevyhovují funkcím algoritmu pro poskytování doporučení. Nebo
  2. hybridních poradenských modelech, které zajišťují výhody konzistentnosti a produktivity automatizace a současně zachovávají možnost uplatnění volného uvážení a odbornosti lidského poradce.

Hybridní služby se postupem času stanou dominantním modelem robo-poradenství. Silným motivačním prvkem přitom bude skutečnost, že industrializace procesu z hlediska instituce významně snižuje rizika poskytování poradenství, neboť omezuje možnosti individuálního poradce jednat „mimo scénář“. Hybridní model poradenství je však překvapivě ve finančních médiích diskutován jen zřídka. Výzkum My Private Banking předpokládá, že aktiva v rámci hybridní správy v příštích pěti letech vzrostou na 3,7 bilionu USD a do roku 2025 dosáhnou hodnoty 16,3 bilionu USD. To bude představovat přibližně 10 % celosvětových investovatelných aktiv oproti odhadovaným méně než 2 % všech aktiv pro „čisté“ robo-poradce.

Průvodním jevem bude nevyhnutelně ztráta určitého počtu fyzických pracovních míst, neboť robo-poradci budou nahrazovat lidské zaměstnance v oblasti pracovních úkolů na nižší úrovni, zaměřených na procesy. V naprosté většině však budou robo-poradci hrát významnou úlohu v „hybridních“ systémech, v nichž bude nadále zapojen i člověk jako fyzický poradce – obvykle toto uspořádání označujeme za „kyborg“ model. Téměř dva roky se prvořadá pozornost v oblasti robo-poradenství točila kolem otázky: „Nahradí robo-poradci člověka?“ Tato otázka byla vždy nepatřičná a sloužila jen k odvedení pozornosti od většího problému integrace robo-poradenství do mechanismu poradenství poskytovaného lidmi.

Obrem v robo-prostoru je společnost Vanguard, která má ve správě více než 30 miliard USD – více než šestinásobek aktiv firmy Betterment. Vanguard však není „čisté“ robo-poradenství – je to hybridní model, neboli kyborg, v němž jsou schopnosti lidí posíleny robotickými technologiemi. Služba Fidelity je obdobná – digitální panel funguje roboticky, rozhodnutí týkající se portfolia však přijímají lidé. Financial Engines by bylo možné popsat jako „dědečka“ všech hybridních systémů, v nichž lidské poradce podporuje technologie.

Modely typu „kyborg“ řeší několik z klíčových strategických problémů, které často vedou k tomu, že se zavádění robotického řešení zpozdí nebo zastaví.

Další informace viz naše volně šířená zpráva, kterou lze bezplatně stáhnout na adrese: http://www.riskprofiling.com/robo3

Výše uvedený text laskavě poskytli Paul Resnik a FinaMetrica jako stručný výběr z velmi zajímavého obsahu poslední zprávy společnosti nazvané „Robo 3.0“. Společnost FinaMetrica se specializuje na služby hodnocení rizik a vhodnosti určené poradcům a zprostředkovatelům.

28 total views, 3 zobrazení dnes

Vytlačí robotické poradenství finanční poradce?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *