Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Ztráta zaměstnání… raději s finanční rezervou

Ztráta zaměstnání… raději s finanční rezervou

Žijeme v hektické době, kdy většina občanů během života změní několikrát práci. Být několik měsíců bez práce přitom není snadné a podpora v nezaměstnanosti je omezená. V rodinném plánování je potřeba mít i rezervu pro případ krátkodobé nezaměstnanosti. Spoléhat na stát se nevyplácí.

Samotná výše podpory v nezaměstnanosti je v Česku na první pohled vysoká, skutečnost však tak jednoznačná není. Délky podpory v nezaměstnanosti se liší v závislosti na věku. Pohybuje se od 5 měsíců do 11 měsíců. Jak vysoká je tedy podpora v nezaměstnanosti v Česku?  

  • 65 % z průměrného čistého měsíčního výdělku po dobu prvních dvou měsíců
  • 50 % z průměrného čistého měsíčného výdělku po dobu dalších dvou měsíců
  • 45 % z průměrného čistého měsíčního výdělku po dalších měsíců

Náhradový poměr (podpora v nezaměstnanosti v porování s čistou mzdou ze zaměstnání) se v Česku v případě nezaměstnanosti rovná procentní sazbě podpory. V jiných zemích tomu tak vždy není, protože podpora v nezaměstnanosti podléhá dani a povinným odvodům nebo se podpora v nezaměstnanosti počítá z hrubé mzdy.

Nejvyšší náhradový poměr v prvním měsíci nezaměstnanosti je v Lucemubursku a Portugalsku (přes 80 %). Nejnižší je v Austrálii, Novém Zélandu a Velké Británii (necelých 40 %).

Příjem nad 27 730 Kč = maximální podpora

Podpora v nezaměstnanosti se v Česku nezdaňuje a vyplácí se v čistém. Pro rok 2012 činí maximální výše podpory v nezaměstnanosti 13 761 Kč. Průměrná měsíční mzda v roce 2011 byla 24 319 Kč, což odpovídá čisté mzdě 18 823 Kč (dle výpočtu v roce 2012). Můžeme tedy říci, že maximální podpora v nezaměstnanosti odpovídá 73,1 % z průměrné čisté mzdy a 56,6 % z průměrné hrubé mzdy. Maximální podpora v nezaměstnanosti je v Česku v porování se západoevropskými zeměmi poměrně nízká. S touto skutečností musí občané s vyššími příjmy počítat.

  • Vůbec nejvyšší podporu v nezaměstnanosti můžou pobírat občané s velmi nadstandardními příjmy ve Francii (až 224 % průměrné hrubé mzdy), Nizozemí (až 111 % z průměrné hrubé mzdy) a Švýcarsku (až 101 % z průměrné hrubé mzdy). Naopak nejnižší maximální podpora v nezaměstnanosti je v Austrálii, Novém Zélandu, Velké Británii a Irsku.

Všichni občané s čistou mzdou ve výši 21 171 Kč a více dostanou maximální podporu v nezaměstnanosti ve výši 13 761 Kč (21 171 Kč x 65 %). Bezdětný občan musí mít hrubou mzdu nejméně 27 730 Kč, aby měl čistou mzdu ve výši 21 171 Kč.

Být nezaměstnaný není snadné

Nárok na podporu v nezaměstnanosti není v členských zemích EU samozřejmostí. Občané musí splnit potřebnou dobu pojištění.

  • V Nizozemí dostane podporu v nezaměstnanosti pouze ten, kdo v předchozích 39 měsících 26 týdnů pracoval, ve Velké Británii 2 roky z posledních 3 let, v Lucembursku 26 týdnů během posledního roku. V Česku je zapotřebí získat rok pojištění v posledních dvou letech. Kdo nezíská potřebnou dobu pojištění, ten nemá na podporu nárok.

I občané, kteří splní zákonné podmínky pro přiznání podpory v nezaměstnanosti, však musí počítat s tím, že být nezaměstnaný není rozhodně snadné ani v Česku. Proč?

  • V první řadě mají občané mladší 50 let nárok na výplatu podpory v nezaměstnanosti pouze po dobu 5 měsíců. Při delší nezaměstnanosti mají občané nárok pouze na sociální dávky, na které průměrná domácnost nedosáhne. V mnoha západoevropských zemích je nárok na podporu v nezaměstnanosti 12 měsíců.
  • Dále je podpora v nezaměstnanosti omezena maximální částkou. Čili u vyšších příjmů (třeba 50 tisíc Kč) je potřeba počítat se značným finančním propadem, což může být při splácení hypotéky či leasingu problém.

Při finančním plánováním počítejme s rezervou

Všechny zodpovědné domácnosti by měly s případnou krátkodobou nezaměstnaností počítat a zahrnout ji do svých finančních produktů tak, aby měly částku ve výši alespoň 4 měsíčních platů rychle k dispozici. Dobré je mít v rozpočtu vždy rezervu na nečekané výdaje. Mezi nečekané výdaje patří i období nezaměstnanosti jednoho z manželů.

„Železná“ rezerva by měla být ve výši alespoň 4 měsíčních platů. Rozumné je mít tyto peníze vázané tak, abychom je mohli v případě ihned čerpat.

Anketa

Podporu v nezaměstnanosti byste ...

... zvýšili. (16)
 
... ponechali. (5)
 
... snížili. (2)
 
... zrušili. (2)
 Celkem hlasovalo 25 čtenářů

Ztráta zaměstnání… raději s finanční rezervou >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Finanční poradenství

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 20.06.2016 14:32

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.06.2016 14:22

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 14.06.2016 18:02

Petr Zámečník | 06.06.2016 00:00 Regulace provizí: Další pozměňovák na scéně

Regulace provizí za distribuci životního pojištění proklouzla do 3. čtení. Do hry vstoupil nový pozměňovací návrh. Nejedná se ale o zastropování provizí z pera Ladislava Šincla, nýbrž o zrušení povinného storna – a v podstatě anulaci celého zákona. Celá zpráva »

Komentářů: 11 / 11 Poslední komentář: 08.06.2016 09:34Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19

12.05.2016 15:13 Největší nezávislý kongres pro finanční poradce FPG MoneyExpo Profi 2016

Již ve středu 25. května se uskuteční v Praze-Pankráci největší nezávislý kongres finančních poradců v ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (152)
 
Aktivní. (151)
 
Žádnou. (733)
 Celkem hlasovalo 1036 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »