Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Proč se lidé nechají tak snadno napálit?

Proč se lidé nechají tak snadno napálit?

„Podvedl mě finanční poradce,“ píší čtenáři na Investujeme.cz  i jinde. A není jich málo.  A ještě víc je těch, kteří si nestěžují. Proč je tak snadné prodat nevýhodný produkt klientovi?

Kvalita finančního poradenství se obecně zlepšuje. Stížností sice přibývá, ale to je spíš dáno většími možnostmi i ochotou lidí stěžovat si. Pořád je ale široký prostor pro šlendriánství hraničící až s podvodem.  Lidé se zdají být nepoučitelní a jsou ochotni „skočit na špek“ až příliš snadno. Proč?

Finanční poradenství je především obchod. I dobrý finanční poradce musí svůj finanční plán klientovi především prodat. A prodat přinejmenším tak dobře, aby se klient nenechal obalamutit dalším zprostředkovatelem, který mu zaklepe na dveře. A nebo příjemnou paní na přepážce banky.

Schopnému obchodníkovi je více či méně (podle osobních preferencí) jedno, co prodává. Optimální jsou produkty s vysokou marží, tedy s cenou co nejvíce přesahující náklady. Z nich plyne zpravidla též nejvyšší provize za jejich prodej. Má to ale jistou hranici – musí být někdo (dostatečně velké množství zákazníků) ochoten produkt kupovat. A to je druhá strana mince.

Proč je tak úspěšná reklama? Lidé jí rádi podlehnou. Dokonce i v jakémkoli „kamenném“ obchodě s osobním prodejem si lidé u dobrého obchodníka koupí zboží více a nebo alespoň za vyšší cenu, než co původně plánovali. A lidé odcházejí spokojeni.

Obdobné je to s finančním poradenstvím. „Vy jste chtěli jen krytí rizika? Ale to z toho nic nedostanete! Kupte si raději tento životní program a ještě na tom vyděláte!“ A klient je rád, že dostane nějakou přidanou hodnotu. Rád podlehne klamu, že si koupí něco ještě výhodnějšího, než původně zamýšlel.

Klient si kupované prověřuje jen zřídka. Proč? Nechce věnovat čas svému celoživotnímu rozhodnutí? To se zdá být až příliš nezodpovědné. Příliš důvěřuje svému poradci? Po zprávách a komentářích o podvodném jednání některých exemplářů vydávajících se za finanční poradce je to nepravděpodobné. Že by věřili svému štěstí, že ten příjemný pán se základním školením od kterékoli z větších finančně poradenských sítí je skutečně erudovaným odborníkem? Co na tom, že se občas zadrhává pro nedostatek zkušeností i sebedůvěry, kterou získá až časem… co na tom, že není schopen vysvětlit základní pojmy… Na štěstí ovšem lidé moc často nevěří. Po hostinských zařízeních i na pavlačích se ozývá častěji „mám já to ale smůlu“.

Důvod leží jinde. V lidech. Schopný prodejce čehokoli – od vysavačů po finanční produkty – je přesvědčí o jejich vlastní výlučnosti, o jejich vlastní odbornosti. Lidé tak uvěří ve svou schopnost správně posoudit navrhované řešení. Kdesi uvnitř sice pochybují, ale kdyby se pídili po pravdě, hledali na internetu a nechali si zpracovat nezávislé posouzení navrhovaného řešení, nejspíš by zjistili, že se nechali nachytat. A tím by sami sobě dokázali, že nejsou v oblasti financí tak silní, jak by si přáli.

A pak je tu skupinka lehkovážných klientů, kteří si neuvědomují váhu a význam svého vlastního podpisu. „Radši mu to podepiš, ať už vypadne!“

Závěrem

U podvodu jsou vždycky dva. Podvodník a podvedený. Bez asistence podvedeného by podvod nebyl možný. Podvodník je vždy ve výhodě – to on volí strategii, hraje se na jeho hřišti a podle jeho pravidel. Ale podvedený musí na tato pravidla přistoupit.

Jsou podvody tak sofistikovaně podané, že podlehnou i zkušení finančníci. I v takovém případě ovšem tito lidé podlehli, protože chtěli uvěřit. Chtěli uvěřit, že přestože jim se nedaří dosahovat ani výkonnosti trhu, je tu Bernard Madoff, který je schopen stabilně bez ohledu na finanční situaci vyplácet výnos 10 až 15 % ročně. A pokud poradce maluje výnos IŽP 8 – 10 % a tvrdí, že po dvou letech si bude moci klient na peníze sáhnout, je to v podstatě totéž. A lidé rádi uvěří, protože ta zlá banka jim nabízí jen 2 % úroku a „o zbytek je okrádá,“ jak ji přesvědčí zkušený podvodný obchodník.

Proč se lidé nechají tak snadno napálit? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 29 komentářů)

Investice bez poradců? Petr | 29.01.2013 12:08
Re: Re: Re: Re: Jednoducha pomoc Moah | 21.06.2012 10:10
Re: Re: Re: Jednoducha pomoc Moah | 21.06.2012 10:08
Základem je vzdělávat se a to lidi nechtějí... Marie Bláhová, K2 Finance | 20.06.2012 16:59

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypostroj

Články z Finanční poradenství

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. Celá zpráva »

Komentářů: 5 / 5 Poslední komentář: 25.07.2016 13:05

Petr Zámečník | 08.07.2016 00:00 Rozhodnuto: Pětileté storno provizí míří do senátu

Poslanci minulý pátek odhlasovali „kompromisní“ návrh regulace provizí životního pojištění bez pozměňovacího návrhu a pětileté storno odeslali senátorům. Jak probíhala debata a hlasování? A kdy může být rozhodnuto? Celá zpráva »

Komentářů: 42 / 42 Poslední komentář: 20.07.2016 19:48

Jana Zámečníková | 01.07.2016 00:00 Kapesné pomáhá s finanční výchovou dětí

Odměnu za vysvědčení dostane většina českých dětí. Často však odměny k lepším výsledkům nemotivují a děti navíc utratí vše, co dostanou za jediný den. Kdy je nejlepší začít s finanční výchovou dětí? Kdo může za špatné finanční návyky v dospělosti? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 06.07.2016 00:03

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 30.06.2016 09:22

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

25.07.2016 11:56 Majú sa trhy už teraz pripraviť na jesennú nervozitu? (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Opatrenia centrálnych bánk nemajú už žiaden účinok a tak zostáva len zhadzovať peniaze z vrtuľníkov. Pripomenieme si nedávno zosnulého rockera i vonkajšiu súvislosť US volieb s britským referendom. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.07.2016 14:10 Milan Repka končí ve Fincentru Slovensko

Milan Repka byl s okamžitou platností odvolán z pozice generálního ředitele a předsedy představenstva Fincentrum Slovensko. Důvodem je ztráta důvěry akcionářů i většiny vrcholových manažerů a poradců Fincentra. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.07.2016 11:52 Ťaží nás v bruchu príliv novo natlačených peňazí a tým aj neistá budúcnosť? (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: To, že centrálne banky strácajú dôveru investorov, je viac-menej fráza. Vieme, komu pomáha výnimočný stav vo Francúzsku a na fakt, že Európa potrebuje harmóniu, poukazuje kopa nahých mladých žien. Stojí za to si ich pozrieť. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.06.2016 11:56 Od indexu DAX po možnú hnačku zo žinčice (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Finančné trhy dostali fajne po papuli. Doplatili na svoju, ak už nechcem napísať, že hlúposť, tak napíšem, že doplatili na prehnanú dôverčivosť. Tak im treba! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (181)
 
Aktivní. (182)
 
Žádnou. (943)
 Celkem hlasovalo 1306 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. Celá zpráva »

Komentářů: 5 / 5 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »