Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Proč se lidé nechají tak snadno napálit?

Proč se lidé nechají tak snadno napálit?

„Podvedl mě finanční poradce,“ píší čtenáři na Investujeme.cz  i jinde. A není jich málo.  A ještě víc je těch, kteří si nestěžují. Proč je tak snadné prodat nevýhodný produkt klientovi?

Kvalita finančního poradenství se obecně zlepšuje. Stížností sice přibývá, ale to je spíš dáno většími možnostmi i ochotou lidí stěžovat si. Pořád je ale široký prostor pro šlendriánství hraničící až s podvodem.  Lidé se zdají být nepoučitelní a jsou ochotni „skočit na špek“ až příliš snadno. Proč?

Finanční poradenství je především obchod. I dobrý finanční poradce musí svůj finanční plán klientovi především prodat. A prodat přinejmenším tak dobře, aby se klient nenechal obalamutit dalším zprostředkovatelem, který mu zaklepe na dveře. A nebo příjemnou paní na přepážce banky.

Schopnému obchodníkovi je více či méně (podle osobních preferencí) jedno, co prodává. Optimální jsou produkty s vysokou marží, tedy s cenou co nejvíce přesahující náklady. Z nich plyne zpravidla též nejvyšší provize za jejich prodej. Má to ale jistou hranici – musí být někdo (dostatečně velké množství zákazníků) ochoten produkt kupovat. A to je druhá strana mince.

Proč je tak úspěšná reklama? Lidé jí rádi podlehnou. Dokonce i v jakémkoli „kamenném“ obchodě s osobním prodejem si lidé u dobrého obchodníka koupí zboží více a nebo alespoň za vyšší cenu, než co původně plánovali. A lidé odcházejí spokojeni.

Obdobné je to s finančním poradenstvím. „Vy jste chtěli jen krytí rizika? Ale to z toho nic nedostanete! Kupte si raději tento životní program a ještě na tom vyděláte!“ A klient je rád, že dostane nějakou přidanou hodnotu. Rád podlehne klamu, že si koupí něco ještě výhodnějšího, než původně zamýšlel.

Klient si kupované prověřuje jen zřídka. Proč? Nechce věnovat čas svému celoživotnímu rozhodnutí? To se zdá být až příliš nezodpovědné. Příliš důvěřuje svému poradci? Po zprávách a komentářích o podvodném jednání některých exemplářů vydávajících se za finanční poradce je to nepravděpodobné. Že by věřili svému štěstí, že ten příjemný pán se základním školením od kterékoli z větších finančně poradenských sítí je skutečně erudovaným odborníkem? Co na tom, že se občas zadrhává pro nedostatek zkušeností i sebedůvěry, kterou získá až časem… co na tom, že není schopen vysvětlit základní pojmy… Na štěstí ovšem lidé moc často nevěří. Po hostinských zařízeních i na pavlačích se ozývá častěji „mám já to ale smůlu“.

Důvod leží jinde. V lidech. Schopný prodejce čehokoli – od vysavačů po finanční produkty – je přesvědčí o jejich vlastní výlučnosti, o jejich vlastní odbornosti. Lidé tak uvěří ve svou schopnost správně posoudit navrhované řešení. Kdesi uvnitř sice pochybují, ale kdyby se pídili po pravdě, hledali na internetu a nechali si zpracovat nezávislé posouzení navrhovaného řešení, nejspíš by zjistili, že se nechali nachytat. A tím by sami sobě dokázali, že nejsou v oblasti financí tak silní, jak by si přáli.

A pak je tu skupinka lehkovážných klientů, kteří si neuvědomují váhu a význam svého vlastního podpisu. „Radši mu to podepiš, ať už vypadne!“

Závěrem

U podvodu jsou vždycky dva. Podvodník a podvedený. Bez asistence podvedeného by podvod nebyl možný. Podvodník je vždy ve výhodě – to on volí strategii, hraje se na jeho hřišti a podle jeho pravidel. Ale podvedený musí na tato pravidla přistoupit.

Jsou podvody tak sofistikovaně podané, že podlehnou i zkušení finančníci. I v takovém případě ovšem tito lidé podlehli, protože chtěli uvěřit. Chtěli uvěřit, že přestože jim se nedaří dosahovat ani výkonnosti trhu, je tu Bernard Madoff, který je schopen stabilně bez ohledu na finanční situaci vyplácet výnos 10 až 15 % ročně. A pokud poradce maluje výnos IŽP 8 – 10 % a tvrdí, že po dvou letech si bude moci klient na peníze sáhnout, je to v podstatě totéž. A lidé rádi uvěří, protože ta zlá banka jim nabízí jen 2 % úroku a „o zbytek je okrádá,“ jak ji přesvědčí zkušený podvodný obchodník.

Proč se lidé nechají tak snadno napálit? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 29 komentářů)

Investice bez poradců? Petr | 29.01.2013 12:08
Re: Re: Re: Re: Jednoducha pomoc Moah | 21.06.2012 10:10
Re: Re: Re: Jednoducha pomoc Moah | 21.06.2012 10:08
Základem je vzdělávat se a to lidi nechtějí... Marie Bláhová, K2 Finance | 20.06.2012 16:59

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Finanční poradenství

Patrik Nacher | 23.02.2017 00:00 Bankovní sektorová daň: Pravý populismus

Slovo populista či populistický se stalo frekventovanou a vcelku módní replikou na znevážení téměř jakéhokoliv návrhu či názoru politického oponenta či strany. Když dojdou argumenty či je dotyčný ani nechce hledat, označením populista celou věc jednoduše shodí ze stolu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 20.02.2017 00:00 Nechtěné důsledky regulace

Mantrou pro tvorbu regulace je ochrana klienta. Důsledky jsou ale mnohdy zcela jiné. Navíc ministerstvo financí spolu nemluví – a tak na jedné straně brání prodeji životního pojištění, na druhé zvyšuje jeho podporu. Takové jsou závěry konference „Rozvoj a inovace finančních produktů 2017“. Celá zpráva »

Komentářů: 15 / 15 Poslední komentář: 22.02.2017 09:14

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48

Petr Zámečník | 13.02.2017 00:00 Diskuse tří broker poolů

Broker pooly zajišťují zázemí zpravidla menším finančně poradenským společnostem a samostatným finančním poradcům. Každý ale nabízí jiné služby. A každý cílí na jiné poradce. U kulatého stolu se sešli zástupci tří broker poolů k diskusi o jejich obchodních modelech. Celá zpráva »

Komentářů: 21 / 21 Poslední komentář: 18.02.2017 11:34

Jana Zámečníková | 09.02.2017 00:00 Specialisté na investice: Konzervativní investor v pasti

V úterý 7. února se v prostorách České národní banky (ČNB) vyhlašovaly výsledky Fincentrum & Forbes Investice roku 2016. Zároveň se setkali specialisté na investice, kteří diskutovali o konci kurzového závazku, možnostech konzervativních investic či vývoji amerického dolaru. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 21.02.2017 05:31Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

21.02.2017 13:24 Tomáš Prouza by měl usednout v čele ministerstva průmyslu

Státní tajemník pro evropské záležitosti a zakladatel finančně poradenské společnosti Partners Tomáš Prouza by měl nastoupit na místo odcházejícího ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. V čele ministerstva nepotřebuje bezpečnostní prověrku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

14.02.2017 13:16 Členové USF a AFIZ sjednali finanční produkty za více než 25 miliard korun

Finanční zprostředkovatelé a poradci USF ČR a AFIZ sjednali ve čtvrtém čtvrtletí 2016 finanční produkty za více než 25 miliard korun. Objem sjednaných produktů vzrostl oproti třetímu čtvrtletí o šest miliard korun. Naopak se snížil počet nově obsloužených klientů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

08.02.2017 13:18 Pavel Tykač koupil tříprocentní podíl O2

Belviport Trading finančníka Pavla Tykače odkoupil tříprocentní podíl ve společnosti O2. Prodej je údajně pouze jednorázovou záležitostí a PPF neplánuje prodej dalších akcií. „Nic se tedy nemění na skutečnosti, že O2 je pro skupinu PPF dlouhodobou finanční investicí,“ uvedla společnost PPF. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

08.02.2017 09:00 Trápí vás díra v rodinném rozpočtu? Poradíme, jak snížit náklady

Píšeme na Hypoindex.cz: Jednou nahoře, jednou dole. To často platí i o finanční situaci celé rodiny. Zvlášť po svátcích, které tvrdě zaútočily na naše peněženky. Snížit náklady na běžný provoz domácnosti můžete několika způsoby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

06.02.2017 14:38 Johny Depp u soudu bojuje se svými finančními poradci

Slavný hollywoodský herec Johny Depp podal žalobu na své bývalé finanční poradce. Údajně kvůli nim přišel o neadekvátní finanční částku. Finanční poradci ovšem neváhali a podali protižalobu.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (139)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1256)
 Celkem hlasovalo 1410 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jana Zámečníková | 09.02.2017 00:00 Specialisté na investice: Konzervativní investor v pasti

V úterý 7. února se v prostorách České národní banky (ČNB) vyhlašovaly výsledky Fincentrum & Forbes Investice roku 2016. Zároveň se setkali specialisté na investice, kteří diskutovali o konci kurzového závazku, možnostech konzervativních investic či vývoji amerického dolaru. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 13.02.2017 00:00 Diskuse tří broker poolů

Broker pooly zajišťují zázemí zpravidla menším finančně poradenským společnostem a samostatným finančním poradcům. Každý ale nabízí jiné služby. A každý cílí na jiné poradce. U kulatého stolu se sešli zástupci tří broker poolů k diskusi o jejich obchodních modelech. Celá zpráva »

Komentářů: 21 / 21 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »