Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Proč se lidé nechají tak snadno napálit?

Proč se lidé nechají tak snadno napálit?

„Podvedl mě finanční poradce,“ píší čtenáři na Investujeme.cz  i jinde. A není jich málo.  A ještě víc je těch, kteří si nestěžují. Proč je tak snadné prodat nevýhodný produkt klientovi?

Kvalita finančního poradenství se obecně zlepšuje. Stížností sice přibývá, ale to je spíš dáno většími možnostmi i ochotou lidí stěžovat si. Pořád je ale široký prostor pro šlendriánství hraničící až s podvodem.  Lidé se zdají být nepoučitelní a jsou ochotni „skočit na špek“ až příliš snadno. Proč?

Finanční poradenství je především obchod. I dobrý finanční poradce musí svůj finanční plán klientovi především prodat. A prodat přinejmenším tak dobře, aby se klient nenechal obalamutit dalším zprostředkovatelem, který mu zaklepe na dveře. A nebo příjemnou paní na přepážce banky.

Schopnému obchodníkovi je více či méně (podle osobních preferencí) jedno, co prodává. Optimální jsou produkty s vysokou marží, tedy s cenou co nejvíce přesahující náklady. Z nich plyne zpravidla též nejvyšší provize za jejich prodej. Má to ale jistou hranici – musí být někdo (dostatečně velké množství zákazníků) ochoten produkt kupovat. A to je druhá strana mince.

Proč je tak úspěšná reklama? Lidé jí rádi podlehnou. Dokonce i v jakémkoli „kamenném“ obchodě s osobním prodejem si lidé u dobrého obchodníka koupí zboží více a nebo alespoň za vyšší cenu, než co původně plánovali. A lidé odcházejí spokojeni.

Obdobné je to s finančním poradenstvím. „Vy jste chtěli jen krytí rizika? Ale to z toho nic nedostanete! Kupte si raději tento životní program a ještě na tom vyděláte!“ A klient je rád, že dostane nějakou přidanou hodnotu. Rád podlehne klamu, že si koupí něco ještě výhodnějšího, než původně zamýšlel.

Klient si kupované prověřuje jen zřídka. Proč? Nechce věnovat čas svému celoživotnímu rozhodnutí? To se zdá být až příliš nezodpovědné. Příliš důvěřuje svému poradci? Po zprávách a komentářích o podvodném jednání některých exemplářů vydávajících se za finanční poradce je to nepravděpodobné. Že by věřili svému štěstí, že ten příjemný pán se základním školením od kterékoli z větších finančně poradenských sítí je skutečně erudovaným odborníkem? Co na tom, že se občas zadrhává pro nedostatek zkušeností i sebedůvěry, kterou získá až časem… co na tom, že není schopen vysvětlit základní pojmy… Na štěstí ovšem lidé moc často nevěří. Po hostinských zařízeních i na pavlačích se ozývá častěji „mám já to ale smůlu“.

Důvod leží jinde. V lidech. Schopný prodejce čehokoli – od vysavačů po finanční produkty – je přesvědčí o jejich vlastní výlučnosti, o jejich vlastní odbornosti. Lidé tak uvěří ve svou schopnost správně posoudit navrhované řešení. Kdesi uvnitř sice pochybují, ale kdyby se pídili po pravdě, hledali na internetu a nechali si zpracovat nezávislé posouzení navrhovaného řešení, nejspíš by zjistili, že se nechali nachytat. A tím by sami sobě dokázali, že nejsou v oblasti financí tak silní, jak by si přáli.

A pak je tu skupinka lehkovážných klientů, kteří si neuvědomují váhu a význam svého vlastního podpisu. „Radši mu to podepiš, ať už vypadne!“

Závěrem

U podvodu jsou vždycky dva. Podvodník a podvedený. Bez asistence podvedeného by podvod nebyl možný. Podvodník je vždy ve výhodě – to on volí strategii, hraje se na jeho hřišti a podle jeho pravidel. Ale podvedený musí na tato pravidla přistoupit.

Jsou podvody tak sofistikovaně podané, že podlehnou i zkušení finančníci. I v takovém případě ovšem tito lidé podlehli, protože chtěli uvěřit. Chtěli uvěřit, že přestože jim se nedaří dosahovat ani výkonnosti trhu, je tu Bernard Madoff, který je schopen stabilně bez ohledu na finanční situaci vyplácet výnos 10 až 15 % ročně. A pokud poradce maluje výnos IŽP 8 – 10 % a tvrdí, že po dvou letech si bude moci klient na peníze sáhnout, je to v podstatě totéž. A lidé rádi uvěří, protože ta zlá banka jim nabízí jen 2 % úroku a „o zbytek je okrádá,“ jak ji přesvědčí zkušený podvodný obchodník.

Proč se lidé nechají tak snadno napálit? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 29 komentářů)

Investice bez poradců? Petr | 29.01.2013 12:08
Re: Re: Re: Re: Jednoducha pomoc Moah | 21.06.2012 10:10
Re: Re: Re: Jednoducha pomoc Moah | 21.06.2012 10:08
Základem je vzdělávat se a to lidi nechtějí... Marie Bláhová, K2 Finance | 20.06.2012 16:59

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypoindex-300-300-1

Články z Finanční poradenství

Olga Medlíková | 19.08.2016 00:00 Manažerský mentoring: Móda, nebo užitek?

V současné době je po manažerském mentoringu poptávka, ale jenom některé firmy či organizace ho opravdu umí využít. A jenom někde jsou k dispozici mentoři hodní toho jména – lidé, kteří svým příkladem mohou pozitivně ovlivnit pracovní návyky, chování, dovednosti a hodnotový systém nových kolegů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 17.08.2016 00:00 Pavel Čaněk: Z kopáče na stavbách finančním poradcem

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá zpráva »

Komentářů: 11 / 11 Poslední komentář: 25.08.2016 08:55

Petr Gola | 12.08.2016 00:00 Přišli jste o práci či pečujete o nemocné dítě? Víc než strop nedostanete

Občané s vyššími příjmy by měli mít dostatečně vysoké vlastní finanční rezervy v případě dočasné nezaměstnanosti, nemoci nebo péči o dítě. Legislativou je totiž stanovena maximální podpora v nezaměstnanosti nebo maximální nemocenské dávky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

PR článek | 11.08.2016 00:00 Můj Šanon otevíráme široké veřejnosti

Můj Šanon je unikátní webový portál společnosti Fincentrum a.s., spuštěný do komerčního provozu v roce 2015. Portál Můj Šanon znamenal převratný krok Fincentra směrem ke svým klientům a revoluční myšlenku osobního digitálního úložiště smluvní dokumentace. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 10.08.2016 00:00 Robo-poradenství není finančně životaschopné

Nedávno provedená studie zjistila, že britští robo-poradci mají takovou strukturu, že o peníze přijdou a „většina zkrachuje ještě dříve, než do správy získá větší objem aktiv potřebný k přežití“. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

24.08.2016 16:51 Senát schválil pětileté storno provizí

Senát dnes schválil novely zákona o pojišťovnictví a o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, jejíž součástí je i regulace provizí při prodeji životního pojištění. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 25.08.2016 11:54

22.08.2016 11:57 Ktorá nechce, nech sa zakrýva a ktorá chce, mi svoje vnady rada ukáže! (Svet financií očami komentátora tentoraz na letné témy)

Píšeme na Investujeme.sk: Finančným svetom netočia iba ekonomické fundamenty, ale aj špekulácie. Vývoj v eurozóne i celej EÚ ohrozujú viaceré voľby i ženské plavky nepodliehajúce len móde, ale i politike. Možno niečo o tom vie belgická kapela Vaya Con Dios. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.08.2016 11:16 Fincentrum upevňuje pozici v oblasti hypoték

Obrat společnosti Fincentrum v České republice a na Slovensku vzrostl v prvním pololetí o 6 % na 812 milionů korun. Objem zprostředkovaných hypoték se na obou trzích zvýšil o 18 %. Poradci zprostředkovali hypotéky za více než 18 miliard korun. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.08.2016 14:19 Tržby i zisk skupiny Partners klesly

Skupině Partners klesly v pololetí tržby o 43 milionů korun na 483 milionů korun. Společnost pokles odůvodňuje novou metodikou vyplácení odměn za životní pojištění.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

12.08.2016 15:15 ČNB zveřejnila třetí letošní zprávu o inflaci

Zvýšení inflace, růst HDP, zvyšování zaměstnanosti a nebo kurz jako nástroj měnové politiky. To jsou hlavní témata, o kterých pojednává třetí Zpráva o inflaci (III/2016). Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (221)
 
Aktivní. (232)
 
Žádnou. (1128)
 Celkem hlasovalo 1581 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Petr Gola | 12.08.2016 00:00 Přišli jste o práci či pečujete o nemocné dítě? Víc než strop nedostanete

Občané s vyššími příjmy by měli mít dostatečně vysoké vlastní finanční rezervy v případě dočasné nezaměstnanosti, nemoci nebo péči o dítě. Legislativou je totiž stanovena maximální podpora v nezaměstnanosti nebo maximální nemocenské dávky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 10.08.2016 00:00 Robo-poradenství není finančně životaschopné

Nedávno provedená studie zjistila, že britští robo-poradci mají takovou strukturu, že o peníze přijdou a „většina zkrachuje ještě dříve, než do správy získá větší objem aktiv potřebný k přežití“. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

PR článek | 11.08.2016 00:00 Můj Šanon otevíráme široké veřejnosti

Můj Šanon je unikátní webový portál společnosti Fincentrum a.s., spuštěný do komerčního provozu v roce 2015. Portál Můj Šanon znamenal převratný krok Fincentra směrem ke svým klientům a revoluční myšlenku osobního digitálního úložiště smluvní dokumentace. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Olga Medlíková | 19.08.2016 00:00 Manažerský mentoring: Móda, nebo užitek?

V současné době je po manažerském mentoringu poptávka, ale jenom některé firmy či organizace ho opravdu umí využít. A jenom někde jsou k dispozici mentoři hodní toho jména – lidé, kteří svým příkladem mohou pozitivně ovlivnit pracovní návyky, chování, dovednosti a hodnotový systém nových kolegů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 17.08.2016 00:00 Pavel Čaněk: Z kopáče na stavbách finančním poradcem

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá zpráva »

Komentářů: 11 / 11 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »