CZK/€ 24.325 -0,29%

CZK/$ 20.776 -0,13%

CZK/£ 27.771 -0,40%

CZK/CHF 26.108 -0,29%

29. 09. 2015

Helena Kolmanová: Potíž je s přesmlouváváním celých kmenů

 


 

Počet stížností na pojišťovací zprostředkovatele se podle Heleny Kolmanové z ČNB v poslední době snížil. Zákon o ochraně spotřebitele počítá s pojmem „průměrný spotřebitel“. Jednou ze stížností je, že zprostředkovatel nevysvětlil např. princip investičního životního pojištění. Argument poradce, že klient přeci podepsal, že se seznámil s pojistnými podmínkami, kde je vše uvedeno, ČNB nepřijímá. Musí mu to poradce vysvětlit, zejména jedná-li se o člověka s nižším vzděláním a s nízkou finanční gramotností.

Petr Stuchlík reagoval s tím, že klient je pohodlný a nechce se seznámit s informacemi, nezajímají ho. Stejně tak labeling nepomůže. Když na Slovensku museli poradci Fincentra vysvětlovat, že nejsou poradci, ale zprostředkovatelé, nestalo se vůbec nic. Klienti si změny ani nevšimli, přestože byli upozorněni. Stejně tak s dokumenty, které musí poradce klientovi předložit a nechat podepsat, jsou příliš dlouhé a obsáhlé, že klienti nemají zájem je číst, a rovnou je podepíší.

Helena Kolmanová také není zastáncem toho, že klient dostane štos papírů, které má klient podepsat. Nebere ale záznam o jednání s klientem, kdy je doporučena např. Kooperativa 7BN, a zdůvodnění „na základě přání klienta“. To je až příliš velké zjednodušení.

Petr Stuchlík podpisy klientů na dokumentech sloužících k jeho ochraně a dostatečné informovanosti považuje za obdobný případ, jako podmínky při pořízení software, kde 95 % uživatelů podmínky odsouhlasí, aniž by je četlo. A s finančními produkty klienti jednají stejně.

Vít Mikolášek z Partners souhlasí, že množství dokumentů, které klient musí podepsat, je mimo realitu. Na druhou stranu se objevili investiční zprostředkovatelé, kteří si mysleli, že svého klienta znají tak dobře, že mohou za něj vyplnit i investiční dotazník. Podle jeho názoru nízký počet stížností na ČNB je dán tím, že začal lépe fungovat Finanční arbitr, který má možnost sjednat pro klienta náhradu škody. To ČNB nemůže, její pravomoc končí u uložení pokuty finanční instituci či zprostředkovateli.

REKLAMA

Loading


Související články

Strategie absolutního výnosu poskytují alternativní způsob ochrany před selháním tradičních aktiv

Pokud rok 2025 investory něco naučil, pak to, že musí aktivně přemýšlet o tom, jak uchovat kapitál v období globální fragmentace a s tím spojené zvýšení volatility trhů. Pravidla, která pro tato rozhodnutí platila dříve, byla zpochybněna. Například rozdělení portfolia v poměru 60/40 mezi akcie a dluhopisy nemá velký smysl, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

19. 12. 2025

Průzkum: Ženy investují méně a opatrněji

O své peníze se aktivně starají tři čtvrtiny Čechů, přístup k investování se ale dramaticky liší v závislosti na pohlaví. Zatímco muži aktivně využívají rizikovější investiční nástroje, ženy více preferují bezpečné a konzervativní produkty. Podle nového průzkumu Air Bank je hlavní bariérou pro Češky pocit, že investování […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

18. 12. 2025

Osm odpovědí, které ukazují, jak by mohl rok 2026 vypadat pro investory

Rok 2025 přinesl obrovské zhodnocení amerických technologických akcií a nová historická maxima cen drahých kovů. Byl však také poznamenán nejistotou a volatilitou. Jak by mohl vypadat rok 2026 z pohledu investora? Analytici investiční platformy XTB se podívali na výhled pro Českou republiku, hlavní světové ekonomiky a aktiva, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

16. 12. 2025