CZK/€ 24.210 +0,23%

CZK/$ 20.786 +0,38%

CZK/£ 27.734 +0,40%

CZK/CHF 25.859 -0,02%

30. 06. 2014

Ekonomická krize byla důsledkem mravní bídy, tvrdí odborník

 


 

Komentář odborníka:

„Samozřejmě není pochyb o tom, že ekonomická recese, která vypukla po finanční krizi v roce 2008, zasáhla řadu společností po celém světě. To je bohužel holý fakt. Mnoha jedincům i organizacím způsobila nemalé škody, v některých případech byla dokonce příčinou krachu a zániku podniku. Docházelo k nucenému snižování stavů a spousta společností bojovala s razantní změnou poptávky ze strany zákazníků. 

Na druhé straně však částečně vnímám ekonomickou krizi v Česku také jako přifouknutou bublinu. Zdaleka se totiž nepromítla do všech oblastí a odvětví v takové masivní míře, ani nepostihla všechny Čechy tak, jak se často uvádělo. Pochybnost nad tímto označením totiž dokládá například paradox, že za dobu trvání krize vzrostl objem úspor Čechů i objem zisku vyvedeného z českých firem směrem do zahraničí. V oblasti příčiny se tedy ztotožňuji s názorem Tomáše Bati, který v roce 1932 uvedl, že velká hospodářská krize je pouze jiné jméno pro mravní bídu. Ta je podle mého stěžejním důvodem i v tomto případě. Příkladem mohou být třeba zbytečné, zmanipulované a předražené zakázky ve státní správě, kde je hlavním motorem korupce a osobní prospěch jednotlivců. V komerční sféře je pak problém v krátkodobém plánování i hodnocení, které svádí k dlouhodobě neefektivním krokům. Hlavně, že jednotlivec, manažer, dosáhne mimořádných odměn a jde optimalizovat jinam.“

Krize se projevila v poptávce, firmy preferovaly funkčnost před designem

„V oboru plnosortimentních dodávek potřeb pro kancelář se krize projevila především změnou struktury objednávaného zboží a celkovou hodnotou nákupů. Dále pak zvýšeným akcentem na cenu a místy rezignací na službu jako takovou. V době trvání krize jsme zaznamenali mírné snížení průměrné objednávky, což však může být způsobeno i úsporným objednáváním na jednotlivé zaměstnance, u nichž se pak vyhodnocuje spotřeba. To samo o sobě vede k všeobecně požadovaným úsporám. Také se projevil odklon od reprezentativního designu k absolutnímu upřednostnění funkčnosti. 

REKLAMA

V letošním roce se však situace začíná měnit a vracet do starých kolejí. Hodnota nákupů každým měsícem stoupá, stejně jako i v meziročním srovnání. Firmy v roce 2014 opět více věří v budoucnost a v tomto duchu také investují i do každodenní spotřeby.“

Autor komentáře: Martin Holoubek, zástupce obchodního ředitele společnosti Activa

Loading


Související články

nejhlubší pokles české ekonomiky

Čeká nás nejhlubší pokles české ekonomiky od roku 1993

Podle prognózy Komerční banky (KB) se česká ekonomika pomalu dostává z recese, kam ji uvrhla vládní opatření v boji proti šíření nemoci covid-19. V textu se dočteme, že navzdory zhoršující se epidemiologické situaci se bude ekonomický život pomalu ale jistě vracet. Dosažení úrovně z období před koronavirem […]

Text: Daniel Mareš

24. 08. 2020

Ekonomická krize se blíží

Ekonomická krize se blíží. Jak se na ni připravit?

Po koronavirové krizi očekávají experti krizi další – ekonomickou. Jak hluboká bude a zda půjde jen o recesi, nebo výraznější ekonomický propad, ukáže čas i naše připravenost. Důležité je diverzifikovat portfolio. A hodí se mít po ruce hotovost i zlato.

Text: Jana Poncarová

10. 06. 2020