Konkurence je na každém trhu samozřejmě blahodárná, na finančním trhu zejména. Jak nás učí profesor F.A. Hayek, nositel Nobelovy ceny za ekonomii, konkurence je procesem objevování – objevuje ty nejlepší postupy, nejúčinnější metody, na našem trhu poradenských a zprostředkovatelských služeb ty nejlepší společnosti i jednotlivce. Je to jako ve sportu – soutěž nebo závod musí proběhnout, aby byli vítězové a rekordmani známí.
Jen centrální plánovači si svého času mysleli, že se bez konkurence obejdou, že všechny informace mají, a proto nepotřebují, aby jim je objevoval nějaký „živelný“ proces. Jenomže, a to je právě ten problém, který dělá Etickému výboru starost, aby konkurence přinášela ony blahodárné a ničím nenahraditelné výsledky, musí probíhat podle přísně vynucovaných pravidel. Pokud ne, objeví jen toho, kdo se nejméně styděl švindlovat, faulovat a hrát nefér.
Etika je důležitější než státní donucovací aparát
Obecně jsou pravidla finančního trhu vynucována dvěma odlišnými mechanismy. Fungování toho prvního má na starosti stát se svým rozvětveným donucovacím aparátem, který zahrnuje specializovaný dozor České národní banky vybavený pravomocí odebírat licence, ukládat nápravná opatření a udělovat pokuty, ale také specializované složky policie, státní zastupitelství, soudy a vězení.
Fungování toho druhého je mnohem složitější, jemnější, ale s potenciálem obrovské účinnosti. Je to mechanismus sebekontroly a sebekázně, označovaný slovem morálka nebo etika. Dobří účastníci finančního trhu nedělají nepěkné nebo zakázané věci ze strachu před policií nebo orgánem státního dozoru, nýbrž ze strachu před svým svědomím.
Dobré společnosti se poznají podle toho, že spoléhají daleko více na morálku než na policii, protože se ví, že donucovací aparát státu je schopen zachytit jen ta nejhrubší provinění, zatímco morálka účastníků trhu, zejména finančního, dokáže uhlídat i ty nejjemnější odchylky od správného chování, zejména vůči klientům. Proto na etice tak velmi záleží. Bez nezbytného minima morálního chování účastníků by finanční trh dokonce ani nemohl začít fungovat.
REKLAMA
Konkurence vybočuje z fair play
V současné době je z dění na finančním trhu stále více patrné, že konkurenční boj na něm začíná nebezpečně vybočovat z mezí fair play a v některých případech začíná hraničit i s porušováním zákonných norem. To vrhá velmi špatné světlo na celý sektor finančního zprostředkování a poradenství. Hrozí, že ztratí důvěru spotřebitelů – klientů, kteří jsou nefér vedeným konkurenčním bojem zasaženi a poškozováni.
Etický výbor se usnesl vydat zásadní stanovisko, v němž vyjadřuje s tímto děním rozhodný nesouhlas a vyzývá členy AFIZ, aby dodržovali etické principy stanovené v Etickém kodexu. Ten mimo jiné nabádá k dodržování zásad poctivé a čestné konkurence tak, aby byla zachována integrita trhu a aby nefér konkurencí nebyli poškozováni spotřebitelé – klienti.
Etický výbor není bojištěm konkurentů
Etický výbor také zaznamenal jev, s nímž nemůže souhlasit a musí k němu zaujmout rozhodně zamítavé stanovisko. Některé společnosti totiž zneužívají Etický výbor a etický kodex jako nástroj svého nefér vedeného konkurenčního boje. Podávají na své konkurenty stížnosti, jejichž smyslem vůbec není dosáhnout lepší ochrany spotřebitele, nýbrž poškodit konkurenta a získat tak pro sebe neoprávněný prospěch.
Etický výbor rozhodně odmítá nechat se vtahovat do takovýchto sporů. Připomíná, že účelem přijetí Etického kodexu AFIZ je ochrana klienta před nekalými obchodními praktikami členů AFIZ a zajištění kvalitních služeb, které členové poskytují svým zákazníkům. Účelem Kodexu rozhodně není poskytovat stranám dodatečný nástroj konkurenčního boje. Etický výbor silně zdůrazňuje, že jediným místem, které je povoláno řešit konkurenční spory mezi členskými společnostmi AFIZ, je Představenstvo AFIZ.
REKLAMA
Etický výbor posuzuje každou stížnost na člena AFIZ s náležitou pozorností a důkladností. Pokud však po řádném uvážení dospěje k závěru, že hlavím motivem stížnosti nebyla ochrana spotřebitele, nýbrž snaha o poškození konkurenta a získání neoprávněné výhody, takovou stížností se nebude dále zabývat a na stěžovatele bude napříště pohlížet jako na toho, kdo si nezaslouží respekt ostatních účastníků trhu.
Společnosti, která stížnost podala a přitom není členem AFIZ, bude doporučeno, aby se stala členem a vzala tak na sebe závazek podřizovat se pravidlům Etického kodexu. Její stížnost konkurenčního charakteru by se pak mohla projednat a řešit na Představenstvu AFIZ.
Etický výbor upozorňuje a bude stále znovu a znovu upozorňovat na potřebu soustavné kultivace českého finančního trhu a s tím spojenou potřebu dodržování etických norem Kodexu. Jen tak bude možné získat a udržet důvěru klientů a zajistit integritu trhu.
Doc. Ing. Tomáš Ježek, CSc. je prezidentem AFIZu a předsedou Etického výboru