Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Příčiny růstu a prasknutí cenových bublin

Autor: Radovan Novotný | 25.02.2009 00:00 | Kategorie: Investice | 5 komentářů
Příčiny růstu a prasknutí cenových bublin

Investiční instrument nebo aktivum, nabízející za daných podmínek na trhu atraktivní výnosy, se může stát předmětem vzniku cenové bubliny. Co vede ke vzniku cenových bublin? Které faktory vznik bublin ovlivňují? Proč se o vznikající bublině nahlas nemluví? Proč nikdo neodhadne, že bublina praskne?

Pro nafukování takové bubliny je typické, že ceny letí za masivního obchodování vzhůru. Dochází k rozmachu, o kterém se hovoří, že bude pokračovat do nekonečna, zprávy přinášejí informace o dosahovaných ziscích a investičních příležitostech. I když se čas od času mohou objevit drobné korekce, vždy dochází k dalšímu růstu. Optimismus a důvěra se zvyšuje, jako nemožné se jeví, že by růst měl někdy skončit. Někdy se mohou objevit I komentáře, že růst nemusí odpovídat reálnému stavu a fundamentálním hodnotám, ale takové komentáře jsou odmítnuty a překryty optimismem.

I když propad nikdo nepředpovídá, některá z malých korekcí vytrvá a spustí lavinu výprodejů a nástup medvědího trhu. K prasknutí bubliny dochází díky i nepatrnému impulsu. Trend se mění, ceny neočekávaně padají. Zpočátku to nevzbuzuje obavy, vykládá se to jako drobná korekce, dočasný pokles, způsobený nejistotou nebo jinou zdánlivě logickou příčinou. Brzy po události začne vznikat mnoho komentářů a rozborů, vysvětlujících důvody pro takový propad a okamžik jeho vzniku.

Vznik exponenciálního tempa růstu je signálem pro to, že se nemusí jednat o zdravý růst a může jít o ekonomickou bublinu. K nafouknutí bubliny obecně přispívají (a) levné peníze, (b) psychologie trhu, (c) spekulativní nákupy a (d) vliv médií a publikovaných zpráv. Tyto kategorie příčin jsou rozebrány hlouběji.

(a) Nízké úroky a levné peníze, expanzivní měnová politika

Pokud do ekonomiky vtékají levné peníze, nemusí být ekonomika schopna tyto peníze vstřebat. Držitelé volných peněz se snaží peníze zhodnotit. V situaci, kdy v reálné ekonomice existuje dostatek investičních projektů, jsou prostředky použity k rozšiřování výrobního potenciálu (např. stavba nových výrobních kapacit, budování distribučních kanálů, budování prodejní sítě), v čehož důsledku roste i produkce (nabízené výrobky a služby). Jestliže se takových projektů nedostává, vzniká prostor pro investiční projekty, jejichž důsledkem je vznik cenových bublin (např. akciová cenová bublina, cenová bublina nemovitostí, cenová bublina ropy nebo jiné komodity).

Když banky přicházejí s nabídkou levných peněz (dostupných hypoték) může se v jistou dobu například vyplatit investovat do nemovitostí, jejich ceny rychle rostou. Důsledkem rozšíření takových praktik je tendence spekulovat s levně vypůjčenými penězi, kdy se vypůjčené peníze investují do aktiv, jako jsou cenné papíry nebo nemovitosti.

Velké bubliny například prodělalo Japonsko v 80. letech minulého století, kdy byl na základě dohody uzavřené se Spojenými státy zhodnocen směnný kurz jenu. Japonská centrální banka snížila úrokové sazby a bankovní systém mohl poskytovat úvěry, které byly používány ke spekulativním nákupům. Bublina začala střídat bublinu, bublinu na akciovém trhu vystřídala bublina na trhu s nemovitostmi, viz. obrázek.

(b) Psychologie trhu a vliv optimistického sentimentu

Cenové pohyby zesiluje nebo někdy naopak zeslabuje působení psychologie trhu. Převládá-li optimismus, ceny rostou do nebes a převažující optimistické úvahy tvrdí, že bezesporu existuje další prostor k růstu. Všichni si obvykle pod vlivem euforie na stoupající ceny zvyknou a jakékoli fundamentální výklady toho, že se jedná o neopodstatněný vývoj nenalézá pochopení.

Právě stádové chování a tendence k nákupům nebo prodejům ve směru tržního trendu ovlivňuje rozhodování a úsudek jednotlivých investorů. Vliv optimistického sentimentu, pobláznění a vidině snadných zisků změní chování investorů, předsevzetí o vyvarování se minulým chybám a poučení se z minulosti upadá v zapomnění.

(c) Vliv spekulativních nákupů

Možná spekulace může spočívat v tom, že se kupuje proto, aby byl díky budoucímu růstu cen a prodeji za novou vyšší cenu vytvořen zisk. Spekulanti, na rozdíl od spotřebitelů nebo podnikatelů, nakupují protože se domnívají, že mohou později prodat se ziskem.

Příkladem takového nákupu může být koupě bytu, pozemku nebo zahraniční měny s vírou, že bude v budoucnu prodán za cenu vyšší (tedy nikoliv k uspokojení vlastních potřeb, stavbě vlastního domu nebo použití deviz na zahraniční dovolené). Je-li nakupováno se záměrem budoucího prodeje a získání kladného rozdílu mezi prodejní cenou a vynaloženými náklady, musí na trhu existovat účastníci, kteří budou solventní a budou ochotní za tuto vyšší cenu koupit. Princip výdělku v takových spekulativních nákupů je obdobou pyramidové hry, jejíž úspěch závisí na přílivu dalších kupujících. Dokud se nějací kupující najdou, bublina se nafukuje.

(d) Vliv médií a publikovaných zpráv

Zájmy a lobby, bank, výrobců, distributorů, prodejců a jiných sektorů ekonomiky profitujících z ovlivnění psychologie a nálady na trhu, může prostupovat asi do médií nejenom v podobě otevřené mediální masáže. Může jít o publikování nabídkových namísto prodejních cen, prezentování výseků cenového vývoje, nikoliv smysluplné grafy vývoje za delší období nebo komentování výsledků krátkodobé volatility, která z dlouhodobého hlediska nic neznamená.

Bublina praská...

Nafukování bubliny netrvá věčně, neviditelná ruka trhu ukazuje, že nic neroste do nebes a bublina i přes optimistické přesvědčení mnoha účastníků trhu praskne. Jedním z předpokladů fungování ve své době populární pyramidové hry "letadlo" je předpoklad, že roste počet pasažérů, kteří do systému vkládají své prostředky. Jak počet pasažérů přibývá, blíží se okamžik, kdy se nových pasažérů nedostává a systém nemá dostatek prostředků pro udržení růstu financovaného novými pasažéry. Spekulace na vzestup ceny se tak někdy stává pyramidovou hrou, jejíž úspěch závisí zejména na přílivu dalších kupujících.

K prasknutí bubliny obvykle přispívá (e) pesimistický sentiment na trhu, (g) vliv spekulativních aktivit a (h) vliv médií

(e) Zdražení úvěrů a pokles koupěschopné poptávky

Impulsem k prasknutí mnoha bublin bylo zvýšení úrokových sazeb a snížení dostupnosti úvěrů, čehož důsledkem bylo snížení poptávky nových kupujících. Poptávka nových kupujících může být ovlivněna i jinými událostmi, jako je finanční nebo hospodářská krize, nástup nové technologie nebo substitutů ovlivňujících fundamentální hodnotu drženého majetku.

(f) Psychologie trhu a vliv pesimistického sentimentu

Jak již bylo rozebráno výše, cenové pohyby jsou ovlivněny psychologií trhu. Pokud všichni očekávají pokles cen, lze předpokládat, že k tomuto poklesu skutečně dojde. Převládne-li na trhu pesimismus, je obvyklé, že jeden kopíruje druhého a tendence prodávat vytvoří medvědí trh. Rychlý pokles cen je doprovázený nízkou aktivitou kupujících, nákupní euforie je vystřídána pesimismem, který často hraničí i s panikou.

(g) Vliv spekulativního kapitálu

V zájmu zachování hodnoty spekulativního kapitálu profesionální spekulant, který zaspal, prodává a vyklízí pozice nejpozději v okamžiku dosažení maximálních cen. Čím více spekulativního kapitálu na trh vstoupilo, tím větší propad bude. K poklesu také mohou napomáhat prodeje nakrátko (short selling), kdy se spekuluje na to, že se trend propadu udrží.

(h) Vliv médií

Rostoucí množství špatných zpráv, často nadhodnocené médii, hledajícími žhavé zprávy, úzce souvisí s psychologií trhu a růstem pesimistického sentimentu. Čím více se takových zpráv objevuje, tím více tyto zprávy mohou ovlivnit chování ekonomických subjektů a nakonec i samotný průběh a rychlost propadu.

Závěrečné shrnutí

Cenová bublina obvykle vzniká, když na určitém trhu dojde ke značnému růstu cen, který není opodstatněn ekonomickými fundamenty. I při cenách, které se velmi odchylují od fundamentálních vnitřních hodnot, se uskutečňují vysoké objemy obchodů. Ceny rostou, na trhu vládne býčí nálada, v psychologii investorů převládá optimismus a důvěra v pokračování růstu.

Ekonomické bubliny byly, jsou a asi i budou. Bubliny budou zesilovány nerozumnou měnovou politikou centrálních bank. Nadbytečná emise peněz se může od počátku neprojevovat všeobecným růstem cen, ale právě nafukováním bublin. Experimenty měnové politiky americké centrální banky (FEDu), která je za tvůrce takových bublin označována, bývá i terčem vtipů. Vtip, uvedený na obrázku, zachycuje výsledky zbytečného úsilí FEDu o regulování hospodářského cyklu měnovou politikou. „Rostoucí bublinový cyklus“ je střídán „klesajícím bublinovém cyklem“ a nastoupila éra bublinové ekonomiky. Že by se pro změnu blížila bublina na trhu s americkými dluhopisy?

Anketa

Kdo má hlavní podíl na vzniku bublin?

Centrální banky. (149)
 
Vlády. (47)
 
Spekulanti. (71)
 
Banky. (27)
 
Já. (19)
 
Někdo jiný. (9)
 Celkem hlasovalo 322 čtenářů

Příčiny růstu a prasknutí cenových bublin >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 5 komentářů)

RE: RE: Nalada v USA obchodnik | 27.02.2009 18:12
Podstatou Podstatou | 26.02.2009 16:24
Hra, které nerozumíme autor | 26.02.2009 11:22
RE: Nalada v USA OTTO | 25.02.2009 21:50
Nalada v USA Loki | 25.02.2009 18:01

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypoindex-300-300-1

Články z Investice

Radovan Novotný | 24.08.2016 00:00 Měna: Zlato, stříbro, nebo raději papír?

Zlatý standard vytlačil standard stříbrných měn, aby byl nakonec vytlačen standardem měny nekryté (fiat). Peníze nemusí mít žádnou vnitřní hodnotu a potvrzuje to i kupní síla virtuálních bitcoinů. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 24.08.2016 08:21

Petr Zámečník | 23.08.2016 00:00 Oxytree aneb Pochybná investice pod rouškou ekologie

Ekologie je silným tématem zejména v Evropské unii. Využívají toho i pochybné společnosti nabízející podezřelé investiční příležitosti. Jednou z nich je Oxytree. Co slibuje a proč to nemůže fungovat? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 23.08.2016 10:42

Jan Traxler | 22.08.2016 00:00 Akcie v USA jsou fundamentálně drahé

Poslední dva roky tržby amerických firem v průměru stagnují a zisky v průměru poklesly. Přesto ceny akcií v USA trhají nové rekordy. Akcie v USA jsou tak z fundamentálního pohledu dražší a dražší. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 22.08.2016 13:45

Radovan Novotný | 18.08.2016 00:00 Příprava na deflaci: Co udělat s penězi, kam investovat?

Se svými úvahami o tom, jak bychom měli investovat, když nastoupí deflace, se v knize „Deflace utajené nebezpečí“, svěřil německý publicista Günter Hannich. Je nutné začít se připravovat již před samotnou deflací, v průběhu deflace se pak chovat s ohledem na možný budoucí vývoj a v okamžiku propadu cen investičních aktiv zaujmout správné investiční pozice. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 18.08.2016 00:56

Petr Zámečník | 16.08.2016 00:00 Nízké úroky ženou lidi do spárů podvodníků

Podvodných společností nabízejících zaručený vysoký výnos již v Česku bylo nespočet. A nyní se jim opět daří. Důvod? Nízké úrokové sazby. Lidé jsou ochotni skočit na nesplnitelné sliby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Investice

24.08.2016 11:49 Ako žijú a čo si myslia slovenskí milionári

Píšeme na Investujeme.sk: J&T Banka pripravila i tento rok pravidelný prieskum o živote slovenských a českých dolárových milionárov. Prieskum mapuje investičné myslenie, zámery a správanie úspešných ľudí. Výsledkom je napríklad to, že milionári sa zväčša uplatnili v odbore, ktorý vyštudovali, za najväčšiu hrozbu pre budúcnosť považujú nesprávne fungovanie štátu a radi by zanechali svoje podnikanie deťom.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.08.2016 16:24 Student popsal praktiky OVB ve svém dokumentárním filmu

Kontroverzní styl podnikání jedné z největších poradenských společností popisuje dokumentární film studenta Jakuba Charváta se jménem Rada nad zlato. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 24.08.2016 07:09

23.08.2016 15:40 Euro zbaveno strachu z italského referenda a hospodářských dopadů Brexitu sílí

Euro si v poslední době vůbec nevede špatně a například proti dolaru se šplhá na předbrexitové úrovně. Co je zatím?  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.08.2016 14:55 Chytí vás revizor? Zaplaťte mu kartou

Zaplatit lístek na městskou hromadnou dopravu kartou je již možné v několika krajských městech a začíná se jednat o téměř běžnou službu. Pilotní projekt platit kartou i jízdu na černo však nyní testují v Brně, kde zašli mnohem dál. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.08.2016 11:52 Zadlženosť Slovákov vzrástla v 1. polroku o 13 %

Píšeme na Investujeme.sk: Celkový objem úverov obyvateľov Slovenska dosiahol ku koncu prvého polroka výšku 26,3 mld. eur. Je o 13 percent viac ako v rovnakom období vlaňajška, čo je takmer také isté tempo rastu zadlženia ako vlani. Až tri štvrtiny úverov predstavujú pôžičky na bývanie. V číslach je zarátaný prírastok aj úbytok úverov. Ak je teda starý úver nahradený novým v rovnakej výške, v štatistike stavu sa to neukáže. Preto nie je medzi tohto a minuloročným tempom rastu takmer žiadny rozdiel. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (218)
 
Aktivní. (223)
 
Žádnou. (1112)
 Celkem hlasovalo 1553 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Radovan Novotný | 09.08.2016 00:00 Základy investování: Tvůrce trhu, bid, ask a spread

Hloubka trhu se v průběhu obchodní seance mění, ask a bid určuje spread – rozpětí mezi nákupní a prodejní cenou. Tvůrci trhu kotují ceny a tím vytváří trh. Spread, neboli cenové rozpětí, souvisí s likviditou a často také s vysokofrekvenčním obchodováním. O příležitosti k arbitráži nebojují už ani tak mozky investorů či spekulantů, jako souboj algoritmů. Říkáte si, že to o čem zde mluvíme je vás španělskou vesnicí? Pojďme se na to podívat krok po kroku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Radovan Novotný | 18.08.2016 00:00 Příprava na deflaci: Co udělat s penězi, kam investovat?

Se svými úvahami o tom, jak bychom měli investovat, když nastoupí deflace, se v knize „Deflace utajené nebezpečí“, svěřil německý publicista Günter Hannich. Je nutné začít se připravovat již před samotnou deflací, v průběhu deflace se pak chovat s ohledem na možný budoucí vývoj a v okamžiku propadu cen investičních aktiv zaujmout správné investiční pozice. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 16.08.2016 00:00 Nízké úroky ženou lidi do spárů podvodníků

Podvodných společností nabízejících zaručený vysoký výnos již v Česku bylo nespočet. A nyní se jim opět daří. Důvod? Nízké úrokové sazby. Lidé jsou ochotni skočit na nesplnitelné sliby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »