CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Jiří Musil

24. 01. 2008

12 komentářů

Indie: Vysoký hospodářský růst nastartován i v roce 2007

 


 

Po minulém roce, kdy indická ekonomika rostla podle odhadů tempem 7,7 % není očekáván o nic horší výsledek ani letos – HDP Indie bude v roce 2007 podle odhadů růst rychlostí 7,8 %. Indická ekonomika má zdravý základ a řada faktorů navíc ukazuje na perspektivní udržitelný růst. V Asijském regionu jde o třetí největší ekonomiku po Číně a Japonsku a druhou nejrychleji rostoucí.

Indie se za poslední roky stala světovým centrem outsourcingu služeb, kam se přesouvají různé backoffice a call centra renomovaných společností, např. Citibank, Ericsson, Dell. Indie je centrem informačních technologií, přes 17 000 zaměstnanců tu má např. IBM, 10 000 Dell a v řádech tisíců se pohybují i další renomované společnosti. Do Indie se stěhují výrobci automobilových komponent, farmaceutické společnosti a jiné specializované výroby.

Podmínky pro přesun služeb vytváří početná ale zároveň kvalifikovaná pracovní síla. Indie je druhou nejlidnatější zemí světa a na jejím území žije 25% světové populace mladých lidí. Vzdělávací systém oceňuje schopnosti žáků a speciálně se soustředí na výuku angličtiny, matematiky a fyziky. Na více než polovině středních škol probíhá výuka přímo v anglickém jazyce a indické univerzity každý rok opustí 2 miliony absolventů.

Rozvoj indické ekonomiky má pozitivní vliv i na domácí spotřebu a růst střední třídy s větší kupní silou. Silná střední třída společnost stabilizuje, domácí spotřeba roste (domácí poptávka tvořila v roce 2005 65 % HDP) a ekonomika díky tomu není závislá na zahraničním obchodu. Produkty jsou lépe přístupné díky přátelské vládní politice, která upustila od všech dovozních restrikcí a umělých bariér vstupu pro nadnárodní společnosti. Růst domácí spotřeby podporují také klesající úrokové sazby a dostupnější spotřebitelské úvěry.

Ze všech předpokladů udržitelného růstu v Indii vyplývá i trvající investiční optimismus. Nabídka fondů indických akcií je dostatečně pestrá i v Česku. Protože jde o velmi specifické ekonomické i kulturní prostředí, je velkou výhodou, pokud fond spravuje manažer s místní působností (např. Parvest India). Vývoj investic bude v následujících letech v Indii zřejmě provázet vysoká volatilita, ale z dlouhodobého hlediska jde určitě o zajímavou investiční příležitost.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 12 komentářů


Související články

Mohou investoři stále očekávat býčí trh s bitcoinem

Navzdory nedávné stagnaci na kryptoměnovém trhu existují silné indikátory, které naznačují, že s probíhajícím čtvrtým kvartálem roku 2024 by mohl být na obzoru býčí trh s bitcoinem. Na trhu se rýsuje několik faktorů, které by mohly v následujících měsících výrazně ovlivnit cenu této kryptoměny.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

22. 11. 2024

Bitcoin dosahuje nového historického maxima díky pokračující rally po volbách

Bitcoin minulou středu dosáhl nového historického maxima 93 480 dolarů, což je výsledek dynamiky po amerických prezidentských volbách, která nadále podporuje trhy s kryptoměnami. S rostoucí cenou bitcoinu také celková tržní kapitalizace kryptoměn stanovila nové historické maximum ve výši 3,05 bilionu dolarů, čímž překonala hodnotu zaznamenanou na […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

20. 11. 2024

Zlaté časy startupů končí. Trh s rizikovým kapitálem klesá

Situace na trhu rizikového kapitálu se v posledních letech kompletně proměnila. Zatímco v období pandemie tento trh významně rostl, v současnosti je trend opačný. Důvodů je několik. Investoři se zaměřují na trhy s ověřenými obchodními modely a v neposlední řadě chování investorů ovlivnily vysoké úrokové sazby. Přesto existuje i startupový segment, který […]

Text: Redakce

19. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jan Traxler

    7 března, 2007

    Ano, indický trh je určitě velmi perspektivní. Ale z pohledu investora (myslím pasivně dlouhodobě investujícího) nemá investice směřující výhradně do indických akcií velký smysl. To by se dostal na rovinu spekulanta, který sází na to, že indickým akciím se bude dařit více než okolním v regionu. Možná bude, ale možná taky ne.

    Investicí do jednoho konkrétního trhu se vždy akorát zvyšuje riziko. Za rozumnější proto považuji zvolit celý region J a JV Asie. (Samozřejmě myšleno jako malou část portfolia, ne vše investovat do asijských akcií.)

    V tom se mnou určitě bude souhlasit i Jirka Musil. 😉

    Odpovědět

  • K.Ladislav

    8 března, 2007

    Nema nejenom vyznam investovat do fondu s akciemi Indie , ale nema vyznam investovat kamkoliv do fondu a akcii mimo zapadni Evropu a USA.
    Svet ma hnedle 200 zemi a vetsina jich ma akcie , ale my je vubec nepotrebujeme pro zbohatnuti.
    Protoze se o tech firmach a fundamentalnich vlastnosti tech akcii temer nic nevi , tak se nebude investovat ani do fondu , v domeni , ze ten fondsmanager se v tom vyzna lepe.
    Kazdym rokem udela nejaka akcie ze zapadni Evropy +50% nebo +100% za 1 rok , jeden rok Volkswagen , jindy Puma , jindy Solon , jindy Siemens , jiny rok ČEZ a o tyto firmy z okoli by se clovek mel starati a šance s akciemi z okoli hledati. A informaci o firmach a o fundamentalnich vlastnostech akcii ze zapadni Evropy je dostatek.
    Jak povidali Peter Lynch a Warren Buffett , starejte se o akcie firmy z vaseho okoli , kterou znate.
    Nejvetsi šanci v Evrope maji akcie levne od podniku zvysujiciho zisk , tedy akcie s PEG 0,1 az 0,7 ! ! ! ! Ale akcie z Indie a jakekoliv akcie z emerging markets , ty zadne PEG nemaji , ty rostou jen diky masivnimu nakupu od fondu a jiny rok zas diky masivnimu prodeji od fondu budou hluboko padat. Nebo ztrati vsechny ty akcie a fondy z exoticke zeme -20% za jediny den , kdyz exoticka vlada prohlasi , za kdo nebude drzet akcie 1 rok , zaplati 50% dan z vydelku , jako se stalo nedavno nekde v jihovychodni Asii.
    Tedy kdyz vydelam s akcii ze zapadni Evropy +50% nebo +100% za rok , nepotrebuju akcie ani fondy exoticke.
    Radeji vsadte na Daimler Chrysler treba 1/5 portfolia. Az ze ztratovy Chrysler letos oddeli , pak akcie Daimler tech 50% za rok snadno udela.
    Taky budou jeste zazraky s akciemi Siemens a Solon v letech 2007-2010.
    Neni treba investovat do akcii a fondu z Indie , ani Vietnamu.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    8 března, 2007

    Láďo, jestli to nevíš, tak Warren Buffet (a Peter Lynch stejně tak) neinvestuje pouze do akcií USA a Evropy. Dokonce se nezaměřuje pouze na akcie, ale i na jiné třídy aktiv.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    9 března, 2007

    Z pohledu investora nemá žádná investice smysl (přesněji řečeno je velmi rizikovou investicí), pokud je soustředěna pouze na 1 trh. A je jedno, jestli to bude americký, evropský, japonský nebo indický trh či komodity
    .
    Proto je nutná přiměřená diverzifikace investic nebo je možné se soustředit pouze na 1 trh, ale aktivně ho obchodovat.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    9 března, 2007

    Přesně tak. 😉

    Odpovědět

  • Jiri Musil

    12 března, 2007

    Ja urcite souhlasim s tim, ze je treba diversifikovat. Kdysi jsme na strankach investujeme.cz meli clanek o tom kolik by se melo investovat do emerging market regionu v ramci naseho akcioveho portfolia. Vychazelo to tam mezi 5-20% v zavislosti na mire rizika, kterou chceme prijmout a na nasem ocekavani.
    Indie je jednou ze zemi, kam je mozne investovat. Je to zeme kde existuje ohromne mnozstvi investicnich prilezitosti v ruznych oblastech.
    Je to samozrejme zeme pomerne daleko od nas, proto verim, ze stoji za to najmout si dobreho manazera, ktery ma vetsi sanci dobre investicni prilezotosti objevit.

    Odpovědět

  • Milan Bobek

    12 března, 2007

    Otázkou je, do jaké míry má smysl diversifikovat „akciové“ portfolio?
    V soušasné éře globalizace je celkem jedno, jestli se investuje do USA, Evropy, CEE, Asie, Japonska atd. protože když přijde korekce, tak „semele“ všechny trhy bez ohledu na tom, kde se nacházejí! Viz korekce ze začátku tohoto března či korekce z loňského jara.
    Jako smysluplnou diversifikaci vidím mezi akcie – komodity – nemovitosti.

    Odpovědět

  • Jiri Musil

    12 března, 2007

    Ta korelace mezi ruznymi trhy je vyssi. S tim urcite souhlasim. Proto nam take vyslo v tom starsim clanku o optimlani alokaci protfolia mezi vyspele a rozvijejici se trhy celkem nizky podil u emerging markets. Onech 5-20%. Na druhou stranu jsme mohli videt, ze alespon na poslednich 5 letech investice na emerging markets prekonavaly investice na vyspelych trzich. Muzeme take videt, ze mnohe z techto ekonomik prochazi rychlejsi fazi rustu nez vyspele zeme, coz samozrejme zvysuje rustovy potencial tamnich spolecnosti. Take jsme mohli videt, ze v pripade korekci trpi emerging markety vice nez vyspele zeme.

    Ale kazodpadne v nabidce BNP Paribas jsou produkty take na komodity nebo nemovitosti, o kterych muzeme v budoucnu na investujeme.cz take pohovorit.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    12 března, 2007

    Ano, ale emerging markets není to samé jako Indie. Proč spekulovat, že se indickým akciím bude dařit více jak jiným asijským akciím?

    Jako poradce hledám optimální strategii rozložení rizika a potenciálních výnosů. Nikdy nehledám spekulace. Proto obecně doporučuji vybírat buď fond globalních emerging markets, nebo zvlášť JV Asie, Latinská Amerika, Vychodní Evropa a Afrika s Blízkým východem (podle objemu kapitálu). Sázet všechny prostředky v emerging markets na jeden, dva, tři konkrétní trhy, že budou lepší než celek, to je dle mého názoru zbytečné riziko.

    Vy snad doporučujete klientům BNP Pariba spekulovat, že indické akcie budou úspěšnější než čínské či jiné asijské, nebo že pomerančový džus bude růst více jak jiné zemědělské komodity apod.? … to si nemyslím 😉

    Hezký den

    Odpovědět

  • Jiri Musil

    12 března, 2007

    Ne to nedelame. Mame produkty jak na globalni emerging market, tak na jednotlive skupiny (latinska amerika, Asie nebo vychodni evropa) tak na jednotlive trhy – Indie, China, Turecko, Brazilie.

    Cilem tohoto clanku je upozornit, ze existuje i moznost investovat primo do indickych akcii a ze indie ma urcity rustovy potencial a ze jiz dnes je to vyznamny trh.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    12 března, 2007

    Ok, to chápu, jen bych byl nerad, aby pak všichni chtěli houfně investovat do Indie či Číny… což vlastně už chtějí. Podle mě taková invstice není příliš rozumná.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    12 března, 2007

    Osobně do Číny investuji téměř 2 roky prostřednictvím OPF. Uvažoval jsem i o Indii, ale pouze prostřednictvím certifikátů. Zatím jsem nic ideálního nenašel, certifikáty o kterých vím, obsahují málo akcií, takže se o nějaké diverzifikaci v rámci regionu nedá hovořit. Další OPF už nechci, chci mít investici pod kontrolou a v případě potřeby rychle reagovat.

    Kromě Číny mám zainvestováno i do ruského akciového indexu RTX prostřednictvím discount certifikátu. Ono se řekne Emerging Markets, ale každá země má jiný fundament pro růst kromě toho, že se jedná o Emerging Markets.

    Odpovědět