Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Nekalé praktiky aneb Jak houpou úvěrové společnosti

Autor: Jana Vrabcová | 11.11.2010 00:00 | Kategorie: Banky | 23 komentářů
Nekalé praktiky aneb Jak houpou úvěrové společnosti

S rozvojem poskytování spotřebitelských úvěrů se rozmohly i nekalé praktiky, kterých se některé úvěrové instituce dopouštějí. Praktiky, jak dostat od domácností co nejvíce peněz s co nejmenší námahou a bez přidané hodnoty pro klienta.

Nebankovní půjčky z inzerátů

"Chcete půjčku? Tak volejte bezplatně na telefonní číslo XXX…" Inzerát podobného typu se objevuje v novinách každodenně. Bohužel se pod ním často neskrývá to, co spotřebitelé očekávají.

Před rokem organizace SOS (Sdružení obrany spotřebitelů) provedla test u deseti inzerátů zveřejněných v deníku Metro. Po zavolání na šest z těchto inzerátů se dovolali na záznamník, který odkazoval na placenou linku tarifovanou 95 korunami za minutu, ale informace o ceně hovoru nebyla na záznamníku vůbec uvedena či byla řečena úplně na konci. Po zavolání na odkazované číslo byl hovor uměle prodlužován a úvěr poskytnut nebyl.

Tip: Nově pozor na hovory za 990 Kč!

Cílem většiny těchto institucí není půjčit domácnosti peníze, ale vydělat na velmi drahém hovoru. Není výjimkou, že místo slibované půjčky spotřebitelé zaplatí i několikatisícovou částku.

Pouze ve třech případech se organizace spojila s živou osobou. Ta, ale místo poskytování informací o úvěru, tlačila na osobní setkání. Důvod je zřejmý, při osobním setkání se úvěr vnucuje mnohem lépe, než pokud se nad ním spotřebitel může zamyslet v klidu domova.

Úvěrové smlouvy

Jednou z nejdůležitějších věcí je přečíst si řádně smlouvu před jejím podepsáním a nikdy nebýt donucen smlouvu podepsat pod časovým tlakem. Pokud je smlouva napsána nesrozumitelně, je dobré ji donést na kontrolu právníkovi, nebo lépe, vyhledat jinou úvěrovou instituci.

Většina problémů a podvodů ve smlouvách je spojena s nebankovními poskytovateli úvěrů. Jak plyne z průzkumu občanského sdružení SPES, mezi poskytovateli nebankovních úvěrů jsou velké rozdíly. Někteří poskytovatelé splňují všechny zákonné požadavky, jiní používají nekalé praktiky a pohybují se na hraně zákona.

Typický případ je, že ve smlouvě je špatně uvedeno RPSN nebo není uvedeno vůbec. Když v roce 2008 Česká obchodní inspekce kontrolovala 203 smluv sjednávající spotřebitelský úvěr, tak 71 z nich měla RPSN uvedeno chybně, nebo nebylo uvedeno vůbec. Přitom v dnešní době je možné nechat si smlouvu zkontrolovat českou obchodní inspekcí.

Pokud ČOI (nebo spotřebitel) zjistí, že smlouva nesplňuje určité náležitosti, jako právě sazbu RPSN, tak má spotřebitel právo na úvěr úročený diskontní sazbou ČNB platnou v době uzavření smlouvy. Musí ale v prvé řadě vznést svůj požadavek úvěrové společnosti.

Dalším případem je uzavření smlouvy o revolvingu. Spotřebitel si myslí, že podepisuje smlouvu na jednorázovou půjčku, přitom podepisuje smlouvu o obnovení úvěru. Pokud tedy splatí dlužník první půjčku, automaticky mu začne běžet nová půjčka, ale za mnohem méně výhodných podmínek. Pokud spotřebitel tento úvěr nesplácí, musí navíc platit vysoké sankce.

Smlouva o zprostředkování je dalším typem velmi rozšířeného podvodu. Nebankovní instituce spotřebiteli slíbí půjčení požadované částky, ten podepíše smlouvu a zaplatí za poskytnutí úvěru. Bohužel spotřebitel většinou netuší, že podepisuje pouze smlouvu o zprostředkování, ve které se společnost zavazuje, že prověří, zda by spotřebitel měl na půjčku nárok, ale sama společnost úvěry často neposkytuje.

Další a velmi používanou nekalou praktikou jsou rozhodčí doložky. Ty uvádí, že v případě sporu s nebankovní institucí se dlužník nemůže obrátit na soud, ale musí se obrátit na rozhodce, který je uveden ve smlouvě a kterého vybral nebankovní poskytovatel. Bohužel velmi často dochází k tomu, že rozhodce je nějakým způsobem na tohoto poskytovatele napojen, a proto rozhodne v neprospěch spotřebitele. Toto napojení se bohužel velmi těžko prokazuje, proto jediným řešením je smlouvu, která obsahuje rozhodčí doložku, nepodepisovat.

Anketa

Využíváte spotřebitelské půjčky?

Ano, pravidelně. (14)
 
Ano, občas. (25)
 
Ne, nikdy. (93)
 Celkem hlasovalo 132 čtenářů

Nekalé praktiky aneb Jak houpou úvěrové společnosti >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

br2016-300-300-vysledky

Články z Banky

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 08.11.2016 00:00 Vladimír Hořejší: Jednodušší je postavit banku na zelené louce

Družstevní záložna CREDITAS získala jako první kampelička bankovní licenci a do nového roku již vstoupí jako banka. Čím musela projít a co ještě může zhatit její plány? „Jsme dobře připraveni,“ říká Vladimír Hořejší, předseda představenstva Záložny CREDITAS, spořitelní družstvo. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 26.10.2016 00:00 Jednotný dohled pod ČNB: Koncentrace moci?

Dohled nad finančním trhem byl před 10 lety sloučen pod Českou národní banku (ČNB). Co sloučení dohledu znamenalo? A jak se bude dohled vyvíjet dál? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 18.10.2016 00:00 Spořicí účty: Banky dál sekají úroky

Úrokové sazby spořicích účtů vysílají jediné poselství: Banky o vaše peníze nestojí. Lépe úročené spořicí účty skrojily úroky. Jakou sazbu vám nabídne vaše banka? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 13.10.2016 00:00 Garanční systém finančního trhu: Jakou nese jistotu klientům?

Při prvním pohledu připomíná Krakena – je to obří tajuplná organizace spravující miliardy korun. Málokdo o její existenci ví a mnozí se ani nikdy nezamýšleli nad tím, že by taková organizace mohla vůbec existovat. Garanční systém finančního trhu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Banky

02.12.2016 10:19 Wüstenrot má nového člena představenstva

Boris Čuchran se stal od 1. prosince 2016 novým členem představenstva Wüstenrot – stavební spořitelny a Wüstenrot hypoteční banky. Odpovědnost ponese za řízení rezortu Služeb a provozu a péči o zákazníky, middle-/backoffice, ICT a facility management. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.12.2016 09:00 Aktuální sazby hypoték: Levné hypotéky končí

Píšeme na Hypoindex.cz: Nový zákon o úvěru pro spotřebitele rozhýbal v prosinci hypoteční trhy. Banky si začaly kompenzovat rostoucí náklady zdražováním hypotečních úvěrů. Úrokové sazby zvyšují především velké banky, menší se zatím drží v ústraní. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.12.2016 13:24 Pýcha britské ekonomiky může potopit celou zemi

Symbol průmyslového úspěchu britské ekonomiky neprošel zátěžovým testem centrální banky Bank of England. Skotská banka Royal Bank of Scotland (RBS) dopadla ze všech britských bank nejhůře a na své oživení potřebuje 2 miliardy liber (63 miliard korun). Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

29.11.2016 17:39 Italským bankám hrozí krach

Trh s napětím očekává blížící se italské referendum. Italské banky mají podíl nesplacených úvěrů dosahující téměř 20 procent. V případě neúspěchu referenda jim hrozí krach. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

28.11.2016 16:53 Počet padělků poklesl o 43 procent

Počet padělků, které skončily v rukách České národní banky (ČNB), klesl za první tři čtvrtletí meziročně o 43 procent. Centrální banka zadržela 2018 padělaných bankovek a mincí. Eura jsou mezi padělately stále více oblíbené. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (24)
 
Ne. (116)
 
Nemám spořicí účet. (309)
 Celkem hlasovalo 449 čtenářů

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »