Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Nekalé praktiky aneb Jak houpou úvěrové společnosti

Autor: Jana Vrabcová | 11.11.2010 00:00 | Kategorie: Banky | 23 komentářů
Nekalé praktiky aneb Jak houpou úvěrové společnosti

S rozvojem poskytování spotřebitelských úvěrů se rozmohly i nekalé praktiky, kterých se některé úvěrové instituce dopouštějí. Praktiky, jak dostat od domácností co nejvíce peněz s co nejmenší námahou a bez přidané hodnoty pro klienta.

Nebankovní půjčky z inzerátů

"Chcete půjčku? Tak volejte bezplatně na telefonní číslo XXX…" Inzerát podobného typu se objevuje v novinách každodenně. Bohužel se pod ním často neskrývá to, co spotřebitelé očekávají.

Před rokem organizace SOS (Sdružení obrany spotřebitelů) provedla test u deseti inzerátů zveřejněných v deníku Metro. Po zavolání na šest z těchto inzerátů se dovolali na záznamník, který odkazoval na placenou linku tarifovanou 95 korunami za minutu, ale informace o ceně hovoru nebyla na záznamníku vůbec uvedena či byla řečena úplně na konci. Po zavolání na odkazované číslo byl hovor uměle prodlužován a úvěr poskytnut nebyl.

Tip: Nově pozor na hovory za 990 Kč!

Cílem většiny těchto institucí není půjčit domácnosti peníze, ale vydělat na velmi drahém hovoru. Není výjimkou, že místo slibované půjčky spotřebitelé zaplatí i několikatisícovou částku.

Pouze ve třech případech se organizace spojila s živou osobou. Ta, ale místo poskytování informací o úvěru, tlačila na osobní setkání. Důvod je zřejmý, při osobním setkání se úvěr vnucuje mnohem lépe, než pokud se nad ním spotřebitel může zamyslet v klidu domova.

Úvěrové smlouvy

Jednou z nejdůležitějších věcí je přečíst si řádně smlouvu před jejím podepsáním a nikdy nebýt donucen smlouvu podepsat pod časovým tlakem. Pokud je smlouva napsána nesrozumitelně, je dobré ji donést na kontrolu právníkovi, nebo lépe, vyhledat jinou úvěrovou instituci.

Většina problémů a podvodů ve smlouvách je spojena s nebankovními poskytovateli úvěrů. Jak plyne z průzkumu občanského sdružení SPES, mezi poskytovateli nebankovních úvěrů jsou velké rozdíly. Někteří poskytovatelé splňují všechny zákonné požadavky, jiní používají nekalé praktiky a pohybují se na hraně zákona.

Typický případ je, že ve smlouvě je špatně uvedeno RPSN nebo není uvedeno vůbec. Když v roce 2008 Česká obchodní inspekce kontrolovala 203 smluv sjednávající spotřebitelský úvěr, tak 71 z nich měla RPSN uvedeno chybně, nebo nebylo uvedeno vůbec. Přitom v dnešní době je možné nechat si smlouvu zkontrolovat českou obchodní inspekcí.

Pokud ČOI (nebo spotřebitel) zjistí, že smlouva nesplňuje určité náležitosti, jako právě sazbu RPSN, tak má spotřebitel právo na úvěr úročený diskontní sazbou ČNB platnou v době uzavření smlouvy. Musí ale v prvé řadě vznést svůj požadavek úvěrové společnosti.

Dalším případem je uzavření smlouvy o revolvingu. Spotřebitel si myslí, že podepisuje smlouvu na jednorázovou půjčku, přitom podepisuje smlouvu o obnovení úvěru. Pokud tedy splatí dlužník první půjčku, automaticky mu začne běžet nová půjčka, ale za mnohem méně výhodných podmínek. Pokud spotřebitel tento úvěr nesplácí, musí navíc platit vysoké sankce.

Smlouva o zprostředkování je dalším typem velmi rozšířeného podvodu. Nebankovní instituce spotřebiteli slíbí půjčení požadované částky, ten podepíše smlouvu a zaplatí za poskytnutí úvěru. Bohužel spotřebitel většinou netuší, že podepisuje pouze smlouvu o zprostředkování, ve které se společnost zavazuje, že prověří, zda by spotřebitel měl na půjčku nárok, ale sama společnost úvěry často neposkytuje.

Další a velmi používanou nekalou praktikou jsou rozhodčí doložky. Ty uvádí, že v případě sporu s nebankovní institucí se dlužník nemůže obrátit na soud, ale musí se obrátit na rozhodce, který je uveden ve smlouvě a kterého vybral nebankovní poskytovatel. Bohužel velmi často dochází k tomu, že rozhodce je nějakým způsobem na tohoto poskytovatele napojen, a proto rozhodne v neprospěch spotřebitele. Toto napojení se bohužel velmi těžko prokazuje, proto jediným řešením je smlouvu, která obsahuje rozhodčí doložku, nepodepisovat.

Anketa

Využíváte spotřebitelské půjčky?

Ano, pravidelně. (14)
 
Ano, občas. (25)
 
Ne, nikdy. (93)
 Celkem hlasovalo 132 čtenářů

Nekalé praktiky aneb Jak houpou úvěrové společnosti >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Banky

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48

Radovan Novotný | 31.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Daňové úniky a offshore bankovnictví

Daňový ráj se může stát i noční můrou. Pokud chcete před daněmi a mocí daňových úředníků utéct do daňového ráje, pak si to raději rozmyslete. I když třeba na daních něco ušetříte, pravděpodobně narazíte na finanční žraloky, kteří se o peníze odkloněné do zahraničí rádi postarají. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 30.01.2017 00:00 Petr Žabža: S pravidelným investováním neotálejte

Investice do fondů nabízených v České republice nepřestávají růst. Stále populárnější jsou také pravidelné investice. „Pravidelné investice by měly tvořit základ portfolia každého investora a s jejich začátkem není třeba otálet,“ říká ředitel investiční produktů ING Bank Petr Žabža, který v lednu 2017 přešel do ING Bank ze společnosti Patria Finance. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 23.01.2017 00:00 České bankovnictví: Je bezpečné

Luxusní stavby na prestižních místech. Ty nejhezčí domy na náměstích. Chrom, sklo, kamenná schodiště a elegantně oblečení zaměstnanci. To vše se nám vybaví při slově „banka“. Banka ale není jen onen honosný dům.  Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 24.01.2017 09:06

Radovan Novotný | 19.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Banky, poplatkové a úrokové kejkle

Říká se, že moudré je myslet skepticky a přitom počínat si optimisticky. S přehršlí skeptických pohledů na možné hříchy vznikající ve finanční branži se se svými čtenáři rád dělí německý publicista Günter Ogger (*1941). Finanční branže je podle něho povedeným spolkem, pro který jsou malé ryby také ryby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Banky

22.02.2017 17:14 Britská banka Lloyds se vzpamatovala z krize

Hospodářské výsledky britské finanční společnosti Lloyds Banking Group za rok 2016 ukazují, že se bance podařilo vymanit z finanční krize. Banka více než zdvojnásobila zisk před zdaněním na 4,2 miliardy liber (téměř 135  miliard korun), což je nejvíce za posledních deset let. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

22.02.2017 09:00 Fincentrum Hypoindex leden 2017: Sazby rostou, ale klienty to nechává chladné

Píšeme na Hypoindex.cz: Rekordní hypoteční rok 2016 už odvál čas, ale jeho střípky se promítly i do roku 2017. Úrokové sazby u hypotečních úvěrů vzrostly na 1,82 procenta. Jenže zájemce o hypotéku to nijak zvlášť neodradilo. Pravděpodobně s vidinou dalšího zdražování si do bank v lednu přišlo rychle pro hypotéku 8 665 lidí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.02.2017 17:48 Italské banky dostanou záchranný balíček, aby přežily

Italský bankovní trh se topí v dluzích. Vláda se nyní rozhodla pro záchranu svých bank, kterých je v zemi na 600 a přislíbila dotazi 20 miliard eur. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.02.2017 14:46 Papír již netáhne. Banky se přiklánějí k elektronizaci

Přechod z tištěných smluv na ty elektronické začíná využívat větší a větší procento bank. Pro klienta je yvužití elektronického podpisu a biometrického ověřování jednodušší. Pro banku zase levnější. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.02.2017 15:38 Home Credit chystá expanzi mikropůjček do zahraničí

Českému Home Creditu se na poli mikropůjček daří. Začal proto plánovat zahraniční expanzi nových produktů. Do zahraničí chce zamířit s novým produktem, kterým je původní mikropůjčka Click Credit, která se posléze přejmenovala na Japonskou půjčku a v únoru na Kamali. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (139)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1253)
 Celkem hlasovalo 1407 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »