Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Na vlastní kůži: Jak otevřít účet v indonéské bance

Autor: Petr Zámečník | 09.02.2011 00:00 | Kategorie: Banky | 8 komentářů
Na vlastní kůži: Jak otevřít účet v indonéské bance

Rozvíjející se trhy přinášejí obrovský potenciál pro investice. První bránou k investicím je bankovní účet. Jak ale takový účet otevřít? Nejjednodušší cestou je zajít v konkrétní zemi do konkrétní banky. Tak jednoduché to ale také být nemusí.

Indonésie je zemí s 17 508 ostrovy, více než 230 miliony obyvatel, nerostným bohatstvím a obrovským potenciálem. Není divu, že se navzdory problémům v čele s korupcí se stává vyhledávanou investiční příležitostí mezi rozvíjejícími trhy. Branou k investicím je pak bankovní účet.

Otevřít si účet v indonéské bance byla výzva, které jsem neodolal. Na účet jsem měl dva základní požadavky: internetové bankovnictví a platební kartu. Chtěl jsem účet v některé z velkých bank, která pokud možno působí po celé Indonésii.

V malé pobočce bez úspěchu

V malém městečku Waisai v oblasti Raja Ampat jsou pobočky dvou bank - Bank Papua a BRI Bank. První kroky mě vedly do "domácí" papuánské banky. Vysvětlil jsem lámanou indonéštinou, že mám zájem o otevření účtu. Angličtina byla marná. Bankéř mi na oplátku vysvětlil, že Bank Papua nemá zájem o klienty mimo Papuu, a odkázal mě do Bank Mandiri nebo do nedaleké BRI Bank.

V Bank Rakyat Indonesia (BRI Bank) jsem s angličtinou pochodil lépe, přesto se většina komunikace pohybovala na pomezí indonéštiny a angličtiny. Bankéř byl také již výrazně vstřícnější. Kdybych měl zájem o dolarový účet, byl by mi i schopen pomoci. Po konzultaci s kolegy a telefonátu do větší pobočky v Sorongu mi ale účet neotevřel. Budu se muset zastavit v Sorongu.

Chcete účet? Potřebujete bydliště

Otevřít účet v bance vyžadovalo železnou trpělivost. V pobočce BRI Bank Sorongu jsem jako první na řadě čekal 30 minut. Pak se mě ujal očividně ne zcela zkušený bankéř bez nejmenší znalosti angličtiny. Vysvětlil jsem mu, oč mám zájem, a když si nevěděl již vůbec rady, převzala mě jeho očividně zkušenější kolegyně s na místní poměry nebývale dobrou angličtinou. Pak se vše významně zrychlilo a po hodině na přepážce jsem mohl odejít na úřad.

Získat účet v bance není až tak jednoduché. Pro jeho otevření je nezbytné získat Surat keterangan domisili (osvědčení o bydlišti). Nejednalo se pochopitelně o osvědčení o bydlišti v České republice, nýbrž o bydlišti v Indonésii. Bankéřka mi napsala dopis pro Kantor Lurah Malawei (obecní úřad Malawei), v němž vysvětlila, že osvědčení o bydlišti potřebuji pro otevření účtu v bance, a odeslala mě na úřad.

S bydlištěm to bylo také zajímavé. Jak v bance, tak následně na úřadě jsem popravdě tvrdil, že bydlím v hotelu, ale nejpozději za dva dny odlétám do Manokwari a v tomto hotelu již nebudu. To nikomu ale nevadilo. Dokonce se nikdo ani nezajímal, zda v daném hotelu skutečně bydlím - ani úřednice, která mi potvrzení vystavovala. Všem stačilo mé ústní prohlášení. Na úřadu dokonce ani nechtěli vidět můj pas. (Nakonec jsem se z onoho hotelu odstěhoval ještě týž den, neboť jeho kvalita byla ... o zdraví.)

Komunikace na úřadě probíhala pouze v indonéštině. Ani jsem neočekával, že by tam někdo ovládal angličtinu (pokud ji někdo ovládal, svou znalost nepředvedl). Díky dopisu z banky vše proběhlo hladce a poměrně rychle. Úřednice se mě vyptala, co je cílem mé cesty, odkud jsem, jak dlouho v Indonésii jsem a jak dlouho ještě budu, co jsem již navštívil a obdobné otázky, které jsem při procházkách mezi lidmi odpovídal několikrát denně. Nakonec upravila předpřipravený dopis, vytiskla ho na hlavičkový papír, opatřila razítkem a odběhla pro druhé razítko k dalšímu úředníkovi.

Celá operace trvala přibližně 15 minut a odcházel jsem s dopisem opatřeným potřebnými razítky do banky. Neplatil jsem ani žádný úplatek (Indonésie se za rok 2010 umístila podle Transparency International na 110. místě ze 178 hodnocených zemí v korupci - tj. na 68. nejhorším místě) ani žádný administrativní poplatek.

Formuláře v angličtině? Zapomeňte...

V bance mezitím přibylo lidí. Posadil jsem se mezi čekající s pořadovým lístkem a vyčkával. Po hodině jsem se dostal na řadu a zakládání účtu mohlo začít.

Nejtěžším oříškem bylo vyplnění dvoustránkového formuláře s osobními údaji. "Překvapivě" byl k dispozici pouze v indonéštině a vyplňoval jsem ho s bankéřem, který angličtinu neovládal. Naštěstí jazykově vybavená bankéřka byla poblíž a se svízelnými kolonkami pomohla.

I smlouva byla v indonéštině. Nikoho (naštěstí?) netrápilo, že jí nemohu se svou velmi chabou znalostí jazyka rozumět. Ani jsem se ji nepokoušel číst - v tomto případě považuji riziko plynoucí z nepřečtení smlouvy za přijatelné; chci-li indonéský účet, nic jiného mi ostatně ani nezbývá. Zvláštností bylo, že smlouva byla vyhotovena pouze v jediném exempláři, který si ponechala banka.

Přibližně po půl hodině jsem měl účet založený a vloženy první 2 mil. Rp.

Karta a internetové bankovnictví do druhého dne

Následující den po založení účtu jsem si měl přijít pro platební kartu a přístup k internetovému bankovnictví. Po 45minutovém čekání jsem na přepážce strávil dalších 45 minut a odcházel s kartou - ovšem ještě nikoli aktivovanou. Prý se nepodařilo navázat spojení s Jakartou, a tak se mám zastavit ve 4 hodiny odpoledne.

Do banky jsem přišel ve stanovený čas. Na dveřích visela cedulka "Tutup" (Zavřeno). Když jsem ale strážnému sdělil, že mám domluvenou schůzku, vpustil mě.

Tentokrát jsem ve frontě nečekal. Banka byla prázdná, jen několik zaměstnanců ještě pracovalo. Bankéř na mě už čekal. Kartu, kterou jsem dopoledne dostal, jsem zase vrátil, neboť mi mezitím aktivovali kartu jinou. Navolil jsem si 6místné PIN a bylo mi aktivováno internetové bankovnictví, k němuž jsem si též navolil úvodní vstupní heslo.

K pasivním operacím na bankovním účtu (kontrola zůstatků a pohybů) stačí uživatelské jméno a heslo, pro aktivní operace jsou zasílány kódy na mobilní telefon. Ten musí být od některé z indonéských telekomunikačních společností. Naštěstí jsem si jedno indonéské číslo již předtím pořídil, a tak mi mohlo být v bance na účet navázáno.

Jiná země, jiný zvyk

Indonésie je zemí oproti České republice na druhé straně světa. Přesto i tam lidé řeší především stejné starosti, mají stejná přání a tužby jako lidé v Evropě. Konec konců, všichni jsme přeci lidé. Přesto jsou zvyklosti, které svou odlišností upoutají na první pohled. Kupříkladu standardním polem ve formuláři s údaji v bance (a nejen tam) je náboženské vyznání (agama). Otázka na vyznání patří ostatně mezi první, na které nejčastěji přijde řeč.

Po úspěšném založení účtu jsem se vrátil do hotelu. Na mobilním telefonu jsem měl zprávu od bankéře, že jsem si v bance zapomněl "Departure card", což je karta s osobními údaji a razítkem vstupu do země, kterou mám odevzdávat při odjezdu. Vrátil jsem se tedy do banky, abych se vyhnul komplikacím při návratu domů.

Bankovní hala se mezitím proměnila. Popruhy vymezující směr fronty u pokladen zmizely, židle sloužící k pohodlnějšímu čekání klientů byly přestavěny. Z bankovní haly se stala modlitební místnost. Obdržel jsem zapomenutou výjezdní kartu a - pozvání zúčastnit se společných modliteb křesťanských zaměstnanců pobočky BRI Bank v Sorongu a přilehlých expozitur. Scházejí se takto jednou měsíčně a já měl štěstí, že jsem banku navštívil ve správný den - a že jsem svou Depatrure card nechal ve změti papírů v bance po aktivaci platební karty.

Anketa

Máte otevřený účet v zahraničí?

Ano - v Evropské unii. (39)
 
Ano - (i) mimo Evropskou unii. (27)
 
Ne. (105)
 Celkem hlasovalo 171 čtenářů

Na vlastní kůži: Jak otevřít účet v indonéské bance >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 8 komentářů)

Prizivniku! Pokrok | 30.07.2011 09:08
RE: Máte KITAS? | 21.02.2011 00:21
Máte KITAS? spimic | 19.02.2011 12:32
k čemu ora | 18.02.2011 16:10
RE: RE: RE: Hezké vyprávění | 14.02.2011 08:10

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Banky

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48

Radovan Novotný | 31.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Daňové úniky a offshore bankovnictví

Daňový ráj se může stát i noční můrou. Pokud chcete před daněmi a mocí daňových úředníků utéct do daňového ráje, pak si to raději rozmyslete. I když třeba na daních něco ušetříte, pravděpodobně narazíte na finanční žraloky, kteří se o peníze odkloněné do zahraničí rádi postarají. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 30.01.2017 00:00 Petr Žabža: S pravidelným investováním neotálejte

Investice do fondů nabízených v České republice nepřestávají růst. Stále populárnější jsou také pravidelné investice. „Pravidelné investice by měly tvořit základ portfolia každého investora a s jejich začátkem není třeba otálet,“ říká ředitel investiční produktů ING Bank Petr Žabža, který v lednu 2017 přešel do ING Bank ze společnosti Patria Finance. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 23.01.2017 00:00 České bankovnictví: Je bezpečné

Luxusní stavby na prestižních místech. Ty nejhezčí domy na náměstích. Chrom, sklo, kamenná schodiště a elegantně oblečení zaměstnanci. To vše se nám vybaví při slově „banka“. Banka ale není jen onen honosný dům.  Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 24.01.2017 09:06

Radovan Novotný | 19.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Banky, poplatkové a úrokové kejkle

Říká se, že moudré je myslet skepticky a přitom počínat si optimisticky. S přehršlí skeptických pohledů na možné hříchy vznikající ve finanční branži se se svými čtenáři rád dělí německý publicista Günter Ogger (*1941). Finanční branže je podle něho povedeným spolkem, pro který jsou malé ryby také ryby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Banky

22.02.2017 17:14 Britská banka Lloyds se vzpamatovala z krize

Hospodářské výsledky britské finanční společnosti Lloyds Banking Group za rok 2016 ukazují, že se bance podařilo vymanit z finanční krize. Banka více než zdvojnásobila zisk před zdaněním na 4,2 miliardy liber (téměř 135  miliard korun), což je nejvíce za posledních deset let. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

22.02.2017 09:00 Fincentrum Hypoindex leden 2017: Sazby rostou, ale klienty to nechává chladné

Píšeme na Hypoindex.cz: Rekordní hypoteční rok 2016 už odvál čas, ale jeho střípky se promítly i do roku 2017. Úrokové sazby u hypotečních úvěrů vzrostly na 1,82 procenta. Jenže zájemce o hypotéku to nijak zvlášť neodradilo. Pravděpodobně s vidinou dalšího zdražování si do bank v lednu přišlo rychle pro hypotéku 8 665 lidí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.02.2017 17:48 Italské banky dostanou záchranný balíček, aby přežily

Italský bankovní trh se topí v dluzích. Vláda se nyní rozhodla pro záchranu svých bank, kterých je v zemi na 600 a přislíbila dotazi 20 miliard eur. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.02.2017 14:46 Papír již netáhne. Banky se přiklánějí k elektronizaci

Přechod z tištěných smluv na ty elektronické začíná využívat větší a větší procento bank. Pro klienta je yvužití elektronického podpisu a biometrického ověřování jednodušší. Pro banku zase levnější. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.02.2017 15:38 Home Credit chystá expanzi mikropůjček do zahraničí

Českému Home Creditu se na poli mikropůjček daří. Začal proto plánovat zahraniční expanzi nových produktů. Do zahraničí chce zamířit s novým produktem, kterým je původní mikropůjčka Click Credit, která se posléze přejmenovala na Japonskou půjčku a v únoru na Kamali. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (139)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1253)
 Celkem hlasovalo 1407 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »