Čtvrtek 30. března. Svátek má Arnošt.

Investice pod vlivem emocí

Dítě je bytost hravá, tvořivá, malé dítě žije v přítomném okamžiku, nebere v potaz, že když sní oplatek dnes, nemusí mít zítra nebo za týden jiný k dispozici. Asi v každém člověku, který se snaží investovat, spořit a maximálně využít zdroje, které má k dispozici, takové nerozumné dítě sídlí.


Psychologické teorie hovoří o dětském egostavu (Freudovo id), ve kterém rozhodnutí ovlivňují emoce a pocity, a kdy nad rozumem vítězí spontaneita a impulsivní chování. Egostav dítěte je důležitý pro jakoukoli tvořivou práci nebo odpočinek, naopak nebezpečný je pro přijímání důležitých rozhodnutí, často takových, která dlouhodobě a zásadně ovlivňující ekonomickou situaci jednotlivce nebo jeho rodiny.

Člověk, který je v dětském egostavu

  • je impulsivní a iracionální, chce vše hned, reaguje střemhlavě, říká si například "musím to koupit hned, když říkají, že to už zítra mít nemusí",
  • spontánně reaguje na okamžité podněty, například okamžitě objednává ve chvíli, kdy slyšel reklamu,
  • dělá věci, které se v daný okamžik zdají být dobré, například podepíše smlouvu, protože věří, že poradce to s ním myslí dobře,
  • snadno sklopí hlavu před autoritou, například ustoupí ze svých práv při reklamaci prodejci, který cituje neexistující zákony a směrnice,
  • jedná z okamžité pohnutky, například kliknutím na reklamní baner slibující poznání neopakovatelných investičních příležitostí,
  • je bojácný a pociťuje nejistotu, například když bez rozvahy pod vlivem okamžitých emocí podepíše změnu nájemní smlouvy,
  • je zahanbený, říká si, že musí udělat to co ostatní, i když to pro něj bude představovat velké ztráty.

O uvedení člověka do dětského egostavu usilují různorodé manipulativní prodejní taktiky. Protistrana, která takové praktiky používá, se snaží navodit ve druhém pocity, které rozumové hodnocení narušují. Jelikož dospělí lidé se v mnoha situacích chovají dětinsky, pokud se s nimi jako s dětmi jedná, jsou tyto praktiky často zneužívané.

Pravděpodobně existuje celá řada triků, které vyjednavači, prodejci nebo podvodní obchodníci s deštěm používají. Záleží na tom, co říkají, na co poukazují, kde chtějí jednat, kde chtějí jednání vést a podobně. Uveďme některé slovní výroky, které použití manipulativních praktik mohou naznačovat:

  • "Už si to koupilo hodně zákazníků. Ze své zkušenosti musím říct, že si to nedovolí jenom tak někdo."
  • "Máte nyní jedinečnou příležitost. Když podepíšeme smlouvu ihned, budou vám odpuštěny na půl roku poplatky."
  • "Jasně, musíte to promyslet. Když kupujete auto, nekupujete rohlík v krámě. Když se budete chtít na cokoli zeptat, jsem tu od toho."
  • "Protože je o tento byt enormní zájem, domluvili jsme se s majitelem, že ho prodáme nejvyšší nabídce. Svou nabídku mi můžete dát v zalepené obálce."
  • "Každý rozumný klient to takhle udělá."
  • "Kalkulaci pro různé varianty leasingu vám říci nemůžu. Můžeme to ale spočítat přesně podle vašich potřeb."

Schopnost ubránění se vlivu manipulativních praktik bývá v lidové mluvě označováno různě, například "nenechá se opít rohlíkem", "nenechá se utáhnout na vařené nudli". Každý je jenom člověk a asi si dokáže vybavit událost, kdy se nechal svými emocemi unést a byl na vařené nudli utáhnut.

Také jsem se mnohokrát nechal unést okamžitými emocemi, udělal špatné rozhodnutí a nevhodnou investici. Uznávám zásadu, že chybami se člověk učí. A tak když se mé vnitřní dítě probudí a udělám chybu, dříve či později si můj vnitřní dospělý klade otázku "co udělám příště pro to, aby se mi toto už nestalo"?

Rozhodujete se impulsivně?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *