CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

26. 10. 2017

0 komentářů

Subjekty:

Zimní sezóna motoristů začíná. Nestačí jen přezout pneumatiky

 

V období od 1. listopadu do 31. března mají motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy se neví, jaké povětrnostní podmínky řidiče po cestě potkají nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C. Ale na sklonku podzimu číhá na motoristy i řada jiných rizik, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo pohybem zvěře po vozovce. I na to je třeba se řádně připravit. Sestavili jsme souhrn užitečných tipů ze zkušeností a poučení nasbíraných z pojistných událostí.

 

Jak na zimní pneumatiky

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %.

 

Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2.500 korun. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR.

 

Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění:

 

Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.

Loading



 

Několik užitečných tipů k pneumatikám:

  • Při teplotě 7 °C a nižších je výkon letních pneumatik podstatně slabší. Odlišné jsou i dezén a drážkování zimních pneu, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí.
  • Zimní pneumatiky jsou označené symbolem M+S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
  • Hloubka dezénu pneumatik u vozidel do 3,5 tuny musí být ALESPOŇ 4 mm, nicméně určitě je lepší hlubší vzorek. U vozidel nad 3,5 tuny je předepsána hloubka dezénu alespoň 6 mm, i když zimní pneumatiky předepsány nejsou.
  • Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Jen tak je zabezpečena optimální funkčnost.
  • Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
  • Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
  • Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu.
  • Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici.

Zimní náplně a výbava

Mráz může poškodit nepřipravené vozidlo. Doplňte proto do ostřikovačů a chladiče zimní směs. Zkontrolujte také funkci stěračů a případně vyměňte gumové břity. Ověřte dostatečnou funkci autobaterie. Do auta přibalte škrabku na okna, rukavice, deku a startovací kabely. Sněhové řetězy se naučte nasazovat předem, třeba podle instruktážních videí na YouTube.

Vyplatí se před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní.

REKLAMA

Mlha

Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Výrazně klesá viditelnost, ale mlha zkreslí i vnímání rychlosti pohybu aut (vlastního i cizích). Navíc mlha kondenzuje na povrchu vozovky a brzdná dráha se na kluzkém povrhu prodlouží. Češi milují mlhovky, ale velmi často je používají nevhodně. Naše pravidla silničního provozu také jejich použití výslovně neupravují, na rozdíl od jiných zemí v Evropě. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti.

Tma

Za tmy je dokonce třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. Loni například zahynula v noci třetina z celkového počtu obětí nehod. Samozřejmě největší riziko hrozí chodcům – těch loni za tmy zemřelo dokonce 65 %. V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu, aby byl lépe viditelný pro řidiče. Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky. Optimální je umístit ji na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, protože si jich motoristé lépe všimnou. Pozor! Při absenci reflexních prvků na výstroji chodce mimo obec za snížené viditelnosti může provinilec počítat s pokutou až 2.000 korun.

REKLAMA

Zvěř

Na podzim každoročně stoupá počet střetů se zvěří na silnicích. Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. Bohužel tady platí, že lepší je čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení, než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky. Na specializovaných stránkách www.srazenazver.cz lze zjistit, které úseky jsou nejrizikovější. Ale platí, že potkat zvěř na silnici lze v ČR prakticky kdekoli. Dokonce velký podíl kolizí připadá na hlavní město Prahu. Dojde-li k takové nehodě, vždy volejte policii. Škodu Vám uhradí pojišťovna z havarijního pojištění, případně z připojištění k povinnému ručení, máte-li ho sjednané.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

pokles ceny bitcoinu

Jak dlouho bude bitcoin ještě hledat své dno?

Na začátku letošního roku stál bitcoin 47 700 USD. Na začátku července pak byla cena něco málo přes 19 000 USD. To je pokles na méně než polovinu hodnoty na začátku roku. Právě teď pak bitcoin stojí méně, než stál před rokem v létě. Jak dlouho bude […]

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

27. 07. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *