15. 09. 2015
Subjekty:
Zájem Čechů o tuzemská vína stoupá. Podmínkou je ale nízká cena
„V Česku přetrvává silná orientace spotřebitelů na cenu, což nám potvrdili i vinaři. Nicméně s rostoucí kvalitou tuzemských vín se profiluje skupina patriotů a lidí s větší vinařskou zkušeností, kteří jsou ochotní si připlatit. Tito zákazníci pak zůstávají svému výběru věrní i v dobách, kdy se ekonomice tolik nedaří,“ komentuje situaci na trhu Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.
Příklon Čechů k domácím vínům potvrzuje i předseda představenstva ve společnosti Znovín Znojmo Pavel Vajčner a dodává: „Víno jde lépe na odbyt, pokud je za ním kromě kvality také příběh. Tedy buď terroir konkrétní vinice nebo něco jedinečného pro konkrétní víno.“ A Pavel Vajčner je optimista, i co se budoucnosti týče: „Můj pohled je pozitivní. Pokud si to Morava a Čechy něčím nepokazí, nebo necitlivě nevstoupí do tohoto oboru legislativa, tak se tuzemská vína ve spojení s turismem budou pít stále více.“
S optimismem se do budoucnosti dívá většina vinařů. A není to jen vírou v pokračující růst spotřeby domácích vín. David Chrápek ředitel obchodu z Vinařství Mikrosvín Mikulov k tomu uvádí: „Já to vidím pozitivně, spousta vinařství má zajímavé investory. Investují do vinic, investují do výrobních technologií, takže každoročně vzniká nějaké vinařství, které je kvalitativně velmi zajímavé.“
O tom, jak se vinařům bude dařit v budoucnu, ale nerozhoduje jen chování spotřebitelů. Významně je ovlivňuje také legislativa. Podnikatelé tak bedlivě sledují připravované změny v zákoně o vinohradnictví a vinařství. Zajímá je hlavně, jak se zákon vypořádá s dovozem a pančováním sudových vín. „Stále se rozšiřují nelegální dovozy a jejich prodej pod hlavičkou domácích vín. Věřím, že pomocí zákonů a hlavně jejich vymahatelnosti dojde k jasnému oddělení domácí produkce od dovozu, a to hlavně v oblasti levných vín. Tím budeme moci přesně deklarovat domácí produkci a její postavení na trhu včetně ceny,“ říká Michal Mlejnek z Vinařství Gotberg.