CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.663 -0,22%

CZK/£ 29.501 -0,13%

CZK/CHF 26.030 +0,03%

16. 12. 2019

0 komentářů

Vyúčtování nejen „vánočních dárků“ aneb Co do vašeho účetnictví nepatří

 

Povánoční období je pro účetní náročné nejen kvůli tomu, že uzavírají předchozí rok, ale často se potýkají také s doklady, které v účetnictví firmy nemají co pohledávat. Jaké jsou nejčastější prohřešky klientů? Co všechno chtějí dát do účetnictví a proč to opravdu nejde? Možná vám některé následující řádky přijdou triviální, nebo dokonce směšné, ale věřte, že vše je ověřeno mnohaletou praxí.

Loading



 

To, že si něco dává do účetnictví firma vašeho kamaráda, neznamená, že si to do účetnictví můžete dát i vy

Často se stává, že klienti chtějí zaúčtovat něco, protože jim to někdo poradil. Vaše firma se však specializuje na něco jiného než firma vašeho kamaráda, tj. žrádlo pro psy ve vaší firmě, když nemáte psa na hlídání objektu, účetně zkrátka neprojde.

Všechny náklady vzniklé ve firmě nejsou daňové

Pokud pozvete na firemní večeři svého obchodního partnera do drahé restaurace, a následně budete své účetní tvrdit, že byste bez tohoto pozvání neuzavřeli lukrativní kontrakt, tak počítejte, že se potážete se zlou. Firemní večeře do nákladů ano, ale pouze účetních. Náklad je pak následně vyloučen ze základu pro výpočet daně z příjmů.

REKLAMA

Prohlásit, že jde o firemní náklad, nestačí

Všechny firemní náklady musí souviset s podnikáním. V případě kontroly totiž nesete důkazní břemeno vy jako daňový subjekt. Vy tedy musíte nejen prokázat, že máte doklad za zboží a že jste ho zaplatili, ale také že souvisí s vaším podnikáním. Účtenka za nový playstation se tak ve vašem účetnictví, když jste majitelem restaurace, bude asi docela vyjímat.

Firemní finance nejsou vaše soukromé

Častým nešvarem malých s.r.o. (jedna osoba) je slučování firemních financí se soukromými. Peníze ve vlastní firmě nejsou osobní peníze, tzn. nelze vybírat peníze z firemního účtu, které následně nejsou utraceny pro firemní potřeby. V tomto případě totiž jde o čerpání půjčky z vlastní firmy, kterou jednou musíte vrátit. Dárky nejen pod stromeček tak nakupujte z osobní kreditky.

REKLAMA

Ano, prakticky můžete jet na služební cestu do Karibiku, ale…

Počítejte s tím, že vaše služební cesta musí souviset s vaším podnikáním. Výdaje za letenky a ubytování pro vaši manželku a děti opravdu nelze do firemního účetnictví zakomponovat.

Dále nezapomeňte, že:

  • ne každý oděv je pracovní oděv,
  • návštěva sauny, fitka nebo nákup zdravého jídla nejsou daňovým nákladem, ač víme, že pokud byste nebyli zdraví, nemohli byste podnikat.

Co tedy darovat svému obchodnímu partnerovi, abyste tento dar mohli označit za daňově uznatelný náklad?

REKLAMA

 „Oblíbené dárky nejen k Vánocům jsou předměty s pořizovací cenou do 500 Kč, a pokud jsou navíc opatřené logem, jde z daňového hlediska o tzv. reklamní předměty, které jsou daňově uznatelné,“ říká Vlaďka Přibylová, členka Výboru Komory certifikovaných účetních (KCÚ). „Nesmí však jít o pivo, šumivé víno, tvrdý alkohol, cigarety apod. Naopak tzv. tiché víno opatřené logem může být – a často bývá – oblíbeným reklamním předmětem,“ dodává.

A naše rada na závěr: Je dobré myslet na pozdější důkazní břemeno

Pokud nakoupíte např. vína, která budete chtít označit logem a rozdávat jako dárky obchodním partnerům, vyfoťte si láhve nejen předem, ale i během akce, na které dárky rozdáváte. V případě kontroly si totiž ušetříte čas, energii i peníze.

Tisková zpráva: Komora certifikovaných účetních

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Nevíte, co pod stromeček? Kupte třeba komiks o ekonomii

Vánoční svátky jsou symbolem míru a pohody. Ne však pro každého z nás. Pro neustálý pracovní shon a vytížení jen málo z nás je schopno kupovat dárky dopředu. Jestli vám docházejí nápady, zkuste sáhnout po knize. Určitě vaše blízké potěšíte nějakou zajímavou knihou. A věřte, že takové tituly nemusí být jen nudným výčtem zákonů a analýz.

Text: Jan Lukeš

18. 12. 2014

Skanska aneb Český Enron podruhé

V Čechách to je už trochu tradice. Švédský stavební gigant Skanska znovu načapal svoje místní manažery, jak si pohrávají s kreativním účetnictvím. Šéfové jedné z divizí vylepšovali čísla. Když se na to přišlo, tak po zisku skoro 360 milionů korun z roku 2012 zbyla loňská ztráta představující opravdu pěkných 888 milionů.

Text: Luboš Smrčka

19. 02. 2014


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *