CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

04. 08. 2015

0 komentářů

Subjekty:

Vloni lidé koupili 30 milionů kol. Potvrdil se tak závěr studie Allianz o tom, že města budoucnosti patří cyklistům

 


 

Skupina Allianz ve své studii s názvem Město budoucnosti patří cyklistům, vysvětluje, jak se mění struktura městské mobility v důsledku rychlého nárůstu užívání elektrických kol a automatizovaných půjčoven bicyklů. Podle výzkumů přibude každoročně 27 procent elektrických kol, což je více než 40 milionů kusů. Půjčit si kolo na ulici je možné už v 700 městech 57 zemí světa. Jejich uživatelé tím bojují proti znečišťování ovzduší, což je problém, který podle Světové zdravotnické organizace WHO ročně zabije několik milionů lidí.

Čína s přehledem vede, evropská města zaostávají

V současnosti elektrická kola nejčastěji používají spíše lidé po padesátce. Mladí, kteří si na ně sedají a překonávají na nich i delší tratě, jsou průkopníky zcela nového trendu, každodenního dojíždění do zaměstnání. Například v Německu se v minulém roce prodalo neuvěřitelných 480 tisíc těchto kol, což je oproti roku 2013 nárůst prodeje o 17 procent. Na celém světě jich zákazníci koupili více než 30 miliónů kusů, z toho 85 procent v Číně. Nejlidnatější země světa obhajuje prvenství také v pouličním půjčování kol, tzv. bike sharingu. Ve velkoměstě Chang-čou je například k dispozici na pronájem neuvěřitelných 78 tisíc kol, zatímco v Paříži je to jen 20 tisíc a v Londýně 10 tisíc.

Za evropské město, které je ke kolům nejpřátelštější, byla vyhlášena dánská Kodaň. Z trůnu tak sesadila do této doby nejvíce cyklistický Amsterdam. V Německu jsou ke kolům a „kolařům“ ohleduplní nejvíce v Berlíně, který je mezi všemi evropskými městy na 12. příčce.

Riziko vzniku nehod na elektrokolech

V Německu je evidence cyklistických nehod rozdělena na standardní kola a elektrická kola teprve od loňského roku. „V blízké budoucnosti očekáváme podrobnější a srovnatelné výsledky četnosti nehod elektrických kol. Zatím však můžeme potvrdit, že jednostopá vozidla jsou globálně v dopravě považována za velmi ohrožená. Tvoří dokonce až pětinu všech smrtelných nehod,“ vysvětluje Joerg Kubitzki, bezpečnostní specialista Allianz centra pro technologie. „Přestože ještě nevíme, kolik procent nehod se stane na elektrických kolech, víme, že riziko nehody se zvyšuje a nadále bude zvyšovat přímo úměrně s jejich rostoucím počtem,“ dodává.

Elektrokola jsou v posledních letech právě v Německu velmi populární, počty prodaných kusů však rostou po celé Evropě o desítky procent. Česká republika je v boomu jejich využívání zatím spíš na začátku, ale již dávno ani u nás nejde o nějaký módní výstřelek. Odhady hovoří o několika tisících prodaných kusech ročně. Kde to lze, totiž lidé používají elektrokolo jako běžný dopravní prostředek, třeba k dennodennímu dojíždění do práce, tedy mnohem častěji, než běžné sportovní kolo. Tento typ dopravy je navíc ekologický a levný.

REKLAMA

Že města budoucnosti budou patřit cyklistům, si uvědomuje i ministerstvo dopravy, které chce podle aktuálních informací v příštím roce vyčlenit na podporu cyklistiky v ČR zhruba 150 milionů korun, což by mělo vystačit na 500 projektů. Chystá také finanční podporu pro města, která plánují budovat cyklostezky a plánuje prosadit do nového silničního zákona novinku – takzvané cyklistické ulice nebo cyklistické zóny, kdy by měli kolaři přednost před auty. I u nás je patrný nárůst cyklistů – například v hlavním městě vzrostl o čtvrtinu, když do pražských ulic loni vjely skoro čtyři miliony cyklistů.

Další zajímavosti, například o budoucnosti půjčování kol, aktuálním žebříčku evropských měst podle množství kol k pronájmu, ale i jejich bezpečné přepravě, stejně jako nových nebezpečích, která na cyklisty číhají, můžete najít přímo ve studii Allianz, Město budoucnosti patří cyklistům. 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kam investovat? Rok 2023 se ponese v duchu nové energetiky

Co se bude dít v Česku v dalších dvaceti letech po roce 2030, kdy bychom měli postupně dosáhnout úplného odklonu od využívání fosilních paliv ve výrobě elektřiny, tepla i dopravě? V již dříve publikované studii Energetická revoluce se dočteme, že v roce 2030 by Česká republika mohla využívat […]

Text: Filip Kučera

06. 01. 2023

Kluk - notebook - budoucnost

Jste skutečně připraveni na budoucnost?

„Onehdy se Ray bavil se svým třináctiletým synem a narazili na problém, o kterém se potřebovali dozvědět víc – Ray se rozhodl „kouknout na Google“, jeho syn „šel na YouTube“. Ray si tak uvědomil, že jejich přístupy k vyhledávání informací, získávání odpovědí a k práci s internetem […]

Text: Paul Stanfield

13. 04. 2017


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *