CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.663 -0,22%

CZK/£ 29.501 -0,13%

CZK/CHF 26.030 +0,03%

01. 06. 2017

0 komentářů

Více než 50 % občanů netuší, že se zamlčením svých dluhů při žádosti o půjčku mohou dopustit trestného činu

 

56 % občanů ČR stále neví, že se případným zamlčením závazku po splatnosti může dopustit úvěrového podvodu. Vyplývá to z výsledků exkluzivního výzkumu agentury IPSOS pro sdružení SOLUS. Alarmující je také fakt, že by při žádosti o úvěr zamlčelo 40 % dospělých občanů ČR případný dluh po splatnosti u jiné firmy. Z této části populace neví o případném riziku spáchání úvěrového podvodu dokonce 89 % dotázaných.

Loading



 

Výsledky výzkumu jsou prakticky totožné se závěry, které vyplynuly z výzkumu agentury STEM/MARK pro SOLUS na konci roku 2015. Ukazují, jak důležité je pro firmy prověřovat platební morálku klienta v registrech klientských informací, a jak velký přínos má zákon o spotřebitelském úvěru, podle kterého musí úvěrové firmy od 1. prosince 2016 klientovu schopnost splácet dostatečně odborně prověřit.

„Spotřebitelsky odpovědné firmy se při posuzování schopnosti klienta dostát smluvním závazkům nemohou bohužel spoléhat výlučně na informace, které jim poskytne. Pro kompletní posouzení klientova finančního zdraví a platební morálky firmy potřebují komplexní pohled na klienta. Jestliže má průměrný občan více než desítku různých smluv s bankami, telekomunikačními firmami, distributory energií a jinými firmami, je bez fungujícího registru klientských informací takřka nemožné dostát požadavkům zákona o spotřebitelském úvěru a bonitu klienta dostatečně prověřit,“ uvádí Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

Výsledky výzkumu ukazují na dlouhodobě nedostatečnou finanční a právní výchovu nejmladších klientů. Nejvíce dotázaných, kteří neví, že se zamlčením dluhů dopouští trestného činu, spadá do věkové kategorie 27 až 35 let (61,5 % dotázaných).

Do prodlení s úhradou splátek půjčky, faktury za energie v domácnosti či za mobilní telefon se podle výzkumu dostalo 35,8 % dotázaných respondentů. Nejhorší výsledky opět zaznamenal výzkum ve věkové kategorii 27 až 35 let (45,3 % dotázaných). Zatímco u vysokoškolsky vzdělaných respondentů se podobná nepříjemnost přihodila jen 27,6 % respondentů, u těch se základním vzděláním to bylo ve 42,1 % případů.

REKLAMA

Dlouhodobě příznivé je vnímání registrů klientských informací. 93,3 % dotazovaných nevadí, když se společnost, u které žádají o půjčku či jinou službu s odloženou splatností, informuje o jejich platební morálce v registru klientských informací. 94,5 % respondentů také uvádí, že by v tomto případě ocenili informaci o tom, že mají u jiné společnosti zapojené do činnosti registru jakékoli závazky po splatnosti, aby si mohli dát své věci do pořádku. „Jednou z rolí klientských registrů je také nabídnout spotřebitelům co nejrychlejší a nejpohodlnější přístup k evidovaným informacím. Proto neustále vylepšujeme a zjednodušujeme způsoby, jak tyto informace spotřebitelům předat. V současnosti tak od nás mohou získat výpis údajů formou SMS zprávy, v nejbližší době představíme i nové unikátní řešení ve formě jednorázových přístupů,“ doplnil Jan Stopka.

Ke konci března evidovalo sdružení SOLUS ve svém negativním registru dluh po splatnosti 7,41 % dospělých obyvatel ČR. Závazky těchto občanů dosáhly úhrnem 50 miliard korun. Do činnosti sdružení je zapojeno 54 členských společností, které poskytují služby v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření (15 společností), nebankovních půjček (21), telekomunikačních služeb (11), distribuce energií (4), P2P půjček (3) a v oblasti obchodu (2).

Tisková zpráva SOLUS

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kupte teď, plaťte později. Lákavý koncept má svá rizika

Získat teď hned věc, po které toužíte a bez peněz, je skvělé. Zaplatíte prostě později a vaše budoucí já to pak nějak vyřeší. Koncept buy now, pay later dobývá i Českou republiku. Jenže má svá rizika, jde v podstatě o úvěr, při kterém se ale úvěryschopnost neřeší. […]

Text: František Veselý

18. 10. 2022

Pouta - policie - spravedlnost - podvod - trestný čin

Můžou za podvádění zákazníků s IŽP vysoké odměny?

V časopise Ekonom rozebírá v článku „Životní pojistka: Jak zastavit okrádání klientů“ Kateřina Vokurková podvádění s IŽP. Za to, že někteří zprostředkovatelé životního pojištění uvádějí zákazníky v omyl, může několik let trvající systém odměn,“ je její základní stanovisko, od něhož se dál odvíjí celý článek. Systém odměn ovšem není původcem všeho zla. Je to komplikovanější.

Text: Petr Zámečník

10. 12. 2015

Bez peněz pro úvěr nelez

Zlaté pravidlo úvěrování říká: Nejlevnější půjčku získá ten, kdo ji nepotřebuje. K vyjednávání navíc pomáhá, pokud znáte situaci na trhu. A ukazuje to i praxe… třeba v autobazarech.

Text: Petr Zámečník

25. 10. 2012


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *