Čtvrtek 23. září. Svátek má Berta.

Spotřebitelé v říjnu polevili v nakupování

Investice 06.12.2016 | 09:38 0 Komentářů

Růst maloobchodu v říjnu lehce zvolnil. Tržby se tentokrát obchodníkům zvýšily pouze o 2 %, po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů o 3,1 % (meziměsíčně –0,3 %). Neznamená to, že by nastával útlum nakupování, spíše jde o krátkou pauzu před rekordními vánocemi. Nakonec vývoj příjmů spolu s klesající nezaměstnaností a optimismem domácností podporuje pokračování nákupního boomu v ČR. 

Nikoho už nepřekvapí, že ze současné nákupní „horečky“ těží především internetové obchody, kterým se tentokrát meziroční tržby zvýšily skoro o čtvrtinu. Je to stále nejrychleji rostoucí část maloobchodu, která za posledních šest let už vzrostla o více než 150 % a získává tak stále větší podíl na trhu. Internetové obchody si tak dobývají svoji pozici na trhu mnohem rychleji než v západní Evropě. 

A za co vlastně lidé utráceli v říjnu více? Větší pozornost tentokrát směřovala k oblečení a obuvi a podobně jako v předchozích měsících k výrobkům pro volný čas.Nakonec to je kategorie, které věnují spotřebitelé pozornost v době, kdy se jejich životní úroveň viditelně zlepšuje. A nelze si nevšimnout, že v tomto případě i vyšší zájem kupujících vede i ke zvyšování cen tohoto zboží. Z dalšího zboží, za které jsme utráceli více, to byly pohonné hmoty, elektronika a potraviny. 

Nejnovější čísla z maloobchodu jasně potvrzují, že spotřeba zůstává dominantní silou na straně poptávky i v posledním čtvrtletí letošního roku. Nahrazuje tak v letošním roce investice zažívající dočasný útlum. Vyšší zájem nakupovat rovněž začíná vytvářet obchodníkům příležitosti pro zvyšování cen, na které tolik čeká centrální banka. Ostatně v listopadových číslech inflace, které se dozvíme už v pátek, bychom se měli dočkat skoku inflace nad jedno procento. A to rozhodně ne posledního. 

Od posledních dvou měsíců roku se dá očekávat pokračování trendu rostoucích spotřebitelských nákupů. I když dynamika tržeb obchodníků nebude až tak vysoká jako loni, kdy se nákupy v maloobchodě zvýšily o více než 8 %, z pohledu prodaného objemu zboží půjde o naprosto rekordní hodnotu. 

Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.