CZK/€ 24.530 -0,08%

CZK/$ 25.120 -0,24%

CZK/£ 28.179 +1,29%

CZK/CHF 25.393 -1,11%

22. 09. 2022

0 komentářů

Sedm Čechů z deseti vnímá pokles životní úrovně. Kupují levnější zboží, omezují služby. I tak ale jejich celkové výdaje rostou

 

Rostoucí ceny se stále více odrážejí na životním stylu většiny Čechů a jejich nákupním chování. Zhruba sedm z deseti lidí vnímá pokles své životní úrovně, 35 % lidí to dokonce vnímá jako silný pokles. Každý druhý Čech začal kupovat levnější zboží. Podle reálných dat došlo k omezení výdajů například na oblečení ve prospěch výdajů na jídlo, energie či dopravu. Vyplývá to z dat Banky CREDITAS o reálných finančních tocích a z výzkumu Instant Research IPSOS.



 


Pokles životní úrovně pociťuje většina, pesimismus převažuje na venkově
Zhoršení celkového stavu české ekonomiky vnímají téměř všichni (98 %), zhruba třetina lidí má ale za to, že média přehánějí a vytvářejí paniku. Pokles své životní úrovně během letošního roku deklaruje 70 % lidí, z toho polovina vnímá pokles jako velmi silný, Dalších 23 % pokles zatím nezaznamenalo, ale brzy jej očekává. Situaci ekonomiky i svou vlastní vidí výrazně pesimističtěji lidé z malých obcí a měst než obyvatelé měst nad 100 000 obyvatel.

Jen pětina lidí téměř nepociťuje vyšší náklady na bydlení
U nákladů spojených s bydlením, jako je například nájem, hypotéka či platby za energie uvedl jen každý pátý něj nedošlo ke změně, zejména díky zafixování z dřívějška. U zbytku výdaje rostly, a to mnohdy výrazně. U 19 % lidí byl nárůst do tisíce korun měsíčně, u 32 % mezi 1001-3000 korun, u 20 % mezi 3001-5000 korun, u zbylých 9 % lidí šlo o nárůst nad 5000 korun.

Levnější zboží jako alternativa pro polovinu účastníků
S rostoucími cenami v obchodech se téměř polovina lidí (48 %) vyrovnala tak, že začala kupovat levnější zboží. Zhruba čtvrtina (27 %) kupuje stejné zboží, ale v menším množství a 17 % nakupuje zatím stejně, nicméně už sonduje alternativy. Necelá polovina Čechů (48 %) kvůli vyšším cenám omezila využívání zbytných služeb, jako je návštěva restaurace či výdaje za cestování. Dalších 37 % nyní využívá levnějších alternativ.

Více za bydlení, méně za oblečení
Strukturu nákladů domácností dobře ilustrují data o uskutečněných objemech plateb v jednotlivých kategoriích z CREDITAS Bankingu. V meziročním srovnání (srpen 2022 vs. srpen 2021) se ukazuje, že domácnosti vydávají za potraviny o 10 % více než před rokem, naopak výdaje za oblečení klesly o 2 % a v položce Shopping (tedy „ostatní nákupy) se projevil pokles o 1,5 %. O 4,5 % stouply celkové výdaje související s dopravou. Nejvýznamnější rostoucí položkou byly služby, kde se ukázal nárůst o 124 %, což souvisí zejména s novou výší záloh například za elektřinu.

„Aktuální průzkum potvrdil to, co se zpožděním naznačovala data o spotřebě domácností už v závěru loňského roku. Vysoká inflace snižuje kupní sílu obyvatel a mění jejich spotřebitelské zvyklosti. Prioritou je bydlení, na zbytku se začíná šetřit. I když v obchodech utrácíme více, reálně si odnášíme méně zboží,“ říká hlavní ekonom Banky CREDITAS Petr Dufek.

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Komentář: Nevídaný strach obchází americké akciové trhy

Wall Street je v panice. Oficiálně. V minulém týdnu se takzvaný „index strachu“, ukazatel VIX, dostával opakovaně do reverzního módu. Jeden obchodní den za druhým tedy burziány děsilo více to, co přijde záhy než to, co nastane za tři měsíce. Přitom běžně je tomu spíše naopak. Investoři jsou totiž […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

04. 10. 2022

Komentář z USA: Je třeba očistec, ne peklo

Americký FED si definitivně zvolil cestu do recese, možná již na přelomu roku, možná později v roce 2023. Na rozdíl od evropských centrálních bank má za úkol nejen udržet inflaci v požadovaném koridoru, ale také zároveň udržet nezaměstnanost na uzdě. Ta dosáhla 3,7 %, zatímco inflace se drží na […]

Text: Redakce

Foto: Miroslav Hošek

29. 09. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.