Čtvrtek 23. ledna. Svátek má Zdeněk.

Růst maloobchodních tržeb za měsíc listopad v zásadě vyšel v souladu s tržním očekáváním

Růst maloobchodních tržeb v listopadu činil 2,9 % a vyšel tak v zásadě v souladu s tržním očekáváním.
Po očištění o nepříznivý vliv pracovních dní (loňský listopad měl o jeden pracovní den méně než stejný měsíc roku 2018) růst tržeb činil 3,7 %.
Tahounem růstu maloobchodních tržeb zůstávají prodeje nepotravinářského zboží, téměř již tradičně jsou na čelném místě prodeje počítačů a telefonů.


Spotřeba domácností zůstává klíčovým tahounem růstu české ekonomiky jako celku, čemuž hraje do karet situace na trhu práce.
V samotném závěrečném čtvrtletí maloobchod zápasí s méně příznivými kalendářními efekty, prosinec by ale měl přinést příznivou kompenzaci, jež bude dána nejen vyšším počtem pracovních dní, ale také vánočními nákupy.

Listopadový meziroční růst maloobchodních tržeb vyjma motoristického segmentu činil 2,9 % a v zásadě naplnil očekávání trhu, jež počítalo s růstem 3,0 %.
Podobně jako v předchozích měsících, i nyní byly tahounem růstu prodeje nepotravinářského zboží: meziročně se zvýšily o 5,7 %.
Tržby rostly zejména v případě prodejů počítačů a telefonů, výrobků pro domácnost, sport a rekreaci, a také oděvů a obuvi.

Z hlediska forem prodeje tradičně poutá pozornost vývoj prodejů skrze internet a zásilkové obchody: listopadový meziroční nárůst o 14,5 % ovšem představuje nejslabší meziroční nárůst od ledna roku 2016.

Od počátku roku 2019 do listopadu dosáhl růst maloobchodních tržeb vyjma prodejů motorových vozidel 4,8 %, když růst za rok 2018 činil 4,9 %.
Výsledek za rok 2019 by tak měl být co do růstu maloobchodních tržeb srovnatelný s dynamikou vykázanou v roce 2018.

Tržby za prodeje motorových vozidel v listopadu meziročně vzrostly o 3,0 %, za jedenáct měsíců loňského roku pak vykázaly meziroční nárůst o 0,3 %.

Naplňuje se tak předpoklad, že po poklesu o 1,8 % v roce 2018, se tržby za prodeje motorových vozidel loni zhruba stabilizovaly, respektive nepatrně se oživily.
I nadále ale platí konstatování, že potenciál pro růst prodejů motorových vozidel je limitován celkovým zpomalováním růstu české ekonomiky.

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.