CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

14. 07. 2014

0 komentářů

Subjekty:

Rok 2014 bude soubojem „nízkonákladových“ a „tradičních“ bank

 


 

Nízkonákladové banky obhospodařují prostředky až 1,5 milionu klientů na českém trhu. Je však velkou otázkou, zda všechny v ostré konkurenci přežijí – jen minimum z nich totiž dokáže hospodařit se ziskem. Do tří nejmladších nízkonákladových bank na českém trhu (ZUNO BANK, Equa bank a Air Bank) investovali akcionáři přibližně 7,2 miliardy korun, avšak výsledkem je prozatím kumulovaná ztráta ve výši 1,8 miliardy Kč.

Rostoucí počet klientů nepřináší zisky

Podle zveřejněných údajů měly nízkonákladové banky na konci 1. čtvrtletí 2014 přes 1,25 mil. klientů, nyní se blíží hranici 1,5 mil. klientů, Rostoucí počet klientů však zdaleka neznamená, že tyto banky na českém trhu dlouhodobě uspějí.

„Nízkonákladové banky na svých klientech jen velmi těžce vydělávají. Jejich klienti mívají více účtů a vybírají si nejlepší podmínky u každé služby. Už vůbec se jim nechce za cokoli platit poplatky, které jsou pro tradiční banky významným zdrojem příjmů. Vydělat nemohou ani na tradičních hypotékách, protože největší banky jsou lídry ve snižování jejich sazeb,“ uvádí Petr Stuchlík, předseda organizačního výboru ocenění Fincentrum Banka roku.

V principu tak zbývají těmto bankám jako ziskové produkty spotřebitelské úvěry, u kterých se nízkonákladové banky zaměřují na refinancování. U toho spoří část nákladů – scoring za ně již udělala jiná banka.

Ziskové jen dvě banky v celém segmentu

„Ziskové dokázaly být v tomto segmentu vloni pouze Fio banka a mBank. Fio banka je však specifická – rozumnou úroveň zisku drží dlouhodobě, neboť retailovým klientům poskytuje přístup na burzy a je to jediná nízkonákladová banka, která díky pobočkové síti může přilákat i významné klienty ze strany právnických osob,“ uvádí Josef Rajdl, vedoucí analytik společnosti Fincentrum. Také mBank má výrazný náskok, neboť je na trhu déle a má silnou klientskou bázi.

REKLAMA

Nízkonákladové banky prozatím na většině svých klientů prodělávají a svým vlastníkům negenerují očekávané zisky. Jimi vložený kapitál tak slouží k sice záslužné, ale pro akcionáře nákladné kultivaci trhu retailového bankovnictví v České republice,“ dodává Petr Stuchlík. Mimo tlaku na snižování hladiny poplatků za bankovní služby přinesly nové marketingové a obchodní strategie, jak získat klienty pro své spotřebitelské úvěry, a přes limity poplatků za předčasné splacení vymyslely i cestu, jak klienty udržet pomocí odpouštění splátek za řádné splácení (tedy pokud klient nesplatí předčasně).

„Vzhledem k neschopnosti generovat dlouhodobě zisk je otázkou, zda všechny nízkonákladové banky na českém trhu dlouhodobě obstojí, nebo zda čeká tento segment trhu určitá konsolidace. Míru úspěchu nízkonákladových bank může predikovat i právě zahájený třináctý ročník Fincentrum Banky roku,“ uzavírá Petr Stuchlík.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *