CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

13. 11. 2018

0 komentářů

Subjekty:

PwC: Evropské firmy chytají ve výzkumu druhý dech, nejrychleji roste Čína

 

Výdaje na výzkum a vývoj největších společností světa vzrostly oproti loňskému roku o 11 %. Evropa se dostala dokonce nad hranici 200 miliard dolarů. Nejrychleji letos stoupaly výdaje čínských firem, které ale v porovnání se Severní Amerikou stále představují méně než šestinu výdajů tamních společností. Z ČR se mezi tisícovku firem s nejvyššími investicemi do výzkumu a vývoje probojoval Avast. Jako nejefektivnější inovátoři za posledních 15 let byly označeny společnosti Apple a Stanley Black & Decker. Vyplývá to ze studie Global Innovation 1000 poradenské společnosti PwC.

Loading



 

Výdaje na výzkum a vývoj ročně vzrostly na 782 miliard dolarů

Náklady firem na výzkum a vývoj vzrostly v roce 2018 celosvětově o 11 %, přičemž nejvyšší nárůst zaznamenala Čína (34 %), s velkým odstupem pak následují Evropa (14 %) a Japonsko (9,3 %), poslední příčku pak obsadila Severní Amerika (7,8 %). Ta si i přesto v celkové výši vynaložených nákladů stále udržuje prvenství. „Výzkum a vývoj evropských firem je ve vynikající kondici. Solidní dvouciferný růst investic doplňuje poctivá práce s daty o zkušenostech zákazníků a praktické zaměření inovací,“ říká Jan Uriga, leader pražského inovačního Experience Centre PwC ČR.

Žebříček tisícovky firem, které investují do výzkumu a vývoje nejvíce, vede s částkou 22 miliard dolarů ročně americký Amazon. Na třetím místě se s výdaji ve výši 18.8 miliard dolarů ročně umístil německý Volkswagen, jehož součástí je i firma Škoda Auto. Jako jediná samostatná tuzemská firma se do první tisícovky dostala společnost Avast, která se s výdaji ve výši 127 milionů dolarů ročně umístila přesně na 894. místě.

Nejrychlejší růst si drží softwarové společnosti

REKLAMA

Nejvíce investic proudí do výzkumu a vývoje v oblasti počítačů a elektroniky, za rok 2018 to bylo přes 170 miliard dolarů. Na druhém místě se s výdaji přes 160 miliard dolarů umístilo zdravotnictví, do roku 2020 by se však mělo díky rychlému růstu dostat do čela žebříčku. Následují automobilový průmysl a softwarové společnosti s náklady ve výši 120 miliard dolarů. Suverénně nejrychlejším tempem rostou investice společností podnikajících v digitální oblasti. Pokud vydrží aktuální trend, do roku 2021 tyto softwarové a internetové firmy zřejmě předběhnou ostatní sektory ekonomiky. „Investice do zdravotnictví budou brzy společně s digitální oblastí v čele žebříčku. Zdraví patří mezi základní lidské hodnoty a kvalita života je vedle životního prostředí jednou z hlavních priorit, do kterých se zkrátka vyplatí investovat,“ dodává Jan Uriga z PwC ČR.

Nejschopnější inovátoři sází především na zákaznickou zkušenost

Kromě celkových výdajů na výzkum a vývoj se studie zabývala také výslednou efektivitou těchto investic. Celkem 88 firmám, označovaných jako tzv. „super inovátoři“[1], se podařilo překonat finanční výsledky svých konkurentů, ačkoliv oproti nim disponovaly nižším rozpočtem na vědu a výzkum. Mezi společné charakteristiky těchto super inovátorů patří snaha reagovat ve výzkumu na reálné zkušenosti zákazníků a vysoká provázanost strategie inovací s business plánem, manažerským rozhodováním a firemní kulturou. „Kdo dobře nezná své zákazníky, je v úspěšností inovací odkázán na náhodu nebo neodolatelný marketing. Naopak firmy, které pomocí datové analýzy odhalí skutečné potřeby zákazníků, mohou uspět i s limitovaným rozpočtem,“ uzavírá Jan Uriga z poradenské společnosti PwC ČR. Pouze dvěma společnostem se podařilo udržet v elitní skupině super inovátorů po celých 15 let, což je doba sledovaná v rámci studie Global Inovation 1000. Jde o společnost Apple a Stanley Black & Decker.

[1] Tzv. super inovátoři jsou firmy, které překonaly své konkurenty v sedmi hlavních indikátorech finančního úspěchu, zatímco na výzkum a vývoj utrácely méně, než je medián výdajů srovnatelných společností na trhu. Mezi sedm sledovaných indikátorů finančního úspěchu patří: růst tržeb (revenue growth), růst hodnoty firmy (market capitalization growth), ziskovost (operating margin), marže (gross margin), růst tržeb z hlavní činnosti (operating profit growth), růst hrubého zisku (gross profit growth) a růst hodnoty akcií a podílů (total shareholder return).

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Je čínská ekonomika větší než americká?

Studenti mi na pražské VŠE občas kladou vcelku záludné dotazy. Často jsou inspirované denním tiskem nebo úvahami na internetu. Jedním z oblíbených je: Kdy čínská ekonomika překoná svou velikostí americkou? Tedy trochu jinak: Kdy se stane Čína největší ekonomickou mocností na světě? Existuje mnoho odpovědí, často diametrálně odlišných.

Text: Luboš Smrčka

Foto: Shutterstock

23. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *