CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

06. 12. 2016

0 komentářů

Prodeje automobilů výrazně zpomalily

 


 

Spotřební návyky domácností zůstaly stejné jako v minulých měsících, dynamika výdajů však byla slabší. Díky nižším cenám domácnosti více utrácely za pohonné hmoty (5,8 y/y). Rostoucí kupní síla umožňuje spotřebitelům vydávat peníze i za zboží, které nutně nepotřebují, což se projevuje v nárůstu prodejů nepotravinářského zboží. Ty v říjnu meziročně vzrostly o 5,7 %. Prodeje potravinářského zboží pak stouply o 1 %.

Největší zklamání přinesl vývoj reálných tržeb za prodeje a opravy motorových vozidel. Ty v říjnu vzrostly pouze o 0,8 % y/y (po zářijových 4,0 %).Podle našeho názoru se však jedná spíše o výkyv než o nový dlouhodobý trend.

Podle našeho očekávání by se v následujících měsících mělo maloobchodu dařit. Nezaměstnanost se nachází na historicky nejnižších úrovních, přičemž výrazně rostou i reálné mzdy. Ty ve třetím čtvrtletí předčily veškerá očekávání, když si polepšily o 4 %. V nominálním vyjádření mzdy vyskočily dokonce o 4,5 % y/y (v korunovém vyjádření o 1170 CZK).  Růst maloobchodu by se měl promítnout i do vývoje HDP. Za celý letošní rok předpokládáme, že spotřeba domácností vykáže růst o 2,4 %, čímž přispěje do růstu HDP 1,1 pb.

JANA STECKEROVÁ
Ekonom
Komerční banka

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Jiří Šindelář - USF ČR

Jak je (někdy) popisován hlas lidu v Evropě

Před dvěma týdny uspořádalo mé domovské město Praha důležitou akci: Společný den ESA pro ochranu spotřebitelů. Jedná se o událost, která tvoří důležitou součást regulatorní agendy, a dle jejích organizátorů měla “projednat otázky týkající se ochrany spotřebitelů a investorů a finanční inovace“.  O tom, že mohly být […]

Text: Jiří Šindelář

14. 08. 2017

Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR.

Text: Zbyněk Drobiš

21. 06. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *