Čtvrtek 22. dubna. Svátek má Evžénie.

Proč zabliká kontrolka při slově mikropůjčka?

Půjčky 04.03.2021 | 14:03 0 Komentářů

Mikropůjčku využívají především lidé s nižšími příjmy, kteří potřebují překlenout kratší období do výplaty. Rozbije se jim například pračka nebo se objeví jiný nečekaný výdaj, který musí uhradit. Mikropůjčka je k tomuto účelu ideální řešení, ale protože na trhu existují společnosti, které nabízejí neopodstatněně drahé malé půjčky, má ve společnosti tato forma úvěru negativní vnímání.

„Souhlasím s tím, že na trhu mikropůjček je diametrální rozdíl mezi jednotlivými společnostmi, a to i těmi, které mají licenci ČNB. Odlišují se v tom, jaké náklady si za poskytnutí mikropůjčky účtují, zda je jejich jednání transparentní vůči klientovi, a to především při uzavírání smlouvy, a také svojí vstřícností k zákazníkům,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit a dodává: „Za desetitisícovou půjčku může klient zaplatit od 100 Kč až po 4 500 Kč, a to mluvím jen o případu jejího splacení řádně a včas.“

Pokud se však k porouchané pračce přidá i lednice, auto, ztráta zaměstnání nebo výpadek příjmů kvůli karanténě, rozevírají se nůžky mezi poskytovateli mikroúvěrů ještě více.    

Člověk v tísni pravidelně monitoruje nabídku spotřebitelských úvěrů, v rámci Indexu odpovědného úvěrování zveřejňuje své průzkumy na trhu spotřebitelských půjček a před třemi lety začal samostatně sledovat i malé půjčky (mikropůjčky).

V posledním průzkumu mikropůjček, uveřejněným v červnu 2020 uvádí srovnání dle nákladů na úvěr, tedy kolik lidé za úvěr zaplatí, a také co je bude stát případné opožděné platby, upomínky, sankce a úroky z prodlení. Index nově zkoumá transparentnost a komunikaci, například, zda společnosti uvádějí na svých webech vzory smluv nebo kalkulačky, kolik klienta bude úvěr stát. Index také sleduje klientskou vstřícnost, v rámci ní se zaměřuje mj. i na promlčecí lhůtu. V neposlední řadě se průzkum Člověka v tísni věnuje i tomu, jak společnosti využívají úvěrové registry. Poskytovatelé úvěrů mají ze zákona povinnost prověřovat bonitu klientů, některé však pouze sledují, zda je dlužník v exekuci, nebo insolvenci a nezajímají se o jeho platební historii.

„Naše společnost se dlouhodobě snaží kultivovat trh s mikropůjčkami, jsme si vědomi toho, že na trhu existují predátorské půjčky, které vrhají špatné světlo na celý segment krátkodobých půjček. Myslíme si, že tato forma úvěru má své místo na trhu, protože reálně pomáhá řešit nenadálé situace, které zkrátka v životě lidí nastávají. Nejen tyto půjčky ale musí mít opodstatněné podmínky,“ říká Miroslav Zborovský z Home Creditu. „Naše půjčka Kamali dlouhodobě vyhrává žebříček Indexu odpovědného úvěrování, klient jednak neplatí poplatky v neadekvátní výši, její předností je ale také transparentnost všech podmínek,“ popisuje Zborovský.

Nebankovní společnosti v tomto segmentu jsou rovnocenným partnerem bank, které tyto úvěry nabízejí. Výsledky srovnání mikropůjček, které zpracovala ve svém průzkumu nezisková organizace Člověk v tísni jsou k dispozici na jejich webový stránkách: https://www.clovekvtisni.cz/clovek-v-tisni-porovnal-male-pujcky-uroky-az-v-radu-stovek-procent-rocne-desetitisicove-naklady-pri-pulrocnim-nesplaceni-6826gp.

Jaké faktory by měli klienti sledovat před tím, než požádají o mikropůjčku?

  • Celková sazba RPSN a další náklady. Důležité je nesledovat jenom úroky, ale všechny náklady spojené s půjčkou, tj. sazbu RPSN, kam patří i poplatky za uzavření smlouvy, správu úvěru, vedení účtu nebo převod peněžní prostředků. Dále by si měl klient zjistit, kolik zaplatí za případné upomínky, odklady splátek a sankce, pokud se dostane do problému se splácením.

Například půlroční neschopnost splácet desetitisícový úvěr může na úrocích z prodlení, sankcích či nákladech, které si jednotlivé společnosti účtují za upomínky, stát od 2 835 do 30 708 Kč.

  • Poplatky za uzavření smlouvy. I zde je na trhu enormní rozdíl mezi jednotlivými společnostmi. Jak vyplývá z níže uvedeného grafu, neplatí zde předpoklad, že banky poskytují mikroúvěr za nižší poplatek než nebankovní instituce.
  • Poplatky za prodloužení splatnosti nebo odložení. Klient by si je měl předem zjistit, pokud o tom na svých stránkách transparentně společnost neinformuje, měl by se na ně doptat nebo si raději požádat o úvěr jinde.
  • Velmi krátká a nereálná doba splatnosti.

„V segmentu mikropůjček vidíme další úskalí, a to v nabízení velmi krátké doby splácení, na trhu se objevují i půjčky se splatností pouhých pět dní. Během necelého týdne může dojít k mnoha událostem, kvůli kterým se může člověk dostat do potíží s dodržením termínu, a zároveň má jen málo času situaci s věřitelem řešit. Domníváme se, že ve spojení s vysokými poplatky za prodloužení a vysokými náklady vymáhání může klienta v mnoha případech tato půjčka dostat do dluhové pasti,“ přibližuje trh s mikropůjčkami Miroslav Zborovský.

V době koronavirové krize platí důvody pro daleko větší ostražitost spojenou s domácími financemi. Pokud je to možné, je uskromnění se o odklad výdajů za zbytné věci správným řešením. Pokud jsou ale nenadálé výdaje nezbytné, je namístě pečlivě zvážit možnosti na trhu, podívat se na nezávislé průzkumy od neziskových organizací nebo požádat některou s těchto institucí o radu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.