„Určitě to souvisí i s tím, že vozový park v České republice nepatří ve srovnání se západní Evropou k nejmladším. Motory a další součásti vozu bývají opotřebované a často bez průběžné preventivní údržby. S výjimkou novějších vozů, které podléhají pozáručním servisním kontrolám, věnují obvykle řidiči pozornost technickému stavu svých aut, až když se nějaká porucha stane,“ uvedl Jaroslav Král, ředitel Odboru pojištění vozidel ČSOB Pojišťovny.
K řešení technických problémů využívají motoristé čím dál častěji asistenčních služeb svých pojišťoven, které jsou součástí autopojištění. Nejvíce žádostí o pomoc, plná polovina, se týká poruchy vozidla, a to především poruchy motoru, elektroniky, alternátoru nebo spojky. Jen o něco méně četné jsou asistence při nehodách. Na poruchy a nehody tak připadá dohromady 95 procent všech výjezdů asistenčních služeb (viz graf).
Technici asistenčních služeb přitom nepomáhají jen při havárii nebo poruše vozu, ale i v situacích, kdy problém vznikne chybou či neopatrností řidiče.
„Jakmile začnou venkovní teploty klesat k nule, množí se například telefonáty se žádostí o pomoc s vybitou baterií auta. Na asistenčních zásazích podmíněných chybou řidiče se vybité baterie podílejí v zimě více než jednou čtvrtinou, a dohánějí tak jinak zdaleka nejčastější důvod výjezdu asistenčního technika, jimž je defekt pneumatiky,“ uvedl Jaroslav Král. Často se řidiči obracejí na asistenci i kvůli záměně paliva nebo zabouchnutým či ztraceným klíčům (viz graf).
V celkových statistikách asistenčních zásahů však hrají výjezdy podmíněné chybou řidiče relativně malou roli. U ČSOB Pojišťovny jsou asistenční služby automatickou (zdarma) součástí povinného ručení i havarijního pojištění a vztahují se jak na havárii, tak i na poruchu vozu v České republice i zahraničí.
REKLAMA
Pozn.: Do kolonky jiné je zahrnuta například pomoc při odcizení vozidla.