Sobota 31. července. Svátek má Ignác.

Pozitiva neprávem očerňovaného GDPR. Norma pomáhá proti obtěžujícím telefonátům i zneužití sociálních sítí

Investice 06.06.2018 | 12:42 0 Komentářů

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů je od pátku 25. května realitou.  Mediálně oblíbené téma se v posledních týdnech neslo zejména v duchu šíření obav z nové normy. Reálně se ukazuje, že GDPR je prospěšné a pomáhá v konkrétních situacích.

GDPR je celoevropská norma, která má zvýšit bezpečnost ochrany osobních údajů. Už v prvních dnech účinnosti nařízení se ukazuje v kolika situacích pomáhá. Přínos GDPR se bude pravděpodobně postupem času ještě zvyšovat,“ říká vedoucí partner Advokátní kanceláře Urbášek & Partners Vratislav Urbášek. „Už teď lze zaznamenat razantní pokles obtěžujících telefonátů prodejců, kteří disponovali telefonními čísly získanými díky pofidérním obchodům se zákaznickými databázemi. Získat souhlas těch, které chtějí prodejci kontaktovat, je díky informační kampani kolem GDPR, a především GDPR samotnému, mnohem komplikovanější,“ dodává Urbášek.

S telefonními čísly je to podobné jako emaily, jedná se o osobní údaje. Zasílání reklamních e-mailových nabídek, newslettery a telefonické nabídky mají svá specifika, ale jejich společným jmenovatelem je povinnost zpracování osobních údajů na základě zákonného důvodu. Takovým důvodem je v rámci marketingových aktivit v některých případech souhlas dotčeného spotřebitele a v některých postačí i oprávněný zájem správce údajů.   V každém případě bez právního důvodu pro zpracování osobních údajů se bude jednat o porušení evropského nařízení,“ říká právnička Libuše Kellnerová Jandová z Advokátní kanceláře Urbášek  &  Partners.

Aféra Cambridge Analytica upozornila na možnosti využití osobních údajů k manipulaci s veřejným míněním a přispěla k dalšímu potvrzení nutnosti zvýšení ochrany osobních údajů na sociálních sítích Zneužití osobních dat ve prospěch kampaně amerického prezidenta Donalda Trumpa ukázalo, že ani takový fenomén, jakým Facebook je, nedokáže dostatečně ochránit osobní údaje svých uživatelů. GDPR jasně stanovuje mantinely pro správce osobních údajů a zavádí tvrdé sankce, pokud někdo pravidla nedodrží,“ uvádí Kellnerová.

Jednoznačným posílením postavení jednotlivců je také zavedení práva na přenositelnost údajů. Klienti pojišťoven, mobilních operátorů nebo třeba zákazníci dodavatelů energií, díky GDPR mohou při přechodu mezi poskytovateli služeb požádat o převedení osobních údajů, a to celého svého profilu, na nového dodavatele. Pro jednotlivce tak odpadne zdlouhavá administrativa s takovým přechodem spojená,“ doplňuje Vratislav Urbášek s tím, že GDPR je racionální reakce na potřeby třetího tisíciletí zejména v kyberprostoru.

Tisková zpráva AK Urbášek & Partners

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.