Pondělí 13. července. Svátek má Markéta.

POVIndex: Pandemie na ústupu a ceny povinného ručení dále klesají

V dubnu se průměrná cena povinného ručení opět snížila, a to na hodnotu 6712. I když se pomalu vracíme do stavu před vypuknutím koronavirové pandemie, tak na cenách pojištění odpovědnosti z provozu vozidla to zatím vidět není. Za částku 6 712 korun bylo možné podle Broker Consulting POVIndexu sjednat povinné ručení pro vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, typický vůz, kterým jezdí české domácnosti.

Z hlediska jednotlivých regionů si ceny v Praze připisují k průměrnému POV +10,5 % a ceny ve městě velkosti Benešov naopak na průměr ztrácejí 13,3 %.

„U pojišťoven Slavia a Generali Česká pojišťovna je patrná rychlá reakce na blížící se konec pandemie. Zatímco Slavia*) zvolila taktiku zvýšení průměrné ceny, výraznější hráč Generali ČP dále zlevňujeTendence se pak promítly do průměrné ceny povinného ručení,“ vysvětluje Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting, a pokračuje: „Ústup nákazy a končící vládní omezení jsou patrné i v dalších zemích evropského regionu. Z hlediska auto pojištění pojišťovny v některých státech zvažují vracení pojistného. Důvodem je menší provoz související s omezením či zákazem pohybu a nižší počet nehod v porovnání s dlouhodobým sledováním v daném období. V našich krajích se o takovém přístupu neuvažuje. Důvodem může být, že pokles provozu na silnicích byl velmi krátkodobý a rychle se vrátil k normálu. Navíc se předpokládá, že lidé se nyní budou v zájmu bezpečnosti do práce raději dopravovat autem než MHD, což může vést k nárůstu škod.“

S ústupem pandemie se pojí pro motoristy ještě jeden další zásadní krok, a to návrat letecké dopravy. Ta je velkým odběratelem surové ropy, z níž se vyrábí letecké palivo. A jelikož letecký provoz je nyní téměř pozastaven, odbyt pro ropu se dramaticky snížil, a tím pádem její cena dosahuje dlouhodobých minim. S návratem letecké dopravy ale lze očekávat její postupné zvyšování a i zdražení paliva pro běžná vozidla.

„Za jak dlouho ale nárůst cen na čerpacích stanicích pocítíme, nelze nyní spolehlivě predikovat. Záleží, jak se jednotliví odběratelé předzásobili „levnou“ ropou,“ upozorňuje Jiří Váchal.

Broker Consulting POVIndex ukazuje průměrnou cenu za typické povinné ručení pro nový vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. Typ vozu byl vybrán proto, že je typickým zástupcem vozů, které používají české domácnosti. Pojištění zahrnutá do POVIndexu obsahují nejvyšší možné krytí. Pojištění dostupná na trhu ale nemají úplně identický rozsah krytí. Vždy je potřeba posuzovat nejenom cenu, ale také rozsah benefitů (zejména asistenčních služeb) ve vztahu k potřebám řidiče (Jak moc jezdí? Jaké vzdálenosti? Jak si představuje servis od pojišťovny v případě nehody?). Rozdíly v pojištěních jsou například v limitech pro opravu na místě, v limitech pro vzdálenost hrazeného odtahu, případně v možnostech náhradního vozidla.

*) Slavia pojišťovna zareagovala na omezení provozu a počtu dopravních nehod vlivem COVID 19 dočasným snížením sazeb povinného ručení. Následné uvolňování přineslo návrat k původním sazbám před COVID 19.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.