CZK/€ 25.230 -0,02%

CZK/$ 23.714 +0,00%

CZK/£ 29.540 +0,02%

CZK/CHF 26.023 +0,17%

15. 01. 2018

0 komentářů

Posílení koruny k dovozu ojetin nepřispívá

 

Češi již delší dobu preferují nákup automobilů českého původu. Podle čerstvých statistik Sdružení dovozců automobilů (SDA) za rok 2017 mají Češi stále menší zájem o dovoz ojetin ze zahraničí a upřednostňují nákup vozů, které byly prvně registrovány v Česku a zároveň tu byly i celou dobu provozovány. Takové automobily mají zpravidla jasně doložitelnou historii, a zákazník tak nekupuje zajíce v pytli.

Loading



 

V případě, že nakupují vozy ze zahraničí, činí tak spíše prostřednictvím velkých a ověřených hráčů na trhu, kteří zahraniční ojetiny dovážejí sami a k nákupu zahraničních ojetin využívají své vlastní zaměstnance v daných zemích.

Počet prodaných ojetých aut v ČR meziročně vzrostl o 10 %, zatímco dovoz ojetin rostl tempem pouze 3,8 %. Vidíme, že Češi začínají vnímat koupi ojetiny z ciziny jako více rizikovou. Preferují vozy s českým původem, kde lze daleko lépe dohledat veškerou servisní historii. Již dávno neplatí, že auta z Německa jsou kvalitnější a bez hrozby stočeného tachometru,“ říká Jiří Grund, předseda Asociace obchodu s ojetými automobily (AOOA).

Nákup vozu ze zahraniční nemusí být nutně špatnou volbou. Jen je třeba počítat s riziky, jako je hůře ověřitelná historie vozu a například riziko přetočení tachometru. Nákup nekvalitního vozu se stočeným tachometrem, případně ojetiny „složené z několika aut“ s sebou nese, kromě ztráty hodnoty, i výrazná rizika z pohledu dopravní bezpečnosti. U aut, která byla po vážných nehodách neodborně opravena, se citelně zhoršují jejich bezpečnostní parametry, a jejich provozování tak ohrožuje nejen majitele, ale i ostatní účastníky provozu.  Berme proto jen auto se známou minulostí. Nekvalitně opravená karoserie po větší havárii může znamenat pro cestující při další nehodě zvýšené riziko vážného zranění či smrti. To ostatně potvrzují i exaktní laboratorní zkoušky renomovaných zkušeben i výrobců automobilů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ještě v loňském roce, kdy byla koruna oslabena, se často hovořilo o tom, že v případě jejího posílení dojde ke značnému nárůstu dovozu ojetých aut ze zahraničí. Momentálně je ekonomika ve špičkové kondici, ale očekávaný nárůst dovozů se doposud nepotvrdil. Od roku 2015 každým rokem růst dovozu ojetin ze zahraničí klesá. Dobrá ekonomická situace a koupěschopnost obyvatelstva jsou jedním z důvodů, proč lidé dávají přednost nákupu zánovních vozů s českým původem před rizikovým nákupem za hranicemi.

REKLAMA

Snížení zájmu o individuální nákup automobilů ze zahraničí nás nepřekvapuje. Za poslední roky došlo k osvětě v oblasti problematiky stáčení tachometrů a dalších rizik, proto jsou Češi již v těchto ohledech opatrnější,“ doplňuje Grund.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

P. Budinský: Bude ČNB bránit dalšímu oslabování koruny?

Pro omezení volatility koruny by bylo žádoucí, aby bankovní rada snižovala úrokové sazby častěji a až na výjimky maximálně o 0,25 procentního bodu. To lze docílit zvýšením počtu  měnově politických jednání z osmi třeba na dvanáct, nebo ještě lépe na omezenou dobu vyhlásit každé zasedání bankovní rady jako měnově […]

Text: Petr Budinský

Foto: Shutterstock

29. 02. 2024

Měnová politika: Tanec s úročením, inflací i měnovým kurzem

Ještě na podzim z centrální banky zaznívalo, že vyšší úrokové sazby s námi zůstanou na poněkud delší dobu. Máme si prostě zvykat, peníze mají mít opět svou cenu. Nejnovější dění ukazuje, že když budou strůjci měnové politiky snižovat úrokové sazby razantněji, riskují oslabení koruny.

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

22. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *