Středa 18. září. Svátek má Kryštof.

Pokud svému kolegovi nechcete umožnit práci z domu, nevěříte mu a neměli jste si ho vybírat, říká Jiří Havel, HR manager společnosti Arval CZ

Investice 15.03.2019 | 14:37 0 Komentářů

Přední poskytovatel operativního leasingu, společnost Arval CZ, trvale organicky roste a navyšuje tak i počet pracovních míst. „Kdo chce a něco pro to dělá, kvalitní posily do týmu sežene,“ je přesvědčen Jiří Havel, HR manager firmy Arval CZ.

Kolik zaměstnanců má aktuálně Arval v České republice?

Spolu s růstem našeho fleetu každoročně otevíráme nové pozice. Více než 20 tisíc aut na silnicích a stovky klientů vyžadují dokonalou podporu napříč všemi týmy. V roce 2017 jsme se dostali přes magickou stovku kolegů a kolegyň a pro rok 2019 plánujeme překročit počet 120. Daří se nám postupně nenásilně, ale záměrně vyrovnávat poměr žen a mužů, což vzhledem k předmětu našeho podnikání není úplně jednoduché. Aktuálně se ale pohybujeme zhruba v poměru 55 % a 45 % muži versus ženy.

Jaký je věkových průměr vašich pracovníků?

Věk pro nás nehraje roli. Jsme především duchem mladá firma. Náš věkový průměr se pohybuje okolo 35 let. Díky tomu, že se v posledních letech stále více orientujeme na nábor absolventů a nových členů s kratší pracovní praxí se náš věk trvale snižuje. Uvidíme, kde se zastavíme. Celkově se pohybujeme v rozpětí od 60+ po ani ne dvacetileté benjamínky. Firemní spolupráci to jen prospívá.

Situace na trhu práce poznamenala většinu firem v České republice. Potýkáte se s vysokou fluktuací zaměstnanců?

Dopad nízké, v Praze téměř nulové, nezaměstnanosti je samozřejmě cítit jak v rámci náboru, tak udržení stávajícího týmu. Kdo něco umí, pracuje. Navíc doba, kdy bylo zvykem být v jedné firmě od narození do penze, je také pryč. Výdrž okolo pěti let je dnes spíše výjimkou.  Přesto v Arvalu stále máme řadu kolegů a kolegyň od založení firmy jako nositele know how. Kolem nich stavíme a obnovujeme nový tým.

Jak problém nízké nezaměstnanosti řešíte?

Snažíme se a troufám si říci, že opravdu jsme konkurenceschopní v oblasti odměňování, rozvoje kariéry a celkového prostředí. V posledních měsících se snažíme především budovat Arval Brand externím směrem. V současné době například i za pomoci prestižního ocenění našich kanceláří Zdravá kancelář 2018 (jedna z kategorií soutěže Zasedačka roku, kterou každoročně vyhlašuje společnost CBRE, pozn. red.). Dle ohlasů se o Arvalu začíná vědět i na pracovním trhu, nejen na tom businessovém. Zkoušíme nové náborové kanály typu kariérní showroomy – čerstvě např. Proudly.  Poměrně dobře fungují sociální média, především LinkedIn. Snažíme se sledovat trendy. Osobně se domnívám, že kdo chce a něco pro to dělá, kvalitní posily do týmu sežene.

Na které pozice je nejtěžší najít kvalifikované síly?

Možná překvapivě je největší problém obsadit nejjednodušší pozice typu call centra, akvizic, juniorních obchodníků. Naopak u seniorních a manažerských rolí a tradičních lákadel typu marketing, HR či projekty problémy nevidím.

 

Lidé pracující na specializovaných místech stále častěji poptávají možnost rozvoje a kariérního růstu. Už jste zmínil, že takový program v Arvalu funguje…

Ano. Je to jedna z věcí, na které si hodně zakládáme. Každý rok interně posouváme více než 10 % našeho týmu, ať již vertikálně či horizontálně. Finanční prostředky vložené do tréninku a vzdělání zaberou poměrně výraznou část rozpočtu, ale považuji to za investici do budoucnosti. Pod názvem Našlapaný Arvalák jsme úspěšně zahájili talentový program a řada absolventů již sedí na nové pozici. Snažíme se rozvíjet nejen dovednosti potřebné pro samotnou práci, ale podporovat i povědomí o oblastech, které se hodí mimo pracovní život. Jde třeba o sociální média, etiketu nebo zdravou výživu. V březnu nás například čeká tří týdenní akce s názvem Láska k MS Office – přes 20 tréninků na různé programy, s účastí více než 100 členů týmu. Jinak do budoucna očekávám vyšší možnosti přesunů nejen mezi entitami BNP Paribas v České republice (Arval je dceřinou společností bankovní skupiny BNP Paribas, pozn. red.), ale i směrem do zahraničí, což zatím fungovalo zejména na úrovni managementu. A protože Arval operuje v řadě zajímavých světových destinací, bude to velké lákadlo. Například latinská Amerika se podnikatelsky rozvíjí velmi intenzivně.

Začali jste zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Jaký počet jich u Vás pracuje, na kterých místech? Jak se Vám tato praxe osvědčila?

Z nutnosti se stala radost. Zpočátku opatrná spolupráce se společností se stylovým názvem Handicap výrobní družstvo invalidů se osvědčila více než excelentně. Kolegové jsou platnými členy týmu. Je na nich vidět, že si práce váží a hodláme ve spolupráci intenzivně pokračovat. V zásadě nám vytrhli trn z paty a dnes u nás spokojeně spolupracuje přes deset kolegů v různých odděleních. Především v činnostech souvisejících se správou dokumentů, fakturací a zadáváním dat. I ze strany handicapovaných kolegů je pozitivní zpětná vazba. Jejich začlenění do nového týmu a pracovního prostředí jim výrazně pomáhá překonat často obtížné situace v jejich životních příbězích.

V současné době jsou velmi oblíbené flexibilní úvazky. Nabízíte je zaměstnancům? Pokud ano, jaká část pracovníků je takto zaměstnána?

Zhruba před dvěma lety byl poměr plných a krátkých úvazků 98 % ke 2 %. Obuli jsme se do toho na plný plyn a nyní jsme na 10 %. Existuje silná podpora manažerského týmu, a nejen vracející se maminky tuto možnost vítají. Vzhledem k jejich rostoucímu počtu to vítáme také. Doplníme-li o flexibilní pracovní dobu a možnost práce z domova na všech pozicích, kde to náplň práce umožňuje, myslím že v tomto směru jsme příkladnou firmou. Je to jen o vůli a postoji manažerů. Osobně zastávám teorii, pokud svému kolegovi nechcete umožnit home office, tak mu nevěříte a neměl jste si ho vybírat.

Zejména odbory volají po zkrácení pracovního týdne. Některé firmy již zavedly volné pátky. Jaký je Váš názor na tuto problematiku?

Naštěstí se u nás lidé mají tak dobře, že odbory nepotřebujeme. Snažíme se chovat férově, názory a podněty kolegů bereme vážně, i když to samozřejmě někdy bolí. Tak daleko, abychom zavedli čtyř denní pracovní týden ještě nejsme. Naše podnikání je založeno na profitabilitě a maximální dostupnosti klientům. Ovšem vzhledem k faktu, že spadáme pod francouzskou mateřskou společnost a ve Francii je to s pracovním nasazením a počtem hodin lehce odlišné, do budoucna tu třeba prostor bude.

Arval, jak již bylo řečeno, je čerstvě držitelem titulu Zdravá kancelář 2018. Kromě příjemného pracovního prostředí, nabízíte zaměstnancům příspěvky na sportovní aktivity nebo dovolené?

Nechci, aby to vyznělo jako klišé, ale Arval charakterizuje především přátelská neformální atmosféra. Dále také vztah k aktivnímu zdravému životu, což odpovídá i výše uvedenému průměrnému věku. K vítězství v prestižní kategorii, snad té nejlepší, ve které jsme mohli být nominováni, přispělo nejen umístění, design a další fyzické prvky našich úžasných prostor, ale i řada doprovodných aktivit, které silně podporujeme. Patří sem pravidelné týdenní cvičení přímo v kancelářích, ranní office jóga pod dohledem naší zkušené kolegyně, společné běhání, třikrát týdně dovážka ovoce a zeleniny přímo pod nos, cíleně zdravý catering a detaily typu karet multisport a spolupráce s fitness centry. Pracujeme formou poptávka – nabídka a snažíme se přinášet nové věci a podněty. Nedávno jsme zdárně ukončili více než půlroční projekt Firma na talíři. Šlo o velmi intenzivní balíček aktivit cílený na osvětu zdravého životního stylu.

Co se týká vnitřních procesů, trendem v personalistice by měla být digitalizace, a tedy úbytek administrativy. Připravujete změny v tomto ohledu?

To nejhorší na konec. Upřímně to je oblast, která nás nejen v souvislosti s GDPR dost trápí. Díky poměrně rychlému růstu jsme v této oblasti nedokázali reagovat na trh a cítím to jako velký handicap. Cíl je jasný – být stejně inovativní jako jsme ke klientům i uvnitř v rámci našich procesů. Informační systém, práce s daty, elektronizace, minimalizace administrativy na nezbytné minimum. Nastavili jsme si společnou tří letou firemní strategii s názvem Vize 21 a v oblasti HR je digitalizace jedna z hlavních aktivit již na letošní rok. Konec Excelu v Arvalu to sice ještě úplně nebude, ale máme jasné plány a jsme na cestě.

Tisková zpráva společnosti ARVAL CZ

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.