14. 03. 2018
Pojišťovny, které zvládnou transformaci svých obchodních a provozních modelů, by mohly získat až 375 mld USD, říká nová analýza Accenture
Nová zpráva s názvem “Insurance as a Living Business,” (Pojišťovnictví jako životaschopné podnikání), konstatuje, že pojišťovnictví čekají zlomové změny. Šanci uspět mají ty společnosti, které zavádějí inovace a přizpůsobují se měnícím se potřebám zákazníků.
Ve zprávě se odhaduje, že tyto společnosti by mohly dohromady získat příjmy ve výši 177 mld. USD z pěti hlavních oblastí: nově vznikající rizika, jako je kybernetická bezpečnost a autonomní vozidla; lepší prosazení na trzích, na nichž bylo doposud obtížné dosahovat zisku; služby s přidanou hodnotou, které zákazníkům pomáhají snižovat rizika, jako např. domácí zařízení připojená k síti schopná detekovat poruchy ještě než dojde ke škodě; rozšíření obchodních partnerství za účelem vytvoření nabídek pro zákazníky, které jsou přizpůsobené na míru, a to jak v oblasti pojišťovnictví, tak mimo ni; a monetizace aktiv, jako jsou data, platformy a algoritmy.
Dalších 198 mld. USD nových příjmů představuje potenciální posun tržního podílu v těchto pěti hlavních oblastech ve prospěch organizací, které se plně zapojí do transformace, na úkor konkurentů, kteří zareagují v menší míře.
Podle zprávy bude pro inovace a přizpůsobení měnícím se potřebám zákazníků nutné, aby pojišťovny vytvořily flexibilní fond talentovaných pracovníků, efektivně využívali stávající infrastrukturu, využívali údaje a analytické nástroje za účelem účinnějšího osobního přizpůsobení svých služeb, a vytvořili energický tým vedení a organizační kulturu, které budou otevřené novým myšlenkám a přístupům.
„Odvětví pojišťovnictví se nachází na prahu vstupu do nového podnikatelského prostředí,“ řekl Michael Costonis, Global Insurance Practice Leader společnosti Accenture. „K tomu, aby společnost předběhla ostatní a využila nových příležitostí k realizaci příjmů, je nutný posun podnikatelského myšlení. Od fokusu na produkt k zaměření na zákazníka, od rigidních provozních modelů k pružnějším a svižnějším provozním modelům, které rychle reagují na preference zákazníků. A od individuálního vstupu na trh k uzavírání partnerství s těmi největšími společnostmi v oblasti pojišťovacích technologií a technologií obecně, které jim mohou pomoci oslovit nové segmenty zákazníků a posílit jejich značku.“
Zdroj : studie Accenture Insurance as a Living Business
REKLAMA
Zpráva pojistitelům doporučuje několik kroků, které mohou podniknout, aby zvýšili své šance. Patří sem vytvoření celopodnikové digitální strategie, která plně využívá nové modely a nové technologie včetně umělé inteligence, technologie blockchain, chytrých smluv a internetu věcí tak, aby bylo možné nabízet personalizované a rychlé služby. A také využití bohaté báze údajů o zákaznících, které již mají k dispozici, k přizpůsobení své nabídky.
Zpráva dále identifikuje pět oblastí růstu příjmů, kde by pojišťovny mohly v různých druzích služeb od pojištění majetku, úrazového, životního až po komerční pojištění buď zavést nové produkty či služby, nebo zvýšit rozsah těch, které již prodávají.
- Zacílení na těžko dosažitelné segmenty trhu novými účinnějšími způsoby. S tím, jak se rozrůstají nové přístupové kanály (online, mobilní komunikace) a technologie (analytické nástroje, geo-lokace), mohou pojišťovny těžit z hůře dosažitelných segmentů, jako je mikropojištění nebo okamžité vystavení životního pojištění, aby mohli nákladově efektivně zvýšit svůj tržní podíl. Mohli by tak realizovat nové příjmy ve výši 144 mld. USD.
- Vytvoření příležitostí z nových rizik. Pojišťovny by měly vytvářet nové nabídky, které řeší nově vznikající rizika, jako je např. kybernetické pojištění a nová komerční rizika způsobená zrodem autonomních vozidel. To by jim mohlo vynést další příjmy ve výši 111 mld. USD.
- Netradiční úloha zprostředkovatele a ekosystémy. Obchodní vztahy se start-upy v odvětví pojišťovacích technologií a organizacemi mimo odvětví pojišťovnictví může firmám umožnit, aby novým způsobem oslovily svoje zákazníky a objevily nové zdroje hodnoty pro zákazníka. Sem patří zapojení do stávajících ekosystémů společností provozujících online platformy, jako je Google, Amazon, Facebook a Apple, kde je možné se propojit se spotřebiteli, kteří již tyto platformy využívají, včetně virtuálních asistentů. Tento přístup by mohl vést k realizaci nových příjmů ve výši 80 mld. USD. Podle zprávy budou z těchto netradičních vztahů pocházet tři čtvrtiny (76 %) nových příjmů v oblasti pojištění majetku a úrazového pojištění.
- Monetizace datových platforem a modelů. Společnosti mohou nabídnout svá aktiva, jako jsou data, informace o zákaznících, platformy a modely jako služby, algoritmy modelující rizika atd. svým partnerům v ekosystému, pro které by mohly být přínosem. To by jim mohlo přinést nové příjmy ve výši 28 mld. USD.
- Služby s přidanou hodnotou. Pojistitelé by se měli zaměřit na personalizované služby, které pomáhají omezit rizika zákazníků, jako je například používání nositelné elektroniky, která pomůže stárnoucím členům rodiny zůstat déle v domácím prostředí, a prodej a správa online domácích zařízení. To by mohlo přinést nové příjmy ve výši 12 mld. USD.
„Udržení stávající situace je nemožné,“ řekl Costonis. „Zisky a příjmy pojišťoven jsou pod tlakem s tím, jak se šíří start-upy v oblasti pojišťovacích technologií a jak se do odvětví stahují technologické společnosti se silně personalizovanými vztahy k zákazníkům. Inovace musí být prioritou celého segmentu, a to nad rámec poskytovatelů agregovaných nabídek pojištění i online distributorů. Pojišťovny, které provedou ty správné změny v obchodní oblasti, budou rozumět svým zákazníkům a budou reagovat rychle a sebevědomě relevantními inovativními nabídkami, budou mít velkou šanci zvýšit svůj tržní podíl a využít nově vznikající příležitosti.“
Tisková zpráva Accenture