Z výzkumu „World Property and Casualty Insurance Report 2022“ vyplývá, že pouze 8 % pojišťoven patří k zastáncům udržitelnosti; 73 % pojištěných řadí změnu klimatu mezi své hlavní obavy.
Zpráva společností Capgemini a Efma o světovém majetkovém a úrazovém pojištění ukazuje, že změny klimatu negativně ovlivňují pojišťovnictví. Ze zprávy vyplývá, že pojišťovny, které změní své obchodní modely s ohledem na změny vyvolávané klimatickými jevy, budou lépe získávat důvěru zákazníků a zároveň zvýší svůj význam a ziskovost. Úvodní zpráva nazvaná „Walking the Talk: How insurers can lead climate change resiliency“ se zabývá dopadem jednoho z nejpalčivějších problémů moderní doby na pojišťovnictví.
Stále větší počet klimatických událostí negativně dopadá na pojišťovnictví, přičemž od pojišťoven se očekává, že budou nejen chránit, ale i předcházet budoucím škodám.
Zpráva uvádí, že:
V celosvětovém měřítku se hospodářské ztráty způsobené změnou klimatu za poslední tři desetiletí zvýšily o 250 %.
73 % pojistníků řadí změnu klimatu mezi své hlavní obavy.
Pojišťovny reflektují obavy svých zákazníků – přibližně 40 % z nich řadí změnu klimatu mezi své hlavní priority, přičemž na předních místech v souvislosti s klimatem stojí pojistitelnost a ziskovost.
Přírodní katastrofy vedly za posledních 30 let k 3,6násobnému nárůstu pojištěných škod a 2násobnému nárůstu nepojištěných škod. Ze zprávy vyplývá, že pro pojišťovny tento na první pohled znepokojivý vývoj představuje příležitost a prostor pro změny, aby mohly sloužit zákazníkům v dynamickém prostředí.
Pojišťovny budoucnosti začlení do svých obchodních modelů strategie zmírňování klimatických rizik
K vytvoření odolných obchodních modelů zaměřených na zákazníky jsou nutné zásadní změny. Studie zjistila, že více než 80 % individuálních a malých komerčních klientů pojišťovnictví si uvědomuje klimatické vlivy a v posledních 12 měsících přijalo alespoň jedno klíčové udržitelné opatření. V boji proti škodlivým dopadům změny klimatu je však třeba udělat více, protože pouze 8 % dotázaných pojišťoven patří mezi „Resilience Champions” v překladu „Mistry odolnosti“ (zpráva je popisuje jako ty, kteří mají silné řízení, pokročilé schopnosti analýzy dat, zaměřují se na prevenci rizik a podporují odolnost prostřednictvím svých upisovacích a investičních strategií).
Potřeba vyvážit prevenci rizik s jejich řízením
Pojišťovny, které chtějí odolat klimatickým změnám, musejí přehodnotit své vlastní obchodní modely a vyvážit prevenci rizik s jejich řízením. Závěry zprávy naznačují, že „rámec odolnosti vůči změně klimatu“ je klíčem k vybudování potřebných schopností v měnícím se rizikovém prostředí. Pojišťovny by měli přehodnotit stávající modely hodnocení rizik, zavést prevenci rizik ve velkém a prosazovat udržitelné investiční a upisovací strategie, přesahující vyloučení a odprodej, aby vytvořily odolný ekosystém.
Zpráva zdůrazňuje, jak vypadají pojišťovny, které se považují za „Mistry odolnosti“:
82 % má vedoucího pracovníka pro udržitelnost nebo jeho ekvivalent.
Téměř 77 % z nich má ve svých produktech a službách zakomponovány údaje o klimatických rizicích.
Téměř 60 % je v pokročilé fázi zavádění cenových modelů založených na strojovém učení.
Přibližně 53 % využívá nové zdroje dat, včetně satelitních dat, vzdálených senzorů, meteorologických stanic, geodat, dat ze sociálních médií, modelů ESG a vodních hladin, aby poskytlo přesné, detailní informace o rizicích v reálném ča
„Dopad klimatických změn nutí pojišťovny, aby posílily a hrály větší roli při zmírňování rizik. Ty, které se prioritně zaměří na udržitelnost, budou činit chytrá dlouhodobá obchodní rozhodnutí, která pozitivně ovlivní jejich budoucí význam a růst. Klíčové je sladit inovativní převody rizik s jejich prevencí a přidělit odpovědnost v rámci výkonného týmu, aby byly jasné priority,“ řekl Ondřej Valvoda, ředitel Capgemini Česká republika.
Odolnost vůči klimatickým změnám – nedílná součást strategie o udržitelnosti firem
V závěru zprávy jsou uvedena tři klíčová opatření, která by měla podpořit cestu pojišťoven k odolnosti vůči změně klimatu a zároveň zvýšit jejich význam a ziskovost:
Pojišťovny musí začlenit odolnost vůči změně klimatu do své podnikové strategie o udržitelnosti s jasnými opatřeními přidělenými vedoucím pracovníkům, aby zajistily odpovědnost a zodpovědnost.
Pojišťovny musí přepracovat svůj přístup k inovacím tak, aby překlenuly propast mezi dlouhodobými cíli a krátkodobým plánováním a začlení odolnost do svých firemních hodnot.
Pojišťovny musí přepracovat svou technologickou strategii tak, aby jejím jádrem byly produktové inovace, zákaznická zkušenost a firemní odpovědnost. Toho lze dosáhnout integrací technologií, jako jsou internet věcí, cloud, umělá inteligence, ML a kvantové výpočty.
„Většina pojišťoven sice uznává dopady změny klimatu, ale je třeba udělat více, pokud jde o prokazatelné kroky k rozvoji strategií odolnosti. Vzhledem k tomu, že zákazníci věnují stále větší pozornost dopadu klimatických změn na své životy, musí pojistitelé zdůraznit svůj vlastní závazek tím, že budou rozvíjet své nabídky, aby uznaly zásadní roli, kterou udržitelnost v našem odvětví hraje, a zároveň si udrželi konkurenceschopnost na neustále se měnícím trhu,“ dodává Ondřej Valvoda.
Metodika zprávy
Zpráva World Property and Casualty Insurance Report 2022 čerpá ze dvou primárních zdrojů – z průzkumu Global Insurance Voice of the Customer Survey 2022 a z rozhovorů s vedoucími pracovníky pojišťoven Global Insurance Executive Interviews 2022. Tyto primární průzkumy společně pokrývají poznatky z 29 trhů: Austrálie, Rakouska, Belgie, Brazílie, Kanady, Číny, Kolumbie, Dánska, Egypta, Francie, Německa, Hongkongu, Indie, Itálie, Japonska, Lucemburska, Mexika, Nizozemska, Norska, Portugalska, Saúdské Arábie, Singapuru, Jižní Afriky, Španělska, Švédska, Švýcarska, Spojených arabských emirátů, Velké Británie a Spojených států.
Skutečnou hrozbou pro pojišťovny nejsou klimatické změny ani technologické firmy, které by si rády ukrojily díl trhu, ale to, jak rychle se dokáží pojišťovny přizpůsobit změnám a nepodcenit žádný aspekt, který na ně může dopadnout. V rozhovoru to uvedl prezident České asociace pojišťoven Martin Diviš.
V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]
Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]
Text: Redakce
Foto: Shutterstock
26. 03. 2024
Diskuze k článku
Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.