CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

03. 12. 2020

0 komentářů

Subjekty:

Podniky očekávají dvourychlostní zotavení z pandemie covid-19

 

Zatímco celý svět netrpělivě čeká na vakcíny proti koronaviru, nová studie banky HSBC popisuje dvourychlostní zotavení ekonomiky, které může trvat i několik let vzhledem k tomu, že pandemie nově definuje obchodní úspěchy.

Loading



 

Každoroční průzkum Navigator společnosti HSBC, sestavený z názorů více než 10 000 společností ve 39 zemích a teritoriích, zjistil, že 8 % společností je ziskovějších než před vypuknutím epidemie covid-19 a 45 % očekává návrat k ziskovosti před covidem-19 do konce roku 2021. Na druhou stranu si 28 % podniků myslí, že tohoto stavu dosáhnou ke konci roku 2022, a dalších 11 % hledí až k roku 2023. 6 % dotázaných vidí návrat k předkrizové ziskovosti v roce 2024 nebo později.

I přesto, že počet společností očekávajících růst tržeb v příštím roce (64 %) poklesl o 15 procentních bodů ve srovnání s minulým rokem, a podíl těch s nulovým růstem se zdvojnásobil, čtyři z deseti (42 %) podniků očekávají v roce 2021 růst tržeb o více než 5 %. Charakteristickým rysem těchto firem s „vysokým růstem“ je, že téměř všechny (89 %) navyšují své investice. Naproti tomu čtvrtina (24 %) podniků očekávající nižší tržby plánuje škrty a dva z pěti (42 %) plánují méně investovat do svého podnikání.

Průzkum vyzdvihuje digitalizaci jako klíčovou během pandemie, což dokládá i fakt, že firmy s „vysokým růstem“ realizují většinu prodejů online. Třetina (32 %) těchto firem očekává, že vyšší efektivita díky technologiím bude zásadní ve snaze postavit se opět na vlastní nohy. To je mnohem více než u podniků s nižším nebo žádným růstem. Není pak divu, že 88 % dotazovaných firem plánuje v příštím roce investovat do digitálních nástrojů a platforem, navíc třetina společností již inovovala své produkty a služby.

Mezi hlavní priority firem s vysokým růstem patří také podpora zaměstnanců. Až 90 % dotázaných společností plánuje zvýšit kvalifikaci zaměstnanců a investovat do jejich blahobytu.

REKLAMA

Průzkum ukazuje i rostoucí význam odpovědnosti vůči životnímu prostředí. Převážná většina firem (86 %), si myslí, že snaha zlepšit výsledky na poli udržitelnosti pomůže zvýšit prodeje. Tři ze čtyř firem si stanovily cíle v oblasti životního prostředí, sociální oblasti a řízení společností se zaměřením na environmentální a sociální část (nárůst o 10 a 12 procentních bodů od roku 2019).

„Celkový sentiment se mezi firmami ve světě po vypuknutí nákazy zhoršil, nicméně některé závěry průzkumu jsou pro oživení po pandemii povzbuzující. Firmy s vysokým růstem si osvojují nové technologie, soustředí se na kvalitu života zaměstnanců a uvědomují si, že budoucí úspěch silně závisí na závazku k udržitelnosti. To je i případ firem v České republice. V diskusích s našimi klienty vidíme, že společnosti plánující pro budoucnost se zajímají o investice do všech těchto tří oblastí s cílem nejen uspíšit zotavení, ale zároveň se vymezit vůči konkurenci,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC v České republice.

Podle průzkumu HSBC Navigator mají nejoptimističtější očekávání růstu tržeb firmy z oblasti reklamy, PR a farmacie, následované společnostmi v odvětvích energetiky, chemického průmyslu a technologických služeb. Optimismem příliš neoplývají společnosti v automobilovém průmyslu, telekomunikacích, cestovním ruchu a vzdělávání.

Zhruba polovina podniků očekává, že přeshraniční obchod bude náročnější než před pandemií, i přesto se jejich odhodlání usilovat o mezinárodní příležitosti nezmenšuje. Tři čtvrtiny podniků mají vůči svému mezinárodnímu obchodu v následujících dvou letech pozitivní přístup. Dvě z pěti firem (37 %) věří, že rozšíření obzorů a nové zdroje pohledů pomohou zahraničnímu obchodu. Některé se domnívají, že mezinárodní obchod má skrze lokální ekonomiku pozitivní dopad na sociální sféru (30 %) a čtvrtina věří, že zahraniční obchod rozvíjí místní infrastrukturu.

Firmy spíše mění své dodavatelské řetězce, než aby vracely výrobu a zpracování do svých domovských zemí, a to raději pomocí diverzifikace (28 %), než snížením počtu dodavatelů (20 %). Nicméně dodavatelské řetězce mají stále více působit na regionální úrovni – dvě pětiny firem uvedly, že se zaměřují na dodavatele v jejich regionu. Pokud jde o asijsko-pacifické firmy, pevninská Čína letos předstihla USA jakožto jejich hlavní zahraniční trh.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

lex voucher

Ochrana pro cestovky končí. Za nevybrané vouchery musí vrátit peníze

Foto: Shutterstock Pouze do konce srpna budou cestovní kanceláře pod ochranou podle kontroverzního zákona nazývaného Lex Voucher, který byl loni přijat ke zmírnění dopadů koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Posledním srpnovým dnem končí ochranná doba a nevyužije-li zákazník možnosti náhradního zájezdu do 31. srpna, cestovka musí vrátit […]

Text: Veronika Hejná

16. 08. 2021

Jak digitalizace mění svět investování?

Jak digitalizace mění svět investování?

Konzervativní přístup Čechů k investování se promítá nejen do jimi preferovaných investičních nástrojů, ale také co se výběru investičního partnera týče. Mezi nejoblíbenější investiční nástroje Čechů patří spořicí účty nebo stavební spoření. Z toho se dá také odvodit, jakým institucím jsou Češi ochotni svěřit své úspory. Jak potvrdil […]

Text: redakce

28. 01. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *