13. 04. 2016
Subjekty:
PODNIKATELE Z GENERACE „MILENIÁLŮ ” ZAJÍMÁ VÍCE SMYSL NEŽ ZISK, A JSOU ÚSPĚŠNÍ
Generace mileniálů je úspěšnější než generace předchozí
Dle výsledků studie mileniálové globálně spravují podniky s obratem o 141 % vyšším než starší businessmani. Téměř polovinu (47 %) z nich zastupují ženy, čímž se znatelně liší od skupiny nad 55 let, ve které působí pouze 27 % podnikatelek. V průměru přední mileniální podnikatelé zaměstnávají více než dvojnásobný počet osob než jejich konkurence ze skupiny nad 35 let (123 vs. 58). Mladí podnikatelé dále v průměru vlastní aktivní podíly v pěti podnicích, jejich starší protějšky pak pouze ve třech podnicích.
Výsledky průzkumu HSBC Bank dále dokládají, že hnacím motorem mileniálů je touha pozitivně ovlivňovat své okolí na makro i mikro úrovni. 69 % z nich tvrdí, že za rozhodnutím o vstupu do podnikání stála možnost působit na ekonomiku, přičemž záměrem 59 % bylo pozitivně působit na svou komunitu.
Podnikatelská sféra České republiky prochází zásadními změnami
Za posledních dvacet let došlo v České republice v oblasti podnikání ke dvěma zásadním změnám. Na jednu stranu počet podnikatelů ve skupině od 15 do 39 let stabilně roste, s 80 tisíci podnikateli ve věku do 29 let a téměř 150 tisíci v kategorii od 35 do 39 let. (ČSÚ, 2015).
REKLAMA
Druhou podstatnou změnou je celková demografická proměna businessu v České republice ve srovnání s Evropskou unií. Zatímco se v období 2010 až 2014 snížil počet sebezaměstnaných v EU (ve věku 15–64 let) o téměř půl milionu, v naší republice se jejich počet zvýšil. V současné době 17 % osob z celkového počtu zaměstnaných jsou podnikatelé, přičemž počet mileniálů se v této skupině blíží ke 200 tisícům. Tímto podílem se Česká republika řadí mezi vedoucí země Evropy (ČSÚ, 2016).
„Generace mileniálních podnikatelů znamená revoluci v charakteru podnikání jako takovém. Začínají podnikat dříve než předchozí generace a bývají zainteresovaní ve větším množství podniků. Tito mladí businessmani budují větší firmy a vytváří více pracovních míst. Jsou motivováni stejnou měrou k vytváření pozitivních dopadů na svět kolem nás jako k zvyšování svých zisků a mají pozitivní vliv na své nejbližší okolí. Sledujeme také, jak se mění charakter různorodosti v businessu; vůbec poprvé jsme svědky blížící se rovnosti pohlaví, která přichází s další generací mladých podnikatelů,“ uvedl Michael Hordley, generální ředitel HSBC Bank plc s pobočkou v Praze.
Filantropie a kulturní dědictví
Touha mileniálů pozitivně působit na své okolí je mimo jiné demonstrována i jejich podporou různorodých stěžejních aktivit ve světě kolem. Výzkum HSBC Bank ukázal, že velká většina (79 %) mileniálních podnikatelů se aktivně zapojuje do filantropických činností, čemuž není obdob u jiných skupin. Zajímavostí také je, že dvě třetiny (67 %) mladých podnikatelů pochází z podnikatelských rodin, což ukazuje, jak důležitou roli takové zázemí může hrát v kariérním rozvoji mladých lidí.