V nedávné minulosti byl přitom operativní leasing spojován takřka výhradně s firemní klientelou. Ještě v roce 2011 činil podíl počtu smluv uzavřených členy ČLFA na operativní leasing v rámci financování nových aut soukromých osob 9 %, loni už to ale bylo 27 %. V roce 2014 uzavřely členské firmy asociace s privátními klienty na operativní leasing nových vozů, případně na jejich krátkodobý pronájem, 7020 smluv, zatímco v roce 2011 to bylo pouhých 2342 kontraktů.
Mezi soukromými zákazníky je stále nejpopulárnějším nástrojem na financování nového vozu spotřebitelský úvěr, jeho podíl ale postupně klesá: z 89 % v roce 2011 na loňských 65 % (měřeno počtem nově uzavřených kontraktů).
Operativní leasing automobilu je založen na jeho pronájmu, po jehož skončení zákazník vrací vůz leasingové společnosti. Ve splátkách si přitom hradí i doprovodné služby spojené s provozem vozu.
„Loňské výsledky potvrdily, že čeští zákazníci v poslední době výrazně přehodnotili své preference při pořizování automobilu pro soukromé účely. Jestliže dříve u nás jasně převládala snaha dobrat se pomocí externího financování k vlastnímu vozu, dnes už pro stále větší počet lidí není status vlastnictví podstatný. Uvědomují si, že důležité hlavně je, jak komfortně a za jakých podmínek mohou vozidlo využívat. Operativní leasing jim v tom otevřel zcela nové možnosti. Česká společnost se v tomto ohledu, i pod vlivem silných reklamních kampaní leasingových firem či jednotlivých automobilek, posunula směrem k nejvyspělejším západním trhům, kde je operativní leasing využíván fyzickými osobami zcela běžně,“ říká člen představenstva ČLFA Jaromír Hájek.