Podíl operativního leasingu na financování aut
Pokud domácnosti sáhnou při pořízení nového osobního automobilu po externích finančních zdrojích, potom už ve více než čtvrtině případů zvolí operativní leasing, případně krátkodobý pronájem vozu. Vyplývá to z dat České leasingové a finanční asociace (ČLFA) za loňský rok. (Tisková zpráva: Česká leasingová a finanční asociace)
V nedávné minulosti byl přitom operativní leasing spojován takřka výhradně s firemní klientelou. Ještě v roce 2011 činil podíl počtu smluv uzavřených členy ČLFA na operativní leasing v rámci financování nových aut soukromých osob 9 %, loni už to ale bylo 27 %. V roce 2014 uzavřely členské firmy asociace s privátními klienty na operativní leasing nových vozů, případně na jejich krátkodobý pronájem, 7020 smluv, zatímco v roce 2011 to bylo pouhých 2342 kontraktů.
Mezi soukromými zákazníky je stále nejpopulárnějším nástrojem na financování nového vozu spotřebitelský úvěr, jeho podíl ale postupně klesá: z 89 % v roce 2011 na loňských 65 % (měřeno počtem nově uzavřených kontraktů).
Operativní leasing automobilu je založen na jeho pronájmu, po jehož skončení zákazník vrací vůz leasingové společnosti. Ve splátkách si přitom hradí i doprovodné služby spojené s provozem vozu.
„Loňské výsledky potvrdily, že čeští zákazníci v poslední době výrazně přehodnotili své preference při pořizování automobilu pro soukromé účely. Jestliže dříve u nás jasně převládala snaha dobrat se pomocí externího financování k vlastnímu vozu, dnes už pro stále větší počet lidí není status vlastnictví podstatný. Uvědomují si, že důležité hlavně je, jak komfortně a za jakých podmínek mohou vozidlo využívat. Operativní leasing jim v tom otevřel zcela nové možnosti. Česká společnost se v tomto ohledu, i pod vlivem silných reklamních kampaní leasingových firem či jednotlivých automobilek, posunula směrem k nejvyspělejším západním trhům, kde je operativní leasing využíván fyzickými osobami zcela běžně,“ říká člen představenstva ČLFA Jaromír Hájek.