CZK/€ 25.235 -0,36%

CZK/$ 23.713 -0,23%

CZK/£ 29.534 -0,43%

CZK/CHF 25.979 -0,25%

16. 10. 2017

0 komentářů

Pavel Jechort: Přepojištěnost?

 

Na havarijním pojištění vozidel a povinném ručení se v České republice ročně vybere bezmála čtyřicet miliard korun. Propočty ukazují, že by to mohlo být alespoň o pět miliard méně.

Loading



 

Podle centrálního registru vozidel je u nás registrováno celkem asi 7,7 mil. automobilů. Z nich má zhruba čtvrtina – tedy 1,9 mil. vozů – sjednáno havarijní pojištění. Na něm se ročně vybere okolo 17 miliard korun. Průměrné pojistné tedy v případě „havarijka“ činí 9 tisíc korun a to při průměrném stáří smluv 4 roky. Oproti tomu průměrné havarijní pojištění sjednané přes Suri činí 6,5 tisíce korun při průměrném stáří havarijního pojištění 1 rok.

Uvážíme-li, že automobil každý rok ztratí na své hodnotě minimálně 10 % ceny, pak platí, že sice první rok je havarijní pojištění naceněno na aktuální hodnotu vozu, avšak v dalších letech, kdy pojišťovny zpravidla ponechávají sjednanou cenu, už dochází k výraznému přeplácení a po zmíněných 4 letech je pojistka předražená o cca 30 %. Tento kvalifikovaný odhad pak podporuje i reálná zkušenost z ročního fungování služby Suri, kdy většina klientů ušetří v rámci aktualizace svého pojištění mezi 20-30 % z původní ceny.

Převedeno na absolutní hodnotu jen na havarijním pojištění Češi ročně zaplatí zbytečně až 30 % ze 17 miliard, při střízlivějším odhadu pak 25 %, tedy 4,25 miliardy Kč!

Zatím jsme se však bavili jen o havarijním pojištění. Vedle toho má však každé vozidlo ze zákona sjednáno povinné ručení. Na něm klienti pojišťovnám ročně zaplatí zhruba 21 miliard korun, a to při průměrné ceně pojistky 2,8 tis. Kč a průměrném stáří pojistné smlouvy 5 let. Na rozdíl od havarijního pojištění v případě povinného ručení pojišťovny často „podstřelují“ své ceny, aby se dostaly k většímu podílu na trhu a tak úspory nejsou tak markantní. Průměrná hodnota povinného ručení sjednaná přes Suri dosahuje 2,7 tis. Kč (opět s ohledem na každoroční automatickou aktualizaci činí průměrné stáří smlouvy 1 rok).

REKLAMA

Převedeno do celkových čísel to i tak znamená, že při průměrně úspoře ve výši cca 5 % by motoristé v součtu ušetřili na povinném ručení 1 miliardu korun. To je ovšem jenom jedna stránka věci. Druhou špatnou správou pro motoristy je, že se díky průměrnému stáří pojistky 5 let ve většině pojistek platných na trhu neobjevují dnes běžné asistence, či připojištění. Díky tomu průměrná pojistka povinného ručení v ČR kryje opravdu jen škodu třetích stran a v případě srážky se zvěří, či škody způsobené živlem zůstává poškozený bez nároku na náhradu. Přitom krytí na tato rizika moderní produkty povinného ručení dnes již běžně obsahují. Stejně tak zastaralé pojistky zpravidla poskytují nižší pojistné krytí, než jaké dnes může motorista při zachování výše plateb získat.

Pavel Jechort, Suri

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Co zavést povinné ručení na osobu a nikoli na dopravní prostředek?

Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 km/h. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 08. 2023

povinné ručení

Povinné ručení, aneb na co si dát pozor

Povinné ručení je druh pojištění, kde nepojišťujeme krytí vlastní škody. Je to zákonem dané, povinné pojištění. Tímto pojištěním kryjeme vlastní odpovědnost za napáchané škody na majetku a zdraví jiných osob, způsobené naší jízdou.

Text: redakce

17. 09. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *