27. 01. 2021
Osm předpovědí a trendů od společnosti SAS pro rok 2021
Digitalizace je a bude klíčem k řešení jakýchkoli ekonomických, zdravotních, ekologických nebo sociálních výzev. Kvůli krizi způsobené koronavirem musely prakticky všechny instituce a firmy napříč sektory rychle přijmout digitální nástroje, aby mohly úspěšně pokračovat ve své činnosti. V tomto procesu není návratu. V Evropě stanovila Evropská komise hlavní plán obnovy. Cílem EU nové generace je podpořit země v jejich úsilí o zotavení ekonomiky a vytvoření inkluzivnější a udržitelnější budoucnosti.
Program předpokládá vznik finančních fondů na podporu naléhavých investic ve dvou hlavních oblastech: přechod k zelené ekonomice a digitální transformaci. Vytvoření silného průmyslového ekosystému s umělou inteligencí, superpočítači a cloudy, investice do konektivity a 5G sítí, posílení kybernetické bezpečnosti a budování ekonomik založených na datech patří mezi nejvyšší priority EU, pokud se jedná o digitalizaci. Podle společnosti IDC zabývající se průzkumem trhu porostou digitální investice do roku 2023 ročně o 15,5 % (CAGR).
Kdo se po zcela nepředvídatelných loňských událostech odváží zveřejňovat prognózy na letošní rok? My ano. Vždyť rok 2020, jakkoli byl náročný, s sebou přinesl i určité příležitosti. Řada z nich se týká dat, analýzy a digitální transformace. Jaké trendy tedy můžeme v roce 2021 očekávat? S čím počítat a na co se připravit? Společnost SAS shromáždila renomované odborníky na EMEA s dotazem, co předpovídají pro rok 2021 a jak vidí rozvoj technologií v různých oblastech společnosti.
Osm předpovědí a trendů SAS pro rok 2021:
- Překonfigurování cloudu pro analytiku
„Objevila se technologie cloud computingu, která poskytla výpočetní výkon a možnosti škálování nezbytné
k velkému využití analytiky a umělé inteligence. To, co před několika lety vyžadovalo dlouhý proces zadávání veřejných zakázek a bylo často kvůli nákladům na infrastrukturu nedosažitelné, dnes lze udělat přihlášením k poskytovateli cloudu. Pronajmete si jeho vybavení a využijete nabízené podpůrné služby,“ uvádí Michal Gawlick, vedoucí cloudu a architektury EMEA, SAS.
REKLAMA
- Subjekty s rozhodovací pravomocí začínají důvěřovat umělé inteligenci
„Zviditelňování výsledků dosažených umělou inteligencí ze strany decision makers vede k nárůstu důvěry
v rozhodnutí, které tyto modely vytvářejí. Přidání lidského dohledu a vysvětlení modelů v každém kroku rozhodovacího procesu začne přinášet akceptaci umělé inteligence a automatizovaných rozhodnutí,“ předpovídá João Oliveira, manažer EMEA Business Solutions, SAS.
- Menší města dohánějí větší inteligentní města
„Firmy a organizace začaly podporovat práci na dálku. V mnoha zemích dochází k reverzní migraci z velkých měst do menších. To vedlo ke změně strategie společností poskytujících služby v oblasti širokopásmového připojení, dodávky potravin a dalších inteligentních služeb. Všechny zúčastněné strany v inteligentním městě nebo inteligentní společnosti musí spolupracovat na podpoře těchto reverzních migrací. Od místních a federálních vlád až po poskytovatele a aktivátory technologií mají všichni svoji roli,“ doplnil Dwijendra Dwivedi, EMEA AI a IOT Practice Lead, SAS.
- Rok očkování
„Pokud byl rok 2020 rokem covid-19, rok 2021 bude rokem vakcíny. Jaká vakcína budou nejlepší? Které budou distribuovány po celém světě? Budeme se spoléhat na více vakcín, abychom zlepšili distribuci a účinnost? Analytika nebude hrát roli jen při schvalování procesu vývoje vakcíny, ale bude také důležitá pro plánování, zavádění a sledování distribuce, vedlejších účinků a efektivity,“ domnívá se Mark Lambrecht, ředitel Global Health and Life Sciences, SAS.
- Spotřebitelé získají větší kontrolu vzdáleným ovládáním
„Digitální transformace je nyní otázkou přežití. Spotřebitelé mají kontrolu nad svými maloobchodními nákupy, bankovnictvím, komunikačními a komunálními službami, pojišťovnictvím a osobní zdravotní péčí. K dispozici jsou aplikace pro všechno a sociální recenze od podobně smýšlející komunity. Spotřebitelé očekávají nejlepší nabídky, jednoduchou platbu, doručení ve stejný den a vrácení zdarma, to vše doplněné jednoduchým používáním a skvělými službami. Očekává se, že podniky budou držet krok s obry digitálního průmyslu s efektivnějšími dodavatelskými řetězci, 24hodinovým online zákaznickým servisem a snadným plánováním. Vše optimalizované pro efektivitu. Závod pokračuje, ale jak přežijete? Čím rychleji budete schopni interpretovat nové zákaznické trendy z digitálních kontaktních bodů, tím lepší budete mít náskok před konkurencí,“ předpovídá Mike Blanchard, vedoucí Global Customer Intelligence Practice, SAS.
REKLAMA
- Datoví domorodci vstupují do pracovní síly
„Úspěch nastupující generace datových domorodců silně ovlivní dva faktory: individuální osnovy a schopnost zpracovávat všechny aspekty dat. Aby byli absolventi úspěšní jako noví zaměstnanci, potřebují nejen analytické dovednosti, ale také vyprávění příběhů, řízení projektů a aspekty etiky a dodržování předpisů. Klíčem k soutěžení na přicházejícím pracovním trhu budou personalizované vzdělávací cesty,“ predikuje Jürgen Kaselowsky, akademický manažer EMEA, SAS.
- Farmacie zaměřená na pacienta zachraňuje více životů
„Po útlumu covid-19 bude klinický výzkum stále více navrhován a budován pro pohodlí pacientů. Díky senzorům, nositelným zařízením a aplikacím mohou pacienti zůstat doma a být monitorováni 24/7. Tento proces vývoje léčiv a pokroky v analytice, které jsou náročné na data, posouvají svět vývoje léků vpřed v neustálém hledání nových inovativních terapií. Klinické studie odrážejí více léků v jedné studii a vedou k individualizovanějším a cílenějším terapiím. Výsledky klinických studií přicházejí rychleji a dávají pacientům transparentnost, kterou potřebují, aby našli nejnovější léčbu, která pro ně bude fungovat,“ doplnil Mark Lambrecht, ředitel Global Health and Life Sciences, SAS.
- Organizace ze „staré školy“ mají příležitost oživit se prostřednictvím analytiky
„Úsilí o rozvoj umělé inteligence a analytiky oživilo sentiment vůči tradičním velkým veřejným organizacím, jako jsou vládní agentury, a podniky orientované na zákazníky (např. banky a pošty). Rozhodování založené na datech a proaktivní návrh veřejné politiky během covid-19 má v poslední době větší podporu a uznání občanů. Když velké banky implementují různé optimalizace a návrh obchodních procesů na základě AI, přinášejí měřitelné zlepšení v oblasti služeb zákazníkům i v dalších oblastech,“ uzavírá Dwijendra Dwivedi, EMEA AI a IOT Practice Lead, SAS.