17. 06. 2015
Odklad pro daň z příjmů využívají statisíce podnikatelů. Téměř každé přiznání lze vyplnit líp, tvrdí poradci
„99 procent fyzických osob, které k nám přijdou s již vyplněným daňovým přiznáním a žádají kontrolu, jej mají zpracované chybně nebo nepřesně. Téměř vždy je třeba něco doplnit a opravit,“ upozornila daňová poradkyně Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision. „Naopak přiznání právnických osob jsou odhadem ze 75 procent v pořádku. Je to dáno zkušeností účetních, ale také dlouhodobou spoluprací – když se na nás firma obrátí prvním rokem, s velkou pravděpodobností něco opravíme, dále už se drží správného řešení.“
Počáteční dilema týkající se vedení účetnictví zažil snad každý podnikatel: Je nutné najmout účetní, anebo se to dá zvládnout svépomocí se sofistikovaným účetním softwarem? Vyplatí se obrátit přímo na daňového poradce? „Začínající podnikatelé se většinou rozhodnou pro externí účetní, která ve vlastním systému zpracovává veškeré podklady. Vystavování faktur a převodních příkazů si podnikatel většinou zajišťuje sám, faktury vystavuje v kancelářském SW a převodní příkazy tvoří v internetovém bankovnictví. Taková administrativa je však zvládnutelná jen do pár účetních dokladů měsíčně, při větším zatížení je uživatelsky příjemnější a výhodnější sdílený účetní software,“ upozornila Blanka Štarmanová.
Ideálním řešením vedení účetnictví pro menší i velké firmy je podle odborníků kombinace účetních a daňových služeb – spolupráce s účetní společností, jejíž součástí je pronájem softwaru a dohled daňového poradce. Nevyžaduje nákup programu ani není nutno zaměstnávat účetní, navíc přináší záruku pojištění odpovědnosti.
Podnikatel nebo jeho administrativní pracovníci zadávají doklady přímo do sdíleného softwaru – vystavují faktury, zapisují přijaté faktury, dělají převodní příkazy, vedou pokladní knihu a podobně. Účetní z externí firmy vložené záznamy průběžně kontroluje a vedení účetnictví pravidelně konzultuje s daňovým poradcem. Ten také zajišťuje vztahy s finančním úřadem a společně s účetní vymýšlí nejvhodnější řešení účetních případů.
„Podnikatel má také díky elektronicky sdílenému účetnictví kdykoliv k dispozici svá účetní data. Může se podívat například na statistiku dodavatele, za kolik od něj odebíral, kdy naposledy a podobně, seřadit si odběratele podle odběrů v Kč nebo v druhu zboží, podívat se na hospodářský výsledek a srovnat ho s předchozími roky,“ doplnila Blanka Štarmanová nejčastěji sledovaná data. „Pořizování vlastních účetních systémů je ve srovnání s pronájmem značně neekonomické, a to i pro větší společnosti. Výhodou zavedené účetní kanceláře je vlastnictví licence na účetní software, u kterého dokáže maximálně využít všechny funkce a možnosti, sleduje upgrady, sama je navrhuje, a její práce je tak mnohem efektivnější. Při pronájmu softwaru odpadá podnikateli také jeho údržba, povinnost zálohovat data a významně se sníží riziko odpovědnosti za škody.“
REKLAMA
Pokud už má podnikatel vlastní funkční účetní oddělení, může využít jen pronájem softwaru a dohled daňového poradce jako konzultanta. Ten zajistí, že daňové nastavení či optimalizace dohodnutá s podnikatelem budou správně promítnuty i do účetnictví. Po konci zdaňovacího období je daňový poradce tím posledním, kdo zkontroluje a připraví přiznání k dani z příjmů. Nemalou výhodou služeb daňového poradce je i možnost odevzdat daňové přiznání v prodloužené lhůtě do 1. července.