Středa 21. dubna. Svátek má Alexandra.

Nemalé náklady na zahraniční cesty nebo účasti na veletrzích lze snadno snížit – žádostí o vrácení DPH

Makro 16.09.2015 | 10:16 0 Komentářů

Daň z přidané hodnoty zaplacenou v členských státech Evropské unie mohou tuzemští plátci získat zpět. Je však třeba si pospíšit! Deadline žádosti o vrácení DPH je 30. září. Její podání a odeslání do zahraničí je však podmíněno registrací v elektronickém systému, která může trvat i několik dní. (Tisková zpráva: TaxVision)

„Vrácení DPH ze zahraničí se vyplatí především podnikatelům a firmám se zaměstnanci, kteří hojně cestují do zemí Evropské unie, aktivně zde obchodují bez zázemí mateřské provozovny a využívají hotelových služeb. Nezanedbatelné částky tvoří DPH například při účasti firem na zahraničních veletrzích. Dopravcům zase zvyšuje náklady při nákupu pohonných hmot,“ vyjmenovala Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision.

Daň z přidané hodnoty zaplacená v jiném členském státě není českou daní, a nelze ji tedy uplatnit v českém přiznání k DPH. O daň z přidané hodnoty zaplacenou v zahraničí však tuzemští plátci přijít nemusí. Existuje možnost požádat konkrétní stát, kde byla daň zaplacena, o její vrácení. Nejzazším termínem je právě poslední zářijový den.

„Žádost se podává jedenkrát za rok do 30. září následujícího roku. Lze ji také podat v průběhu roku po čtvrtletích, pokud je částka nárokované daně vyšší než 400 EUR nebo ekvivalent v příslušné národní měně. Minimální částka DPH pro roční žádost je jen 50 EUR či odpovídající měnový ekvivalent. Menší firmy a podnikatelé o možnosti vrácení všeobecně moc nevědí, a pokud platili výdaje v jiné zemi včetně DPH a nepožádají o vrácení, připravují se tím o nemalé peníze,“ míní Blanka Štarmanová.

Sousední státy stanovily DPH podobně jako Česko, základní sazba DPH činí v Německu 19 procent a v Rakousku 20 procent. Nejvyšší DPH z členských zemí Evropské unie vyžaduje Maďarsko (27 procent), Dánsko, Švédsko a Chorvatsko (25 procent). 

„Žádost se podává výhradně elektronicky přes portál Finanční správy. Před podáním žádosti je nutné se do elektronického systému vracení DPH registrovat. Registrace nějakou dobu trvá, proto je dobré tak učinit v dostatečném předstihu,“ upozornila Blanka Štarmanová. „Po registraci je umožněn přístup k podání žádosti. O vyřízení žádosti rozhoduje příslušný stát, a to přibližně za tři měsíce. Podnikatel nebo firma tedy podává právě tolik žádostí s přiloženými doklady a vyčísleným DPH, z kolika zemí má účty. Následně obdrží vyrozumění v jazyce příslušného státu, zda byly podmínky splněny. Obnos je vrácen v měně příslušné země,“ dodala Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision. Kompletní vyřízení žádosti je možné u odborníků objednat za 2000 korun.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.