15. 12. 2016
NEJVĚTŠÍ MEZINÁRODNÍ VÁNOČNÍ PRŮZKUM SROVNÁVÁ CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELŮ VE 20 ZEMÍCH
Čeští zákazníci Ferratum Bank byli součástí FERRATUM VÁNOČNÍHO BAROMETRU 2016 – pátého průzkumu, ve kterém sledujeme vánoční výdaje.
Evropská ekonomika pokračuje v pozvolném ekonomickém oživování. Rozdíly ve spotřebitelském chování jsou srovnatelné s výsledky předchozích dvou ročníků Vánočního Ferratum Barometru. 50 % domácností se chystá za vánoční dárky a oslavy utratit stejně jako v minulém roce, zatímco 6 % domácností bude mít výdaje vyšší.
Největší evropské ekonomiky ukazují cestu
Vánoční Barometr ™ ukázal, že v porovnání s loňskými Vánocemi ve Velké Británii výrazně pokleslo konzumní chování. Zatímco v roce 2015 se Britové chystali utratit 38,5 % (€ 1145) příjmu domácnosti, letos je to pouze 23 % (€ 695).
Naopak Němci konzumují více než jakýkoliv jiný národ. Lidé, žijící v největší evropské ekonomice, utratí letos za Vánoce více než 30 % (€ 807) měsíčního příjmu domácnosti. Toto číslo je o 10 % vyšší než medián (22 %) všech zemí, které se zapojily do tohoto průzkumu.
REKLAMA
Německo je překvapivě následováno malými Baltskými zeměmi Litvou a Estonskem, zatímco nejvíce šetrné spotřebitele najdeme v Norsku, Finsku a Holandsku. V těchto zemích plánují o letošních Vánocích utratit méně než jednu pětinu příjmu domácnosti.
Například ve Finsku, domovině Ferratum Group, domácnosti za Vánoce utratí kolem 15 % dostupných příjmů (€ 468). V sousedním Švédsku je toto číslo výrazně vyšší. Domácnosti během Vánoc utratí € 688, což je 20 % dostupných příjmů.
Index online nákupů neustále roste
Přestože tři čtvrtiny vánočních nákupů stále probíhají tradičními cestami, podíl online nákupů nevyhnutelně roste. Podle Barometru medián online nákupů oproti loňskému roku vzrostl – z 21,6 % na 24,5 %.
REKLAMA
Co se týká nakupování online, Velká Británie nepřekonatelně vede. Přes 40 % britských vánočních nákupů se uskuteční online. Holandsko, Švédsko, Francie, Česká Republika, Polsko a Německo jsou před všemi národy s mediánem online nakupování 24,5 %.
Hračky a hry (20 %), obllečení (18 %) a spotřební elektronika (12 %) jsou stále nejpopulárnějšími vánočními dárky. V porovnání s loňskými Vánocemi však můžeme vypozorovat zajímavé rozdíly.
Například pro vydavatele nevypadají letošní Vánoce příliš dobře. Z druhého nejpopulárnějšího dárku (15,5 %) v minulém roce klesl podíl knih na 6 %. Knihy jsou v nejoblíbenější pětce vánočních dárků pouze v Polsku (10 %) a České Republice (8 %).
Podle Vánočního Barometru ™ 2016 Bulhaři, Španělé a Kanaďané preferují oblečení jako dárek více než ostatní národy. Více než 20 % spotřeby je vyhrazeno na měkké dárky. Podíl hraček a her je největší ve Francii (31 %), Austrálii (26 %) a Polsku (23 %). Překvapivě může vypadat fakt, že alkohol bude o letošních Vánocích konzumován pouze v Kanadě, kde má podíl 4%.
Jak byl Vánoční Barometer ™ 2016 proveden?
- Průzkum byl proveden na aktivních zákaznících skupiny Ferratum Group ve 20 zemích jako standardizovaný internetový průzkum pro všechny země.
- Příjmy byly uváděny v lokálních měnách a srovnání je v každé zemi vypočítáno jako poměr měsíčního příjmu na domácnost. Disponibilní příjem byl upraven pro každou zemi individuáně paritou kupní síly, založené na údajích Světové banky z roku 2014.
- 13 261 domácností se zapojilo do průzkumu.
- Věk respondentů byl v rozmezí 18 – 65 let a 49,64% z nich byly ženy. Průměrný hrubý měsíční příjem zapojených domácností v těchto 20 zemích byl € 230 – € 6720.
- Průměrná velikost domácnosti byla 2.59 osoby.
- Kromě demografických údajů byly respondenti dotazování na hrubý měsíční příjem, kolik utratí za Vánoce, za jaké aktivity utratí nejvíce, kolik nákupů uskuteční online.
- Průzkum využíval příslušnou měnu každé země. Odpovědi byly upraveny tak, aby odrážely kupní sílu každé země. Všichni respondenti byli anonymní.