Úterý 12. prosince. Svátek má Simona.

Nejméně 10000 aut každý rok nevyjede kvůli mrazu

Pojištění 23.11.2017 | 14:58 0 Komentářů

Chladné zimní počasí, kdy teplota klesá pod bod mrazu, dokáže motoristy každý rok pořádně potrápit. Nefungující autobaterie, alternátor, zamrzlé palivo či jiné problémy se startováním jsou pak nejčastějšími důvody nepojízdnosti vozidel v zimě. V takových situacích je zapotřebí zásah profesionálů nejčastěji končící odtahem do specializovaného servisu. Podle statistiky České asociace asistenčních společností se s nepříznivými následky mrazů potýká každoročně více než 10.000 vozidel. V praxi je mráz příčinou až 13 % asistenčních zásahů u nepojízdných automobilů.

Podle členů České asociace asistenčních společností (ČAAS) byla loňská zima mírná, přesto v roce 2016 asistenční společnosti pojišťoven řešily zhruba 8200 zásahů u nepojízdných vozidel způsobených mrazem. Konkrétně šlo o cca 1100 případů „zamrzlého“ paliva, nejvíce problémů však motoristům dělala autobaterie, příp. vadný alternátor, konkrétně šlo o 7100 zásahů. Při průměrné ceně asistenčního zásahu 1000 Kč pak řidiči čerpali v souvislosti s mrazem pomoc v hodnotě 8.200.000 Kč.

Před zimou si nechte zkontrolovat autobaterii a její dobíjení

„V zimním období tvoří polovinu z výjezdů mechaniků právě výjezdy k vybitým autobateriím, jejichž opotřebení se projeví právě při nižších teplotách. Obvykle však postačí nepojízdné vozidlo pomoci nastartovat a majitel následně vyhledá pomoc svého autoservisu,“ vysvětluje Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance. Motoristům doporučuje před zimou zkontrolovat stav autobaterie ve svém vozidle a pravidelně ověřovat, zda je dostatečně nabitá. Měří se klidové napětí na svorkách, tedy napětí baterie ve chvíli, kdy ve voze neběží žádné spotřebiče. Jestliže multimetr ukáže hodnotu přes 12,5 V, je baterie zřejmě v pořádku, hodnoty nižší než 12,4 V naopak vyžadují nabití.

Kromě autobaterie však může být problém také v alternátoru, který nedokáže autobaterii dostatečně nabít. Stav dobíjení zkontrolují technici v autoservisech. Pokud si motorista přivolá asistenci své pojišťovny, která mu pomůže s nastartováním vozidla, měl by následně zamířit do servisu a nechat zjistit a odstranit skutečnou příčinou problému se startováním. „Pokud řidič nevyřeší závadu na startování a bude opakovaně volat ke stejné závadě asistenční společnost, může být tato opakovaná služba zpoplatněna. Každý by se proto měl snažit předcházet problémům se svým vozem,“ říká Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR, a člen ČAAS.

Nespoléhejte jen na kvalitní naftu, pomohou i aditiva

V období od poloviny listopadu až do konce února se vyrábí a dodává do čerpacích stanic zimní motorová nafta. „I když je natankováno kvalitní zimní palivo, může se v palivovém systému nacházet kondenzovaná voda, která zamrzne a způsobí tak problémy, ročně kvůli zamrzlé vodě v palivovém systému odtahujeme do servisů stovky vozidel,“ vysvětluje Vladimír Fuchs, viceprezident České asociace asistenčních společností a ředitel asistenční společnosti Europ Assistance. Právě vozy se vznětovými motory jsou na venkovní teplotu citlivější, neboť v motorové naftě při nízkých teplotách tuhnou parafinické uhlovodíky a vzniklé krystalky pak mohou ucpat palivový filtr. Odborníci motoristům doporučují sledovat značení nafty, kterou tankují a při velmi nízkých teplotách volit arktickou naftu, příp. používat vhodná aditiva, která sníží hranici tuhnutí nafty až o několik stupňů. Pokud přesto k „zamrznutí“ dieselu dojde, je třeba nepojízdný automobil nechat odtáhnout do specializovaného servisu, aby se zde rozehřál a rozpustily se krystalky vody a parafínu. O odtah se postarají profesionálové z asistenčních společností, pokud jde o asistenční služby sjednané k pojištění vozidla, je nutné mít zahrnutou asistenci pro případ poruchy.

Dělení směsné motorové nafty:

Letní: třída B, filtrovatelnost 0° C, distribuce: 15.04. – 30.09.

Přechodová: třída D, filtrovatelnost −10 °C, distribuce: 01.10. – 15.11.

Zimní: třída F, filtrovatelnost −20 °C, distribuce: 16.11. – 28.02.

Přechodová: třída D, filtrovatelnost −10° C, distribuce: 01.03. – 14.04.

Arktická: filtrovatelnost −20 °C až −44 °C (vybrané lokality, např. Krkonoše, Šumava…)

Tisková zpráva: ČAAS

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.