Úterý 15. října. Svátek má Tereza.

Nejlepší firemní investicí je propojení lidí a technologií

Praha, 17. 9. 2019 – Přibližně třetina podniků v příštích dvou letech očekává radikální změnu – od produktů, které prodávají, až po místo, kde pracují. Zatímco investice do technologií, jako je např. robotika, stále kralují výdajovým plánům, firmy podle průzkumu HSBC začínají čím dál více investovat do spokojenosti a nových dovedností svých zaměstnanců.

Podle průzkumu Navigator: Made for the Future, kterého se zúčastnilo více než 2 500 společností ve 14 zemích a teritoriích, si 34 % decision makerů myslí, že technologické zaměření jejich firmy se během následujících dvou let úplně změní, a dalších 45 % očekává mírnou změnu. Vzhledem k tomu, že se firmy snaží více zaměřit na zákazníka a zvýšit produktivitu, více než polovina (55 %) plánuje větší investice do výzkumu a vývoje.

Téměř stejný počet dotázaných (52 %) plánuje zvýšení výdajů na školení zaměstnanců, 43 % na spokojenost zaměstnanců, více než třetina (34 %) do vybavení a provozu a pouze 29 % do kamenných provozoven a staveb.

„Češi rádi zkoušejí nové technologie a zajímají se o rozšíření svých digitálních dovedností. To představuje velkou příležitost pro jejich zaměstnavatele. Investice do digitálních dovedností a spokojenosti zaměstnanců jsou proto zásadní pro každou společnost, která chce zůstat na trhu konkurenceschopná. Ano, firmy v budoucnu možná nebudou potřebovat tolik lidí co dnes, ale určitě budou chtít, aby tito lidé byli vysoce proškolení a cítili, že se podílejí na dění ve firmách – budou chtít, aby byli ve své práci zdraví a šťastní, jinak se rozhodnou své dovednosti využít jinde,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Česká republika.

Průzkum HSBC ukazuje, že prostřednictvím zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců a technologických inovací se firmy snaží být efektivnější, ekologičtější a více se zaměřit na zákazníka. Více než polovina (52 %) dotázaných společností plánuje během následujících dvou let více investovat do zlepšení vztahu se zákazníky a 45 % do udržitelnosti svého podnikání. Čtvrtina firem by se ráda stala ekologičtějšími, aby přilákala a udržela talentované pracovníky, a 3 z 10 cítí tlak zákazníků na zlepšení v této oblasti.

Firmy už implementovaly řadu nových technologií, jako jsou např. umělá inteligence (41 %), internet věcí (40 %), nositelná elektronika – tzv. „wearables“ (37 %) nebo rozpoznávání obličeje/obrazu (38 %). Mezi největší výhody těchto technologií patří zvýšení produktivity, zlepšení vztahu se zákazníkem a vyšší kvalita produktů či služeb.

I když 76 % firem věří, že technologie zvýší produktivitu jejich zaměstnanců, a 72 % si myslí, že zlepší jejich spokojenost, 59 % si zároveň uvědomuje, že jich do budoucna bude potřebovat méně. Tři z pěti podniků mají v úmyslu zavést nebo zvýšit flexibilitu pracovních úvazků s cílem zlepšit spokojenost zaměstnanců a lépe vyvážit poměr práce mezi stroji a lidmi.

 

Pět nejdůležitějších technologií a dovedností, na které by se podniky měly do budoucna zaměřit

 

Technologie (které podniky označily jako největší příležitost pro jejich podnikání)
Internet věcí 67 %
Umělá inteligence a strojové učení 60 %
5G technologie 59 %
Robotika 54 %
Rozšířená/virtuální/smíšená realita 54 %
 
Dovednosti
(které budou podniky hledat v příštích 1–2 letech u svých zaměstnanců)
Inovace 31 %
Technologické znalosti a porozumění podnikovým technologiím 26 %
Vztah se zákazníkem 24 %
Výzkum a rozvoj 21 %
Kybernetická bezpečnost 20 %

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.