Pátek 18. června. Svátek má Milan.

NEJBEZPEČNĚJI SE LONI JEZDILO V KARLOVÝCH VARECH

Čistým štítem se může pochlubit pět okresních měst 

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov. V nich totiž nedošlo v uplynulém roce k žádné dopravní nehodě, při které by byl usmrcen či těžce zraněn člověk. V Rokycanech nedochází k vážným nehodám dokonce už třetí rok v řadě. Nejméně bezpečným okresním městem z pohledu silničního provozu byl v roce 2015 Mělník. 

Ve srovnání s rokem 2014 se loni snížil počet usmrcených osob na silnicích krajských měst – z 62 v roce 2014 na 54 v roce 2015. Bohužel v okresních městech je situace opačná – v roce 2014 zahynulo na jejich silnicích 22 lidí, loni 28. 

Stejně jako v předchozích letech bylo i v uplynulém roce nejvíce smrtelných nehod v Praze (25) a v Ostravě (6). O druhou příčku se přitom dělí s Ostravou Brno. I zde došlo k šesti smrtelným nehodám, v počtu těžkých zranění však Brno Ostravu výrazně převyšuje. Na jeho území se jich totiž stalo 101, zatímco v Ostravě 31. Smutné první místo v počtu usmrcených mají mezi okresními městy Kladno a Teplice – v obou z nich došlo ke třem smrtelným nehodám.

Karlovy Vary skokanem roku

Vedle pomyslné zlaté medaile si Karlovy Vary z loňského hodnocení ČP Indexu odnáší i titul skokan roku. Na první místo žebříčku totiž postoupily z desátého místa, kam je v roce 2014 poslaly dvě smrtelné nehody a devět nehod s těžkým zraněním. Letos zde při dopravních nehodách nebyl žádný člověk usmrcen a jeden byl těžce zraněn. Výrazný posun vzhůru zaznamenaly také České Budějovice. Ty byly v roce 2014 dokonce nejméně bezpečným krajským městem (6 smrtelných nehod, 27 nehod s těžkým zraněním), loni se umístily na sedmé příčce (1 smrtelná nehoda, 16 nehod s těžkým zraněním).  

Nejhorší výsledky za minulý rok zaznamenalo Brno. Kvůli 6 smrtelným nehodám a 101 nehodám s těžkým zraněním mu patří poslední, 13. místo. Sestupem roku je potom umístění Olomouce (2014 – 2. místo, 2015 –10. místo). Důvodem jsou čtyři smrtelné nehody a deset nehod s těžkým zraněním. O osm příček kleslo loni i Ústí nad Labem (2014 – 3. místo, 2015 – 11. místo).

Rokycany jsou dlouhodobou zárukou bezpečí

Čistým štítem se za rok 2015 může pyšnit hned 5 okresních měst – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov. Ani v jednom z nich nedošlo k vážné dopravní nehodě. Rokycany se touto skvělou bilancí mohou chlubit dokonce již třetím rokem. Z Plzeňského kraje jsou i další dvě města, která si z loňského hodnocení ČP Indexu odnáší zlaté medaile. Jsou jimi Tachov a Klatovy. Klatovy si navíc odnášejí titul skokan roku mezi okresními městy. Na první příčku se totiž vyhouply z padesátého místa, kde skončily v roce 2014.

Naopak největší propad zaznamenal Frýdek-Místek (2014 – 16. místo, 2015 – 48. místo). Může za to jedna smrtelná nehoda a jedenáct nehod s těžkým zraněním. K výraznému propadu došlo i u trojice okresních měst Svitavy, Rychnov nad Kněžnou a Domažlice. Ta se v roce 2014 pyšnila prvním místem, v roce 2015 však každé z nich propadlo o více než dvacet příček. 

Rychlost stále zabíjí

107 vážných dopravních nehod bylo v roce 2015 na silnicích krajských a okresních měst zaviněno nepřiměřeně rychlou jízdou. Zemřelo při nich 12 lidí a 95 bylo těžce zraněno. V roce 2014 způsobila příliš vysoká rychlost 139 nehod, při kterých zemřelo 24 lidí a 115 jich bylo těžce zraněno.   

I přes klesající čísla je stále nutné řidičům připomínat, aby se za volantem chovali obezřetně a nepřekračovali povolené rychlostní limity. Protože, jak tvrdí přísloví – lépe je být v šest doma, než o půl šesté v márnici.

Pozn.: Prostřednictvím ČP Indexu hodnotí Česká pojišťovna již dvanáctým rokem bezpečnost na silnicích 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst.

Pořadí jednotlivých krajských a okresních měst naleznete na následující stránce.

Pořadí krajských a okresních měst dle ČP Indexu bezpečnosti v roce 2015

Pořadí 2015

Krajská města

Pořadí 2014

1.

Karlovy Vary

10.

2.

Hradec Králové

1.

3.

Jihlava

8.

4.

Ostrava

9.

5.

Praha

5.

6.

Pardubice

4.

7.

České Budějovice

13.

8.

Liberec

6.

9.

Plzeň

7.

10.

Olomouc

2.

11.

Ústí nad Labem

3.

12.

Zlín

11.

13.

Brno

12.

 

Pořadí 2015

Okresní města

Pořadí 2014

Pořadí 2015

Okresní města

Pořadí 2014

Pořadí 2015

Okresní města

Pořadí 2014

1. – 5.

Beroun

10.

21.

Cheb

24.

41.

Žďár nad Sázavou

31.

1. – 5.

Rakovník

47.

22.

Břeclav

15.

42.

Litoměřice

26.

1. – 5.

Klatovy

50.

23.

Sokolov

11.

43.

Písek

27.

1. – 5.

Rokycany

1. – 8.

24.

Jeseník

45.

44.

Český Krumlov

23.

1. – 5.

Tachov

1. – 8.

25.

Svitavy

1. – 8.

45.

Příbram

34.

6

Havlíčkův Brod

28.

26.

Rychnov n. Kněžnou

1. – 8.

46.

Kroměříž

18.

7.

Tábor

21.

27.

Domažlice

1. – 8.

47.

Jablonec n. Nisou

42.

8.

Třebíč

44.

 

28.

Vyškov

19.

 

48.

Frýdek-Místek

16.

9.

Nový Jičín

35.

29.

Blansko

13.

49.

Trutnov

52.

10.

Karviná

20.

30.

Hodonín

49.

50.

Chomutov

32.

11.

Prachatice

29.

31.

Nymburk

55.

51.

Kladno

43.

12.

Česká Lípa

1. – 8.

32.

Přerov

53.

52.

Mladá Boleslav

48.

13.

Šumperk

22.

33.

Strakonice

54.

53.

Jindřichův Hradec

38.

14.

Bruntál

1. – 8.

34.

Chrudim

12.

54.

Děčín

39.

15.

Benešov

30.

35.

Opava

36.

55.

Teplice

46.

16.

Jičín

1. – 8.

36.

Semily

14.

56.

Náchod

59.

17.

Pelhřimov

17.

37.

Uherské Hradiště

57.

57.

Znojmo

37.

18.

Prostějov

41.

38.

Kolín

40.

58.

Ústí nad Orlicí

51.

19.

Kutná Hora

56.

39.

Vsetín

33.

59.

Mělník

58.

20.

Most

9.

40.

Louny

25.

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém
k počtu obyvatel daných měst.
ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.