Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2015 jezdilo nejbezpečněji v Karlových Varech. Ty se na prvním místě žebříčku usadily se značným náskokem. Naopak nejhůře si z krajských měst vedlo Brno. Mezi okresními městy je vítězů hned pět – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov. V nich totiž nedošlo v uplynulém roce k žádné dopravní nehodě, při které by byl usmrcen či těžce zraněn člověk. V Rokycanech nedochází k vážným nehodám dokonce už třetí rok v řadě. Nejméně bezpečným okresním městem z pohledu silničního provozu byl v roce 2015 Mělník.
Ve srovnání s rokem 2014 se loni snížil počet usmrcených osob na silnicích krajských měst – z 62 v roce 2014 na 54 v roce 2015. Bohužel v okresních městech je situace opačná – v roce 2014 zahynulo na jejich silnicích 22 lidí, loni 28.
Stejně jako v předchozích letech bylo i v uplynulém roce nejvíce smrtelných nehod v Praze (25) a v Ostravě (6). O druhou příčku se přitom dělí s Ostravou Brno. I zde došlo k šesti smrtelným nehodám, v počtu těžkých zranění však Brno Ostravu výrazně převyšuje. Na jeho území se jich totiž stalo 101, zatímco v Ostravě 31. Smutné první místo v počtu usmrcených mají mezi okresními městy Kladno a Teplice – v obou z nich došlo ke třem smrtelným nehodám.
Karlovy Vary skokanem roku
Vedle pomyslné zlaté medaile si Karlovy Vary z loňského hodnocení ČP Indexu odnáší i titul skokan roku. Na první místo žebříčku totiž postoupily z desátého místa, kam je v roce 2014 poslaly dvě smrtelné nehody a devět nehod s těžkým zraněním. Letos zde při dopravních nehodách nebyl žádný člověk usmrcen a jeden byl těžce zraněn. Výrazný posun vzhůru zaznamenaly také České Budějovice. Ty byly v roce 2014 dokonce nejméně bezpečným krajským městem (6 smrtelných nehod, 27 nehod s těžkým zraněním), loni se umístily na sedmé příčce (1 smrtelná nehoda, 16 nehod s těžkým zraněním).
Nejhorší výsledky za minulý rok zaznamenalo Brno. Kvůli 6 smrtelným nehodám a 101 nehodám s těžkým zraněním mu patří poslední, 13. místo. Sestupem roku je potom umístění Olomouce (2014 – 2. místo, 2015 –10. místo). Důvodem jsou čtyři smrtelné nehody a deset nehod s těžkým zraněním. O osm příček kleslo loni i Ústí nad Labem (2014 – 3. místo, 2015 – 11. místo).
Rokycany jsou dlouhodobou zárukou bezpečí
Čistým štítem se za rok 2015 může pyšnit hned 5 okresních měst – Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov. Ani v jednom z nich nedošlo k vážné dopravní nehodě. Rokycany se touto skvělou bilancí mohou chlubit dokonce již třetím rokem. Z Plzeňského kraje jsou i další dvě města, která si z loňského hodnocení ČP Indexu odnáší zlaté medaile. Jsou jimi Tachov a Klatovy. Klatovy si navíc odnášejí titul skokan roku mezi okresními městy. Na první příčku se totiž vyhouply z padesátého místa, kde skončily v roce 2014.
Naopak největší propad zaznamenal Frýdek-Místek (2014 – 16. místo, 2015 – 48. místo). Může za to jedna smrtelná nehoda a jedenáct nehod s těžkým zraněním. K výraznému propadu došlo i u trojice okresních měst Svitavy, Rychnov nad Kněžnou a Domažlice. Ta se v roce 2014 pyšnila prvním místem, v roce 2015 však každé z nich propadlo o více než dvacet příček.
Rychlost stále zabíjí
107 vážných dopravních nehod bylo v roce 2015 na silnicích krajských a okresních měst zaviněno nepřiměřeně rychlou jízdou. Zemřelo při nich 12 lidí a 95 bylo těžce zraněno. V roce 2014 způsobila příliš vysoká rychlost 139 nehod, při kterých zemřelo 24 lidí a 115 jich bylo těžce zraněno.
I přes klesající čísla je stále nutné řidičům připomínat, aby se za volantem chovali obezřetně a nepřekračovali povolené rychlostní limity. Protože, jak tvrdí přísloví – lépe je být v šest doma, než o půl šesté v márnici.
Pozn.: Prostřednictvím ČP Indexu hodnotí Česká pojišťovna již dvanáctým rokem bezpečnost na silnicích 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst.
Pořadí jednotlivých krajských a okresních měst naleznete na následující stránce.
Pořadí krajských a okresních měst dle ČP Indexu bezpečnosti v roce 2015
Pořadí 2015 |
Krajská města |
Pořadí 2014 |
|
1. |
Karlovy Vary |
10. |
|
2. |
Hradec Králové |
1. |
|
3. |
Jihlava |
8. |
|
4. |
Ostrava |
9. |
|
5. |
Praha |
5. |
|
6. |
Pardubice |
4. |
|
7. |
České Budějovice |
13. |
|
8. |
Liberec |
6. |
|
9. |
Plzeň |
7. |
|
10. |
Olomouc |
2. |
|
11. |
Ústí nad Labem |
3. |
|
12. |
Zlín |
11. |
|
13. |
Brno |
12. |
Pořadí 2015 |
Okresní města |
Pořadí 2014 |
Pořadí 2015 |
Okresní města |
Pořadí 2014 |
Pořadí 2015 |
Okresní města |
Pořadí 2014 |
||
1. – 5. |
Beroun |
10. |
21. |
Cheb |
24. |
41. |
Žďár nad Sázavou |
31. |
||
1. – 5. |
Rakovník |
47. |
22. |
Břeclav |
15. |
42. |
Litoměřice |
26. |
||
1. – 5. |
Klatovy |
50. |
23. |
Sokolov |
11. |
43. |
Písek |
27. |
||
1. – 5. |
Rokycany |
1. – 8. |
24. |
Jeseník |
45. |
44. |
Český Krumlov |
23. |
||
1. – 5. |
Tachov |
1. – 8. |
25. |
Svitavy |
1. – 8. |
45. |
Příbram |
34. |
||
6 |
Havlíčkův Brod |
28. |
26. |
Rychnov n. Kněžnou |
1. – 8. |
46. |
Kroměříž |
18. |
||
7. |
Tábor |
21. |
27. |
Domažlice |
1. – 8. |
47. |
Jablonec n. Nisou |
42. |
||
8. |
Třebíč |
44. |
|
28. |
Vyškov |
19. |
|
48. |
Frýdek-Místek |
16. |
9. |
Nový Jičín |
35. |
29. |
Blansko |
13. |
49. |
Trutnov |
52. |
||
10. |
Karviná |
20. |
30. |
Hodonín |
49. |
50. |
Chomutov |
32. |
||
11. |
Prachatice |
29. |
31. |
Nymburk |
55. |
51. |
Kladno |
43. |
||
12. |
Česká Lípa |
1. – 8. |
32. |
Přerov |
53. |
52. |
Mladá Boleslav |
48. |
||
13. |
Šumperk |
22. |
33. |
Strakonice |
54. |
53. |
Jindřichův Hradec |
38. |
||
14. |
Bruntál |
1. – 8. |
34. |
Chrudim |
12. |
54. |
Děčín |
39. |
||
15. |
Benešov |
30. |
35. |
Opava |
36. |
55. |
Teplice |
46. |
||
16. |
Jičín |
1. – 8. |
36. |
Semily |
14. |
56. |
Náchod |
59. |
||
17. |
Pelhřimov |
17. |
37. |
Uherské Hradiště |
57. |
57. |
Znojmo |
37. |
||
18. |
Prostějov |
41. |
38. |
Kolín |
40. |
58. |
Ústí nad Orlicí |
51. |
||
19. |
Kutná Hora |
56. |
39. |
Vsetín |
33. |
59. |
Mělník |
58. |
||
20. |
Most |
9. |
40. |
Louny |
25. |
ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém
k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.