Úterý 14. července. Svátek má Karolína.

Nedůvěra v platbu kartou, za zbožím do kamenných obchodů. Jaké nákupní návyky Češi změní kvůli viru?

Podnikání 21.05.2020 | 17:25 0 Komentářů

Nákupní chování Čechů zaznamená každý rok řadu změn. Ať už jde o používání inovativních platebních metod, přesun z kamenných obchodů do e-shopů nebo nové možnosti doručování zboží. Letošní rok může být ale díky mimořádné situaci výrazným mezníkem. Které zažité nákupní návyky nejspíš Češi změní?

Doba posledních několika týdnů prověřila veškeré oblasti ekonomiky, svět obchodu nevyjímaje. Díky preventivním opatřením vlády byli Češi nuceni přehodnotit své postoje a návyky k nakupování. A to i ti, kteří až doposud zarytě odmítali finanční technologie, platební karty, e-shopy a online sektor obecně. Ukázal se totiž mnohdy jako jediná možná volba.

 

Z kamenných obchodů do online světa

Postoj Čechů k online nakupování nebo platebním kartám zjišťoval průzkum společnosti Cofidis mezi 525 respondenty. Data z doby krátce před krizí ukazují, že dobrovolně preferuje nákup na e-shopu před kamenným obchodem stále jen zhruba třetina lidí. Už nyní je ovšem jasné, že díky zavření kamenných obchodů načerpali zkušenost z nakupování online i úplně noví zákazníci.

 

Zatímco řada kamenných obchodů musela svůj provoz přerušit, e-shopy nabízely své zboží dál a podle Asociace pro elektronickou komerci zaznamenalo 57 % e-shopů stejné nebo dokonce vyšší tržby, než tomu bylo před koncem roku. „Je pravděpodobné, že část nových zákazníků objevila pozitiva online nakupování a u tohoto způsobu pořizování zboží zůstane, vyzkouší nákup i dalších produktů, případně v jiných sektorech,“ říká Cyril Křůpala, marketingový ředitel společnosti Cofidis.

 

Online svět do každé kapsy

Vedle e-commerce je krize šancí také pro mobilní aplikace a jejich větší využití k nakupování. Před krizí nakupovala přes mobilní aplikace zhruba pětina lidí. Vývojáři však denně přicházejí s novými aplikacemi a vychytávkami, z nichž některé jsou dokonce přizpůsobené i nouzovému stavu. Díky nim si třeba zákazníci mohli objednat jídlo v jinak zavřených restauracích. Lze proto očekávat, že výhody mobilních aplikací v oblasti nakupování objeví další lidé.

 

Zkouška důvěry pro finanční technologie

Obdobně se nedávná situace projeví i na způsobu placení. Přestože bezhotovostní placení v Česku již zdomácnělo, mnozí lidé zůstávali stále obezřetní. Zatímco polovina lidí v průzkumu uvedla, že důvěřuje bezpečnosti placení kartou při nákupu v kamenných obchodech, při nákupu v e-shopech už považuje placení kartou za bezpečné jen 28 % lidí.

Bezkontaktní způsoby placení jsou s ohledem na zdravotní bezpečnost preferované a někteří obchodníci po dobu stavu nouze dokonce prakticky přestali přijímat hotovost, podíl těchto plateb proto pochopitelně roste. „Platbu kartou si nyní nejspíš vyzkoušeli i někteří zarytí odpůrci. S prvními pozitivními zkušenostmi pak může důvěra v bezkontaktní způsoby placení růst. Ať už kartou, mobilem nebo jinými inovativními platebními metodami,“ popisuje Křůpala.

 

To ostatně potvrzují i finanční instituce, které hlásí za posledních několik měsíců rapidní nárůst žádostí o bezkontaktní platební karty a několikanásobný nárůst plateb chytrým mobilem či hodinkami. Krize ale pomáhá i rozšiřování dalších online služeb, jako je třeba online podepisování smluv. „Online podepisování smluv umožňujeme už několik let. Nyní využívá online podpis naprostá většina našich klientů, a i finanční poradci si ho velmi chválí, protože se nemusí s klienty na podepsání smlouvy potkat, což by v současném stavu mohlo být rizikové,“ popisuje Cyril Křůpala z Cofidisu.

 

Dopravci situaci zvládají

Menší změny se nevyhnou ani oblasti dopravy. Češi se totiž naučili využívat stále rostoucí síť výdejních míst, zásilkoven a podobných služeb. Před vyhlášením nouzového stavu preferovaly tento typ dopravy dvě třetiny lidí oproti doručení přímo do místa bydliště. Kvůli zavření některých obchodů byl však počet výdejních míst omezen. Přesto byla i v nouzovém stavu většina e-shopů společně s dopravci připravena zajistit doručení objednávek co nejdříve a co nejpohodlnější cestou a do budoucna lze očekávat spíše návrat k oblibě výdejních míst a zásilkoven.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.