vropa se tedy přibližuje k rekordním číslům roku 2008 a stále lze mluvit o téměř plošném oživení. To nejhorší už mají za sebou dokonce i země PIIGS (s výjimkou Řecka). Pozitivní trendy jsou patrné i na největších trzích v EU tedy v Německu, Británii, Francii, Itálii a Španělsku. Rekordně se prodávají auta ve Švédsku, Polsku, Dánsku a v ČR.
V Británii, která stojí těsně před rozhodnutím o svém působení v rámci EU, sice trend registrací nových vozů mírně polevil, avšak stále se prodává více vozů než loni. Je to dobrá zpráva, pokud vezmeme v úvahu, že jde o druhý největší trh v EU se zhruba pětinovým podílem.
Pravidelné průzkumy mezi spotřebiteli vyznívají ve znamení dalšího růstu prodejů nových vozů napříč EU. Po vlně nákupů firemních vozů se trh dostal do fáze obměny vozového parku domácností. Přesto nelze přehlížet, že jsme se přiblížili na dohled k historickému rekordu, od něhož nás dělí jen cca 205 tisíc vozů (myšleno v ročním vyjádření). Minimálně tento fakt by měl vést k určité obezřetnosti při vytváření odhadů pro další měsíce.
Jen pro úplnost se lze podívat na výkon jednotlivých producentů. V květnu se dařilo především francouzským a italským automobilkám, kterým pomáhá rostoucí zájem na domácích trzích a určitá míra konzervatismu tamních spotřebitelů. Největší evropská automobilka poněkud zaostává za trhem a její podíl se dále snižuje z loňských 25,5 % na aktuálních 24 % (květen).
Příjemné jsou nepochybně výsledky výrobců, kteří působí v ČR. Zvlášť když vezmeme v úvahu podíl automobilového průmyslu v rámci celé ekonomiky nebo jeho nezanedbatelný příspěvek k ekonomickému růstu.
REKLAMA
Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.