Neděle 25. července. Svátek má Jakub.

Nákupní horečka nepolevuje

Makro ČSOB 06.04.2018 | 12:37 0 Komentářů

Únorová data z maloobchodu naznačují, že i letošní rok bude ve znamení nákupů. Tržby obchodníků se meziročně zvýšily v reálném vyjádření o 6 % a přitom si na své přišly především e-shopy. Jde o pokračování dlouhodobého trendu, jehož výsledkem je stále větší podíl internetových prodejců na maloobchodním obratu. S určitou mírou zjednodušení se dá říct, že kdo z obchodníků chce výrazně zvýšit své tržby, musí na internet. 
Rostoucí mzdy spolu s klesajícími obavami z nezaměstnanosti podporují spotřebitele v jejich utrácení. Vyšší zájem je proto o elektroniku, zboží pro volný čas a pohonné hmoty. Naproti tomu potraviny nebo především móda tentokrát příliš netáhly a tržby obchodníků v tomto segmentu rostly jen mírně. Nakonec zákazníci se předzásobili v povánočních výprodejích a o oblečení a obuv v kamenných obchodech začnou mít větší zájem až při další vlně výprodejů.

Výsledky maloobchodu nejsou nijak překvapivé a přesně zapadají do celkového obrázku české ekonomiky. Růst ekonomiky podporuje životní úroveň a zvyšuje ochotu spotřebitelů utrácet i za zboží pro volný čas. Spotřeba domácností se tak letos stane asi největším hybatelem celé poptávkové strany ekonomiky. S jejím růstem ovšem přichází i čas zvyšování cen, což je ostatně právě u zboží pro volný čas vidět.

Pro další měsíce počítáme se zhruba pětiprocentním růstem maloobchodních tržeb a pokračující expanzí e-shopů. Navzdory jejich dlouhodobému silnému boomu stále existuje nemalý prostor pro jejich další růst, zejména pokud jde o prodej potravin.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.