„Velký podíl internetových transakcí sledujeme u podniků cestovního ruchu – cestovní kanceláře, aerolinie, provozovatelé trajektů, prodejci jízdenek a letenek, hotely i jiná ubytovací zařízení se velmi významně zapisují do statistik. Podílejí se na celkovém počtu 850 tisíci transakcemi (19 %) a z pohledu objemu transakcí je to dokonce 1,65 miliardy Kč (téměř 30 %),“ říká Peter Demjanovič, ředitel útvaru Karty ČSOB a Ery.
Z obchodníků na našem trhu si dle statistik ČSOB a Ery nejlépe vede společnost Student Agency, která obsadila první místo v počtu i objemu transakcí. Dalším dopravcem, u kterého klienti často platí jízdenky kartou přes internet, jsou České dráhy. Z hlediska počtu transakcí dosáhla na druhé místo společnost Apple se svým iTunes store, kde zákazníci stahují hudbu či filmy. Naopak v objemu transakcí se umístila na páté pozici s internetovým obchodem, který se věnuje prodeji vybavení a softwaru.
Mnoho uživatelů karet si pro transakce na internetu zřídilo různé internetové peněženky, jako jsou např. PayPal, PayU nebo GoPay. Při platbě těmito nástroji nelze poznat, kdo byl koncovým obchodníkem. O oblibě těchto bezpečných platebních nástrojů svědčí, že v celoročním balíku internetových transakcí zaznamenaly přibližně 920 tisíc transakcí (přes 20 %) v objemu přes 715 milionů Kč (přes 12,5 %).
Klienti ČSOB a Ery využívají v případě plateb přes internet většinou debetní karty. Kreditními kartami zaplatili pouze v 6 % případů. Specifickou skupinu tvoří mladí klienti, kteří nejvíce utrácí za cestování, internetové sázení a mobilní komunikaci.
|
Podíl na objemech |
Podíl na počtu transakcí |
„Internetové peněženky“ |
12,6 % |
20,2 % |
Cestovní ruch |
29,3 % |
18,7 % |
– Aerolinie |
11,6 % |
2,3 % |
– Hotely |
7,0 % |
1,3 % |
Sázky/Casina/Poker |
9,0 % |
10,1 % |
Počítačové a video hry |
1,2 % |
4,5 % |
Hudba, filmy, knihy, e-knihy |
1,8 % |
7,2 % |
Mobilní komunikace + internet |
3,1 % |
5,4 % |
Slevové portály |
2,5 % |
4,2 % |
Era je obchodní značka Československé obchodní banky, a.s.