CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

16. 05. 2019

0 komentářů

MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost a nižší náklady na údržbu

 

V rafinérii Zala v západomaďarském městě Zalaegerszeg položili základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu – asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem. Výrobní kapacita závodu umožní ročně výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic. Vozovky z gumoasfaltu mají vyšší nosnost, delší životnost a netvoří se na nich výmoly. Tři čtvrtiny investic ve výši 3 mld. HUF (10,3 mil. USD) pokryje Skupina MOL z vlastních zdrojů a čtvrtina je financována prostřednictvím maďarského státního programu na podporu firemních investic. Závod každý rok zrecykluje přibližně půl milionu použitých pneumatik a vyráběný gumoasfalt bude mít ochrannou známku ekologického výrobku.

Loading



 

 

Základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu položili maďarský ministr financí Mihály Varga, starosta Zalaegerszegu Zoltán Balaicz a předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL Zsolt Hernádi. Závod s roční kapacitou 20 000 tun gumoasfaltu začne vyrábět příští rok. Gumoasfalt bude využit na budování trvalejších asfaltových vozovek s vyšší nosností a nižšími náklady na údržbu. Trvanlivost dobře ilustruje skutečnost, že na žádné z experimentálních komunikací z gumoasfaltu nejsou výmoly, přestože nejstarší má již 15 let.

 

Gumoasfalt vyráběný ekologickou technologií je primárně určen pro maďarský trh na výstavbu silnic. Patentovaná technologie je výsledkem spolupráce Skupiny MOL a Panonské univerzity. Nový závod, vybudovaný s investicí ve výši 10,3 mil. USD, využije ročně na výrobu gumoasfaltu 3 000 tun gumové drtě a přispěje k recyklaci přibližně půl milionu použitých automobilových pneumatik. Toto množství představuje 8-10 % ročního odpadu z použitých pneumatik v Maďarsku. Výroba 20 000 tun gumoasfaltu ročně umožní výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic nebo opravu horní vrstvy 600 kilometrů dvouproudých cest.

„Maďarská vláda poskytne Skupině MOL částku 750 mil. HUF v rámci programu na podporu firemních investic. Výstavba nového závodu přispěje ke kvalitnějším cestám v Maďarsku,“ uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga během slavnostního položení základního kamene.

REKLAMA

 

„V naší strategii 2030 se zaměřujeme na výrobu ekologických inovativních výrobků. Jsme jedinou společností v regionu střední a východní Evropy, která disponuje patentem na technologii výroby gumoasfaltu chráněným autorskými právy. Podle našich výpočtů mohou být náklady na výstavbu a údržbu silnic během jejich
třicetiletého životního cyklu až o 30 % nižší. Právě úspora nákladů bude stimulovat široké využití gumoasfaltu v národní ekonomice. Zároveň gumoasfalt chrání životní prostředí. Prostřednictvím tohoto produktu přispěje Skupina MOL v Maďarsku k méně hlučným cestám bez výmolů,“
uvedl Zsolt Hernádi, předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL.

 

Skupina MOL zpracovává uhlovodíky v regionu Zala již osm desetiletí a přes 65 let tam provozuje rafinérii. Závod na výrobu gumoasfaltu s roční kapacitou 5 000 tun vznikl v roce 2012. Vybudování nového závodu se čtyřnásobnou kapacitou je reakcí na vysokou poptávku. Nový závod přispěje k efektivnímu provozování rafinérie Zala a zachování pracovních míst. Rafinerie v současnosti zaměstnává asi 100 pracovníků. Během uplynulých šesti let bylo v Maďarsku s použitím gumoasfaltu vybudováno nebo opraveno 60 kilometrů silničních úseků a využila se na to drť z přibližně 150 000 použitých pneumatik.

REKLAMA

 

Výhody výstavby gumoasfaltových silnic ve srovnání s konvenčním asfaltem

  • Přibližně 1,5 krát delší životní cyklus
  • Jeho únavové vlastnosti jsou vynikající, takže asfaltová cesta je méně popraskaná
  • Větší nosnost, nižší tendence trhání
  • Vynikající přilnavost k minerálům snižuje možnost tvorby výmolů
  • Delší životnost a lepší odolnost vůči vlivům prostředí vedou k nižším nákladům na údržbu
  • Je možné dosáhnout významně nižší hlučnost cesty, takže není vždy nutné budovat protihlukové stěny.
  • Zvýšená dopravní bezpečnost díky zkrácení brzdné dráhy, což má významný vliv na zmírnění rizik, zejména v deštivém počasí nebo v blízkosti přechodů pro chodce
  • Použití nového materiálu – odpadních automobilových pneumatik na výstavbu silnic přispívá k udržitelnému hospodářskému rozvoji
  • Recykluje odpadové gumové materiály v souladu se směrnicemi EU. Při zohlednění rozsahu výstavby silnic znamená použití gumoasfaltu pro národní ekonomiku velké výhody

Tiskové zprávy skupiny MOL

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Co jsou největší investiční témata letošního roku?

V roce 2024 se na investiční scéně objevují nové trendy a témata, která reflektují složitou povahu současného ekonomického prostředí a rychlého technologického pokroku. Jedním z těchto zajímavých témat je „longevity“ neboli prodlužování aktivního života. V oblasti finančního plánování se jedná o stále důležitější faktor.

Text: Filip Kučera

09. 02. 2024

Kam investovat? Rok 2023 se ponese v duchu nové energetiky

Co se bude dít v Česku v dalších dvaceti letech po roce 2030, kdy bychom měli postupně dosáhnout úplného odklonu od využívání fosilních paliv ve výrobě elektřiny, tepla i dopravě? V již dříve publikované studii Energetická revoluce se dočteme, že v roce 2030 by Česká republika mohla využívat […]

Text: Filip Kučera

06. 01. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *