CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

07. 03. 2017

0 komentářů

Subjekty:

Mastercard: Ženám se nejlépe podniká na Novém Zélandě, v Kanadě a USA

 


 

Na předních místech seznamu se objevují země s rozvinutými ekonomikami. Podmínky, které ženám pomáhají prosadit se ve vlastnictví firem, jsou v těchto zemích na nejvyšší úrovni. K takovým podmínkám patří podle indexu například silné komunity malých a středních podniků, vysoká úroveň dozoru nad podnikatelským prostředím a vhodné podmínky k podnikání obecně.

Ženy podle studie často do podnikání vstupují spíše z nutnosti a odhodlání. Nicméně pro konečný úspěch firem ve vlastnictví žen má zásadní význam úroveň podpory, jaké se jim v dané zemi dostává, například v podobě přístupu k finančním službám nebo odstraňování překážek v podnikání. 

Čím méně existuje překážek k podnikání v dané zemi, tím větší je šance, že se ženy do podnikání pustí. Kromě těchto bariér se začínající podnikatelky potýkají s kulturními předsudky a s nedostatkem příležitostí k vlastnímu rozvoji. Platí tedy, že čím je společnost vyspělejší, tím v ní pracuje více úspěšných žen-podnikatelek. Česká republika patří těm k zemím, kde se počet podnikatelek zvyšuje,“ komentuje studii marketingová manažerka Mastercard pro Česko a Slovensko Martina Piskorová.

Česká republika si ze tří hlavních posuzovaných kategorií vedla nejlépe v případě podmínek podporujících podnikání, které zohledňují i celkové vnímání možných potíží spojených s podnikáním nebo úroveň kvality dohledu. Nejhůře naopak dopadla v komponentě celkové podpory žen, jež vyjadřuje i míru předsudků vůči ženám na vedoucích pozicích v politice a byznysu nebo zájem o podnikání mezi ženami.

Mastercard Index of Women Entrepreneurs: 10 zemí s nejlepšími podmínkami podpory a příležitostmi pro ženy v podnikání

REKLAMA

 

  1. Nový Zéland – 74,4
  2. Kanada – 72,4
  3. USA – 69,9
  4. Švédsko – 69,6
  5. Singapur – 69,5
  6. Belgie – 69,0
  7. Austrálie – 68,5
  8. Filipíny – 68,4
  9. Velká Británie – 67,9
  10. Thajsko – 67,5
    …. 35. Česká republika – 60,4.

 

Metodologie: Studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs se zabývá schopností žen využívat při podnikání příležitostí, které jsou jim k dispozici díky existenci různých podpůrných okolností v prostředí jejich působnosti. Výstupy studie představují vážený součet tří komponent: 1) výsledky podpory žen (vyjadřuje míru předsudků vůči ženám v zaměstnání, v pozicích vedoucích osob politiky a byznysu, i finanční sílu a zájem o podnikání mezi ženami), 2) vědomostní aktiva a finanční aktiva (míra dostupnosti základních finančních služeb, pokročilého vzdělání a podpory pro malé a střední podniky), a 3) podmínky podporující podnikání (celkové vnímání možných obtíží spojených s podnikáním v místě působení, úroveň kvality dohledu, vnímání úrovně bezpečnosti ženami a kulturní vnímání vlivu žen na finanční situaci domácností). Pro studii bylo použito 12 hlavních a 25 dílčích ukazatelů k posouzení odlišností ve výše popsaných třech komponentách. Výzkum probíhal v 54 zemích v Asii a Tichomoří, na Středním Východě, v Africe, Severní Americe, Latinské Americe a Evropě a zahrnul 78,6 procenta pracujících žen na světě.

  • Co vede ženy k podnikání v rozvíjejících se ekonomikách? Odhodlání. Mezi prvních deset zemí co do podílu žen mezi vlastníky obchodních firem celkem se dostaly Uganda (34,8 procenta), Bangladéš (31,6 procenta), Vietnam (31,4 procenta) a Čína (30,9 procenta). V těchto zemích ženy těží z příležitostí k podnikání, které nezbytně nevyžadují vědomosti či inovativní aktiva.
  • Úspěšné firmy ovšem nežijí jen z odhodlání. Aby ženy mohly podnikat, potřebují odpovídající podmínky, jako jsou přístup k finančním službám a produktům, nízká míra obtíží v provozování firmy, silná podpora pro malé a střední podniky a úroveň kvality dohledu. Tyto podmínky jsou na vysoké úrovni v zemích jako Nový Zéland, Kanada, USA, Švédsko nebo Singapur, které tak obsadily přední místa žebříčku.
  • V zemích, které v žebříčku dosáhly nízkého hodnocení, jako například Indie (41,7 bodu; 49. místo), Saudská Arábie (37,2; 52. místo) či Egypt (34,0; 53. místo), převládají kulturní předsudky vůči ženám, které tak významně podkopávají jejich možnosti dosáhnout vedoucích pozic i využívat příležitostí k podnikání.
  • Podle studie k největším překážkám v podnikání žen patří nedostatek finančních zdrojů/kapitálu k rozjezdu podniku, regulatorní omezení a institucionální nedostatky, nízká úroveň sebedůvěry a nedostatečné vzdělání. Téměř ve všech 54 zemích zahrnutých do studie existuje alespoň jedna z těchto překážek, které stojí v cestě většímu rozšíření vlastnictví firem mezi ženami.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Šest největších bank v ČR mělo za první čtvrtletí nižší zisk o 8 %

Foto: Shutterstock O necelou miliardu korun klesl v prvním čtvrtletí 2021 čistý zisk šesti největším bankám v České republice, a to z 10,4 na 9,6 miliardy Kč. Vyplývá to z kvartálních výsledků zveřejněných jednotlivými bankami. Ztrátu ovlivněnou důsledky pandemie covid-19 zaznamenaly pouze čtyři banky, dvě naopak svůj […]

Text: Milan Vodička

13. 05. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *