CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

12. 01. 2015

0 komentářů

Maloobchodníci dokazují, že spotřebitelé zůstávají dobře naladěni a utrácejí

 


 

V porovnání s minulým rokem si Češi sice odvezli v nákupních košících o 4,1 % více zboží, výsledek ale zůstal za očekáváním i za letošním průměrem (5,3 %). V příznivějším počasí tak spotřebitelé kupodivu do obchodů cestu nenacházeli, o to víc nakupovali přes internet. Výběr vánočních dárků v tom jistě sehrál již svoji roli, navíc elektronika byla v porovnání s minulým rokem ještě lacinější než například v září nebo říjnu. Naopak oblečení a obuv zdražilo více než v minulých měsících a prodeje možná i kvůli tomu lehce poklesly. Potravin bychom v nákupních taškách spotřebitelů našli v listopadu meziročně o 0,3 % méně.

Prodej pohonných hmot klesl oproti loňsku o 0,4 %, když se levnější ceny ropy u českých čerpacích stanic nestačily ještě ve větší míře projevit.

Hlavním tahounem maloobchodních statistik se v listopadu stejně jako v průběhu celého roku stali prodejci automobilů. Poptávka po tomto sortimentu byla meziročně opět vyšší o více než 10 %. Registrace nových automobilů loni podle Svazu dovozců automobilů dosáhly na bezmála 193 tisíc vozů, což je proti dosavadnímu rekordnímu roku 2012 nárůst o zhruba 18 tisíc kusů.

Výsledky za prosinec budou ovlivněny na straně jedné vyšší srovnávací základnou, kterou vytvořil efekt tehdejšího oslabení koruny, a silným současným optimismem Čechů na straně druhé. Pozitivní roli jistě sehraje také prodej aut. Každopádně letos by se maloobchodníkům mělo opět dařit, byť pravděpodobně o chlup méně než loni. Důvodem je již zmiňovaná dobrá nálada domácností a pomalý růst cen, který umožní utratit několik stokorun měsíčně jinak než za benzín a potraviny. Slabší než loňské výsledky pravděpodobně zaznamená především prodej vozidel.

Ing. Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Automobilový start-up našel inspiraci mezi cheeseburgery

Britský automobilový start-up vynalézá dostupný elektromobil pro třetí svět. Nabízí zajímavá vozítka, ale netradičnější je v tomto případě způsob, jak budou vznikat i jak bude fungovat samotná firemní organizace. Inspiroval se při tom systémem řetězce McDonald’s.

Text: Karel Pučelík

Foto: Zdroj: helixx.tech

10. 05. 2023

automobily - parkoviště - automobilový průmysl

Jak moc ovlivnil koronavirus (nejen český) automobilový průmysl?

Evropský automobilový průmysl zaznamenal v dubnu nejhorší čísla prodejů nových aut za desítky let. Ztráty sčítají automobilky ve všech zemích EU (a nejen tam). V následujících měsících bude otázkou, jak pandemie a její důsledky ovlivní poptávku po autech. Objevují se však i hlasy, které v aktuální krizi […]

Text: Karel Pučelík

01. 06. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *