12. 01. 2015
Maloobchodníci dokazují, že spotřebitelé zůstávají dobře naladěni a utrácejí
V porovnání s minulým rokem si Češi sice odvezli v nákupních košících o 4,1 % více zboží, výsledek ale zůstal za očekáváním i za letošním průměrem (5,3 %). V příznivějším počasí tak spotřebitelé kupodivu do obchodů cestu nenacházeli, o to víc nakupovali přes internet. Výběr vánočních dárků v tom jistě sehrál již svoji roli, navíc elektronika byla v porovnání s minulým rokem ještě lacinější než například v září nebo říjnu. Naopak oblečení a obuv zdražilo více než v minulých měsících a prodeje možná i kvůli tomu lehce poklesly. Potravin bychom v nákupních taškách spotřebitelů našli v listopadu meziročně o 0,3 % méně.
Prodej pohonných hmot klesl oproti loňsku o 0,4 %, když se levnější ceny ropy u českých čerpacích stanic nestačily ještě ve větší míře projevit.
Hlavním tahounem maloobchodních statistik se v listopadu stejně jako v průběhu celého roku stali prodejci automobilů. Poptávka po tomto sortimentu byla meziročně opět vyšší o více než 10 %. Registrace nových automobilů loni podle Svazu dovozců automobilů dosáhly na bezmála 193 tisíc vozů, což je proti dosavadnímu rekordnímu roku 2012 nárůst o zhruba 18 tisíc kusů.
Výsledky za prosinec budou ovlivněny na straně jedné vyšší srovnávací základnou, kterou vytvořil efekt tehdejšího oslabení koruny, a silným současným optimismem Čechů na straně druhé. Pozitivní roli jistě sehraje také prodej aut. Každopádně letos by se maloobchodníkům mělo opět dařit, byť pravděpodobně o chlup méně než loni. Důvodem je již zmiňovaná dobrá nálada domácností a pomalý růst cen, který umožní utratit několik stokorun měsíčně jinak než za benzín a potraviny. Slabší než loňské výsledky pravděpodobně zaznamená především prodej vozidel.
Ing. Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank
REKLAMA