CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.663 -0,22%

CZK/£ 29.501 -0,13%

CZK/CHF 26.030 +0,03%

04. 02. 2015

0 komentářů

Maloobchodní tržby – prosinec 2014 a rok 2014

 


 

Maloobchodní tržby loni v prosinci ve srovnání s listopadem poklesly o 0,4 % a meziročně vzrostly o 5,9 %. Vzhledem ke skutečnosti, že loňský prosinec měl vyšší počet pracovních dnů, tak maloobchodní prodeje po očištění o kalendářní vlivy vzrostly meziročně o 4,2 %.

V souhrnu za celý rok 2014 růst maloobchodu činil 5,4 % a jedná se tak o nejsilnější růst maloobchodu od roku 2007. Za vysokým růstem tržeb v loňském roce stojí z velké části poptávka po automobilech. Tržby za prodeje a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 11,6 %, zatímco samotný maloobchod vykázal růst jen o 2,8 %. Společně s automobily v loňském roce nejvíce vzrostly tržby za prodej počítačů, a to o 17,2 %. 

Co stálo za silným růstem maloobchodních tržeb v loňském roce? Do obchodů nejprve poslala v závěru roku 2013 Česká národní banka, když oslabila korunu. Část domácností začala místo spoření utrácet a utrácela i po celý loňský rok. Dalším důležitým faktorem byl zlepšený stav domácí ekonomiky, velmi nízký růst spotřebitelských cen a kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu. Navíc ukazatel spotřebitelské důvěry je nyní na nejvyšších hodnotách od roku 2007 a signalizuje tak pokračující zájem spotřebitelů o nákupy. 

Oproti tomu růst reálných mezd v loňském roce za růstem tržeb výrazně zaostával a i počet nezaměstnaných je přes jejich úbytek stále velmi vysoký. Vyšší chuť spotřebitelů utrácet tak byla dána do značné míry dána i psychologickými faktory, především optimismem z lepší budoucnosti. Nemalá část spotřebitelů rovněž sáhla do úspor. A zde je největší riziko dalšího růstu maloobchodu. Pokud většině domácností neporostou adekvátním způsobem i reálné mzdy, růst prodejů se opět výrazně zpomalí. Zatím však tomuto scénáři nic nenasvědčuje.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Jiří Šindelář - USF ČR

Jak je (někdy) popisován hlas lidu v Evropě

Před dvěma týdny uspořádalo mé domovské město Praha důležitou akci: Společný den ESA pro ochranu spotřebitelů. Jedná se o událost, která tvoří důležitou součást regulatorní agendy, a dle jejích organizátorů měla “projednat otázky týkající se ochrany spotřebitelů a investorů a finanční inovace“.  O tom, že mohly být […]

Text: Jiří Šindelář

14. 08. 2017

Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR.

Text: Zbyněk Drobiš

21. 06. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *