Pátek 16. listopadu. Svátek má Otmar.

Malé firmy sázejí na banky

Banky 22.10.2018 | 13:19 0 Komentářů

I přes rostoucí nabídku alternativního financování jsou drobní podnikatelé ve vyřizování půjček konzervativní a na trhu půjček pro malé podniky a živnostníky dominují banky. Jen méně jak desetina řeší půjčky na podnikání z jiných než bankovních zdrojů.

Nejčastějším důvodem půjčky je nákup nového vybavení a strojů, následují úvěry na provoz a úvěry na nemovitosti. Administrativní náročnost, přísnost schvalování úvěrů a neúměrné požadavky na zajištění jsou nejčastějšími bariérami menších podnikatelů při vyřizování půjček. Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) a Komerční banka (KB) představují výroční průzkum zaměřený na financování podnikání živnostníků a malých firem.

Průzkum prováděla agentura Ipsos na vzorku 400 malých podnikatelů a živnostníků v září 2018. Polovina z dotázaných firem realizuje obrat do 1 mil. Kč, ostatní dotázané firmy nepřekračovaly ve většině obrat do 10 mil. Kč. Z průzkumu vyplývá, že zatímco právnické osoby si berou půjčky spíše až po několika letech podnikání, plná čtvrtina živnostníků si bere úvěr hned při zahájení své činnosti a další téměř pětina v prvních několika měsících podnikání.

Hlavním důvodem čerpání úvěru je nákup strojů, zařízení a vybavení firmy (50 %), následuje provozní financování pro posílení cash flow (28 %) a nákup nemovitostí (23 %). Minimálně čerpají malé firmy půjčky na reklamu (méně jak 10 %) a akvizice (méně jak 5 %).  Živnostníci využívají pro financování byznysu jak podnikatelský úvěr (57 %), tak osobní půjčku (34 %).

Právnické osoby financují svoji činnost v drtivé většině z tradičních podnikatelských úvěrů. Jednoznačně převažuje financování z bankovních zdrojů, které jsou pro podnikatele pohodlné a bezpečné, navíc využívají dlouhodobých vazeb s místní bankou. K nebankovní instituci se firmy obrací buď z důvodu, že by jinde zdroje nezískaly (35 %) nebo je to pro ně nejrychlejší cesta k cizím zdrojům (35 %).

Živnostníci s obratem do 1 mil. Kč si nejčastěji berou úvěr ve výši ca 100 tis. Kč, živnostníci s obratem do 10 mil. Kč si nejčastěji půjčují 350 tis. Kč. S ohledem na délku úvěru je u živnostníků o něco vyšší zájem o krátkodobé úvěry (49 %), než o dlouhodobé financování (44 %). Právnické osoby s obratem do jednoho milionu čerpají nejčastěji úvěr ve výši 500 tis. Kč, právnické osoby s tržbami do 10 mil. Kč si nejčastěji berou úvěr ve výši 400 tis. Kč. Právnické subjekty čerpají o něco raději úvěry dlouhodobé (56 %), krátkodobé upřednostňuje 40 %. Na rozdíl od živnostníků rovněž rády využívají leasingu (19 %).

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu uvádí: „Tuzemský podnikatel je z pohledu využívání cizích zdrojů velmi konzervativní. Zatímco v západních zemích jsou velmi populární alternativní formy financování na bázi faktoringu, leasingu a nově třeba P2P či crowdfundingu, v Česku se půjčuje téměř výhradně u bank. Je to dáno tím, že bankovní úvěr je dostupný i pro malé firmy, podnikatelé to vnímají jako bezpečnou formu financování a úrokové sazby jsou od bank jsou výhodnější než jinde. To nicméně platí v době konjunktury, v momentě, kdy nastane na trzích krize, zvyšuje se zájem firem o nebankovní zdroje.“

Drtivá většina podnikatelů, kteří čerpají úvěry, je s atributy půjček spokojena, uvítala by ale méně administrativy při jejich vyřizování, mírnější podmínky při schvalování financování a nižší požadavky na zajištění. Nejčastěji by podnikatelé doporučili pro financování Komerční banku (24 %), Českou spořitelnu (20 %) a ČSOB (16 %), následuje Moneta, Raiffeisenbank a UCB. Z nebankovních institucí vede u malých firem Home Credit, následuje Provident.

Pro podnikatele a malé firmy nabízíme celou škálu možností, jak financovat jejich podnikání, a to od samotných začátků, až po významné investice, expanzi do zahraničí nebo například financování nákupu podílu v jiné firmě. Vzhledem k pozici na trhu a dlouhodobosti vztahů obvykle doprovázíme klienty i v dalších fázích růstu a rozšiřování podnikání. V současné době se v nabídce našich služeb soustředíme na atributy konkrétně podnikateli zmiňované i v tomto průzkumu, tedy zejména rychlost a zjednodušování administrativy při vyřizování úvěrových žádostí a dostupnost úvěrů online.“ uvedl Leoš Souček, výkonný ředitel pro Marketing Komerční banky.

Tisková zpráva AMSP ČR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.