CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

22. 10. 2018

0 komentářů

Malé firmy sázejí na banky

 

I přes rostoucí nabídku alternativního financování jsou drobní podnikatelé ve vyřizování půjček konzervativní a na trhu půjček pro malé podniky a živnostníky dominují banky. Jen méně jak desetina řeší půjčky na podnikání z jiných než bankovních zdrojů.

Loading



 

Nejčastějším důvodem půjčky je nákup nového vybavení a strojů, následují úvěry na provoz a úvěry na nemovitosti. Administrativní náročnost, přísnost schvalování úvěrů a neúměrné požadavky na zajištění jsou nejčastějšími bariérami menších podnikatelů při vyřizování půjček. Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) a Komerční banka (KB) představují výroční průzkum zaměřený na financování podnikání živnostníků a malých firem.

Průzkum prováděla agentura Ipsos na vzorku 400 malých podnikatelů a živnostníků v září 2018. Polovina z dotázaných firem realizuje obrat do 1 mil. Kč, ostatní dotázané firmy nepřekračovaly ve většině obrat do 10 mil. Kč. Z průzkumu vyplývá, že zatímco právnické osoby si berou půjčky spíše až po několika letech podnikání, plná čtvrtina živnostníků si bere úvěr hned při zahájení své činnosti a další téměř pětina v prvních několika měsících podnikání.

Hlavním důvodem čerpání úvěru je nákup strojů, zařízení a vybavení firmy (50 %), následuje provozní financování pro posílení cash flow (28 %) a nákup nemovitostí (23 %). Minimálně čerpají malé firmy půjčky na reklamu (méně jak 10 %) a akvizice (méně jak 5 %).  Živnostníci využívají pro financování byznysu jak podnikatelský úvěr (57 %), tak osobní půjčku (34 %).

Právnické osoby financují svoji činnost v drtivé většině z tradičních podnikatelských úvěrů. Jednoznačně převažuje financování z bankovních zdrojů, které jsou pro podnikatele pohodlné a bezpečné, navíc využívají dlouhodobých vazeb s místní bankou. K nebankovní instituci se firmy obrací buď z důvodu, že by jinde zdroje nezískaly (35 %) nebo je to pro ně nejrychlejší cesta k cizím zdrojům (35 %).

REKLAMA

Živnostníci s obratem do 1 mil. Kč si nejčastěji berou úvěr ve výši ca 100 tis. Kč, živnostníci s obratem do 10 mil. Kč si nejčastěji půjčují 350 tis. Kč. S ohledem na délku úvěru je u živnostníků o něco vyšší zájem o krátkodobé úvěry (49 %), než o dlouhodobé financování (44 %). Právnické osoby s obratem do jednoho milionu čerpají nejčastěji úvěr ve výši 500 tis. Kč, právnické osoby s tržbami do 10 mil. Kč si nejčastěji berou úvěr ve výši 400 tis. Kč. Právnické subjekty čerpají o něco raději úvěry dlouhodobé (56 %), krátkodobé upřednostňuje 40 %. Na rozdíl od živnostníků rovněž rády využívají leasingu (19 %).

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu uvádí: „Tuzemský podnikatel je z pohledu využívání cizích zdrojů velmi konzervativní. Zatímco v západních zemích jsou velmi populární alternativní formy financování na bázi faktoringu, leasingu a nově třeba P2P či crowdfundingu, v Česku se půjčuje téměř výhradně u bank. Je to dáno tím, že bankovní úvěr je dostupný i pro malé firmy, podnikatelé to vnímají jako bezpečnou formu financování a úrokové sazby jsou od bank jsou výhodnější než jinde. To nicméně platí v době konjunktury, v momentě, kdy nastane na trzích krize, zvyšuje se zájem firem o nebankovní zdroje.“

Drtivá většina podnikatelů, kteří čerpají úvěry, je s atributy půjček spokojena, uvítala by ale méně administrativy při jejich vyřizování, mírnější podmínky při schvalování financování a nižší požadavky na zajištění. Nejčastěji by podnikatelé doporučili pro financování Komerční banku (24 %), Českou spořitelnu (20 %) a ČSOB (16 %), následuje Moneta, Raiffeisenbank a UCB. Z nebankovních institucí vede u malých firem Home Credit, následuje Provident.

Pro podnikatele a malé firmy nabízíme celou škálu možností, jak financovat jejich podnikání, a to od samotných začátků, až po významné investice, expanzi do zahraničí nebo například financování nákupu podílu v jiné firmě. Vzhledem k pozici na trhu a dlouhodobosti vztahů obvykle doprovázíme klienty i v dalších fázích růstu a rozšiřování podnikání. V současné době se v nabídce našich služeb soustředíme na atributy konkrétně podnikateli zmiňované i v tomto průzkumu, tedy zejména rychlost a zjednodušování administrativy při vyřizování úvěrových žádostí a dostupnost úvěrů online.“ uvedl Leoš Souček, výkonný ředitel pro Marketing Komerční banky.

Tisková zpráva AMSP ČR

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Evropské realitní firmy výrazně propadly, duch nemovitostí obchází banky na Starém kontinentu

Od prosince 2021 se evropské realitní firmy propadly o 43 %. Vyšší úrokové sazby snižují hodnotu jejich aktiv a postupně rostoucí úrokové náklady jim ujídají z provozních peněžních toků. Celé odvětví má nízký P/B poměr 0,7x, a trh tedy nejspíš očekává, že si jejich aktiva i peněžní toky v budoucnu […]

Text: Redakce

31. 03. 2023

Komentář: ČNB a rozehraná partie ohrožující cenovou stabilitu

Vypadalo to na 300 miliard, bude to více než 400 miliard. Ne, nejde o deficit státního rozpočtu, ale o rekordní ztrátu hospodaření České národní banky. Se změnou prostředí se bilance této instituce stává neřízenou střelou. Z pohledu hospodaření české centrální banky je situace více než nepříznivá. V […]

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

13. 01. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *